Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementColofonIn de praktijk
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement Colofon In de praktijk
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen

Artikelen Werken aan Inclusie

Geselecteerde filters

Wissen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 04
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
OOM 2024-3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Een haalbare droom

Rond de zomer van 2022 presenteerden de ministeries van OCW en VWS hun droombeeld richting inclusief onderwijs. Dat leidde tot de publicatie die inmiddels bekend is als de ‘Werkagenda Route naar inclusief onderwijs 2035’ 

Hoe realistisch is deze werkagenda? Is het een droom die uit kan komen? Of...

Hilbert de Vries
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Over schoolmuren heen
Zwolse scholen investeren in wijkaanbod voor álle kinderen

Samen timmeren, koken of musiceren: in de Zwolse wijk Holtenbroek komen kinderen van verschillende scholen elkaar tegen bij leuke en leerzame activiteiten. Scholen in de wijk besteden een deel van hun subsidie ‘School en omgeving 2023- 2025’ aan een verrijkend buitenschools aanbod voor álle kinde...

Carolien Drijfhout, Aafke Straat, Francien Schipper-Modderman
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Waarom? Daarom!

Als we echt samen willen leven, moeten we elkaar ontmoeten. Hoe verschillend we ook zijn. Dat begint al jong. Een kind groeit op in een gezin en krijgt de normen en waarden mee die daar gelden. Met alle culturele verschillen in ons land, zijn dat heel verschillende normen en waarden. Daarbovenop ...

Esther Schepers
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
6 Redenen voor inclusief onderwijs

‘Inclusief onderwijs is onderwijs waarbij alle kinderen en jongeren dichtbij huis, volwaardig en gelijkwaardig toegang hebben tot een inclusieve leeromgeving waarin zij zich samen ontwikkelen en samen leren en participeren.’ Zo luidt de Nederlandse definitie. Maar waarom eigenlijk? Zes redenen op...

26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Wat is inclusief onderwijs?

We spreken steeds meer over inclusief onderwijs, maar wat houdt dat eigenlijk in? Wat verstaan we er precies onder? Een duiding aan de hand van het op 19 april 2024 gepubliceerde beleidskader ‘Met elkaar voor alle kinderen en jongeren’ van het ministerie van OCW.

Anne Dekkers
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Het begint bij stevig onderwijs

Niet alleen leerlingen zijn divers, ook scholen kunnen van elkaar verschillen als dag en nacht. De kunst is die verschillen te benutten en waarderen. En dat vraagt allereerst stevige scholen en schoolteams.

Bert Wienen
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
"Laat me los!"

“Aan de kant meester! Laat me erlangs!” Met een verwilderde blik staat Allison voor me in de gang. Donkere ogen, warrig lang haar. Boos op twee leerlingen van de bovenbouw. Ik versper met wijde armen de doorgang. Ze is twaalf en heeft bijna mijn lengte. “Laat me los!” schreeuwt ze, terwijl ze zél...

Bart Heeling
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Daar is ze dan
Lia's eerste wenmoment in de kleuterklas verliep niet helemaal zoals leerkracht Jenny had gehoopt

Inclusie, hoe doe je dat in de klas? We volgen Jenny Wishaupt, leerkracht van groep 1-2 op basisschool ‘t Slingertouw in Eindhoven. Als startende onderwijsprofessional neemt ze ons mee in haar leer- en succesmomentjes, haar observaties en overwegingen. Deel 1: Lia’s eerste wenmoment.

Jenny Wishaupt
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
De kracht van de context

Gedrag is maar oppervlakte. Waar komt het vandaan en welke behoefte zit daarachter? Dat is telkens weer de belangrijke zoektocht op weg naar inclusie. Samenwerkingsverband PO Zuidoost-Utrecht (SWV PO ZOUT) zet concrete stappen om de inclusiegedachte praktisch vorm te geven.

Maaike Klinkenberg
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Een inclusieve samenleving

Een kind is altijd samen met anderen. Een mens onder de mensen. Wat we afwijkend of normaal vinden, is een uitkomst van de keuzes die we maken. Hoe meer we dat beseffen, hoe inclusiever we worden. We omarmen élk kind. In verschillende contexten kunnen we verschillende dingen doen, voelen en denke...

Studio TokTok
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Lessen uit Portugal

De invoering van inclusief onderwijs komt met uitdagingen. Hoe gaan andere landen hiermee om en wat kunnen wij daarvan leren? Deze keer: een kijkje in Portugal.

Hilbert de Vries
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Hoor de stem van het kind

Inclusiever onderwijs vraagt van scholen dat ze leerlingen zo goed mogelijk

ondersteunen. Maar als een leerkracht moeilijkheden ervaart, verschuift de aandacht vaak naar wat er niet goed gaat. En kan een leerkracht zich soms best alleen voelen. In dit artikel bespreken we een concrete manier om ...

Willeke Doornbos, Bert Wienen
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Samen kilometers maken

Een column voor dit nieuwe magazine? Als nieuw bestuur van Overkoepelend

Netwerk Samenwerkingsverbanden (ONSwv) zeiden we daar dankbaar ja op.

Elke editie zal één van de bestuursleden de pen ter hand nemen. Als kersverse

voorzitter trap ik graag af.

Guillermo Holman
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Sterkte, uw kind heeft het syndroom van down

Victor heeft het syndroom van down en zit sinds 2021 op de basisschool. Hoe

is dat voor hem, en voor zijn ouders? JaapJan Boer deelt over wat hem als vader raakt en bezighoudt op de weg naar inclusief onderwijs. Deel 1: de start.

JaapJan Boer
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2023 / nr 5
Als je het kunt dromen, kun je het ook doen!

Rondom de zomer van 2022 presenteerden de ministeries van OCW en VWS hun droombeeld richting inclusief onderwijs. In de aanloop daarnaartoe waren er diverse overlegmomenten met het werkveld, ouderorganisaties, besturen, sectorraden. In dit artikel belichten we het droombeeld nader. Is dit een dro...

Hilbert de Vries
6 december 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 4
Droombeeld Inclusief onderwijs
10 oktober 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 4
‘It takes a village to raise a child. And it is our children who raise the village’
Olga Koppenhagen
10 oktober 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 3
Contouren werkagenda Route naar inclusief onderwijs 2035
Samenvatting brief Minister Wiersma (OCW) aan Tweede Kamer, 17 maart 2023

Alle kinderen en jongeren hebben recht op onderwijs, als essentiële stap naar volwaardige en gelijkwaardige deelname aan de samenleving. We willen dat realiseren door een inclusief onderwijssysteem, waarbij jongeren met en zonder beperking, ziekte of extra ondersteuningsbehoefte( n) samen naar sc...

27 juni 2023
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo