Artikelen Werken aan Inclusie
Toch kunnen we ook anders naar inclusief onderwijs kijken. Namelijk als onderdeel van schoolontwikkeling, en daarmee een gezamenlijk gro...
Slenterend door een school waar ik training mag geven, beland ik in het lokaal van groep 6. Daar vind ik, opengeslagen, het schrift van een jongen. In heerlijke hanenpoten, inclusief kriskras doorhalingen, staat er onderaan: “temoelijk/dezesonen”. Een fonetische hulpkreet voor: te moeilijk, deze ...
Schoolleiders spelen een belangrijke rol in het realiseren van een inclusieve schoolomgeving. Wat staat je te doen om jouw school toegankelijk(er) te maken voor álle kinderen in de wijk? En hoe neem je anderen daarin mee? De leergang ‘Leiderschap voor inclusiever onderwijs’ rust schoolleiders toe...
Elke school wil dat leerlingen zich optimaal ontwikkelen. Achter dat pedagogische ideaal schuilt ook een juridisch fundament: de wet verplicht scholen om passend onderwijs te bieden. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar in de praktijk roept het vaak vragen op. Wat mag een school wel of niet besluiten ...
Hoe pittig de ondersteuningsbehoeften van hun doelgroep ook zijn, op scholengemeenschap Harreveld worden nooit leerlingen weggestuurd. Liever kijkt het zichzelf ontwikkelende team áchter gedrag om jongeren perspectief te bieden. Een interview over schoolontwikkeling, pedagogisch leiderschap en he...
Van de buitenkant lijkt het soms een vanzelfsprekendheid: een sterk team. Vaak is er echter een lang proces aan voorafgegaan. Een proces van oefenen met het opbouwen van vertrouwen, het ervaren van gelijkwaardigheid, het innemen van een respectvolle houding en zorgvuldig communiceren. Soms gaat s...
Vanuit de visie ‘Iedereen is welkom’ werkt IKC De Blieken aan schoolontwikkeling. De groeiende school in Klaaswaal denkt in mogelijkheden, maakt leerlingen mede-eigenaar en zet in op team-efficacy. Veel lukt! Maar niet alles. Ontschotting van budgetten is nodig om de inclusieve droom verder te ve...
Wanneer teams vertrouwen hebben in hun vermogen om impact te maken, presteren ze beter. Het is een leidende gedachte achter ‘collective teacher efficacy’. Teams kunnen een flinke sprong voorwaarts maken in hun schoolontwikkeling als leraren de kans krijgen zich te ontwikkelen tot mastery learners...
Inclusie, hoe doe je dat in de dagelijkse praktijk van de klas of de school? “Door je bij alles af te vragen: ‘Kan iedereen meedoen?’”, zegt Jody van Munster. Zeven vragen aan de IB’er en adjunct-directeur van basisschool De Korenaar in Eindhoven.
Al bij het eerste nummer van Werken aan inclusie wist ik het: dit is meer dan een vakblad. Het is een plek waar verhalen samenkomen – open, eerlijk en soms confronterend. Waar successen gedeeld worden, maar ook de momenten waarop het nog niet lukt. Juist die mix maakt Werken aan inclusie tot een ...
‘Inclusief onderwijs is slecht voor iedereen’. Het was de stevige kop van een opinieartikel van Sezgin Cihangir en Paul Kirschner in dagblad Trouw eind oktober. Bert Wienen en Willeke Doornbos klommen in de pen voor een reactie.
Ieder kind een plek bieden waar het kan leren en zich kan ontwikkelen, ongeacht achtergrond of ondersteuningsbehoefte. Het is een ambitie die veel scholen delen, maar in de praktijk vaak ingewikkelder is dan gedacht. Zoals bij Sam*. Zijn casus laat zien wat er kan gebeuren als een kind tussen wal...
Meer kunst in het onderwijs; ik ben vóór! Niet voor niets zette ik me meer dan tien jaar in voor het versterken van de positie van kunst en cultuur in het onderwijs. Ook op de weg naar inclusief onderwijs kan kunsteducatie zoveel goeds doen! Het biedt ruimte voor ontmoeting tussen leerlingen met ...
Dat ouderbetrokkenheid belangrijk is in het onderwijs, staat buiten kijf. Maar hoe we ouders effectief betrekken, blijft in de praktijk weerbarstig. In dit artikel bekijken we ouderbetrokkenheid vanuit drie invalshoeken: wat moeten we blijven doen, waarmee kunnen we beter stoppen en waarmee is he...
Inclusief onderwijs is onze nieuwe stip op de horizon; over tien jaar is het de bedoeling dat de meeste scholen en kindcentra ‘inclusief’ zijn. Een ambitieus klinkend plan, gevangen in prachtige woorden als thuisnabij, gelijkwaardigheid en alle kinderen welkom. Daar zegt iedereen automatisch ‘ja’...
Al van jongs af aan past de hoogbegaafde Wout niet goed in het ‘schoolsysteem’. Na veel proberen, praten, opnieuw proberen en over grenzen gaan, besluiten zijn ouders dat hij toe is aan rust en passende begeleiding. Ze houden hem thuis. Hoe is dat voor hen? Een interview met Wouts moeder.
...In gesprek gaan met ouders om samen tot de beste oplossing te komen voor het kind: hoe doe je dat op een zorgvuldige en effectieve manier? Door eerst te werken aan veiligheid en vertrouwen. En vervolgens vanuit het ‘waarom’ te kijken naar de ‘hoe’ en ‘wat’. Het co-creatiemodel helpt scholen en le...
Een gebrek aan goede communicatie met ouders kan leiden tot een vertrouwensbreuk. Omdat de veilige pedagogische driehoek tussen school, ouders en leerling in zo’n situatie niet meer kan worden gewaarborgd, besluiten scholen soms zelfs een leerling te verwijderen. Een inkijkje in drie situaties.
...De ervaringsdeskundigheid van ouders is waardevol bij het bieden van passende begeleiding. Maar goede samenwerking is vaak ook lastig. Want onderwijsprofessionals voelen zich verantwoordelijk om te handelen vanuit hun expertrol. Hoe maak je vanaf daar de stap naar co-creatie, om samen met ouders ...

