Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementColofonIn de praktijk
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement Colofon In de praktijk
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen

Artikelen Werken aan Inclusie

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
Noodzaak of noodverband

Onderwijszorgarrangementen: de redder van ons onderwijssysteem of een tijdelijke pleister op een diepe wond? Voor wie heeft het onderwijszorgarrangement vooral meerwaarde? Voor de leerling die net buiten het reguliere systeem valt? Voor de ouders die snakken naar rust en stabiliteit voor hun kind...

Esther Schepers
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
Zorg en onderwijs samen

Op 1 januari 2023 ging de experimenteerregeling Onderwijs-Zorgarrangementen (OZA) van start. Dit experiment geeft scholen en zorginstellingen de ruimte om maatwerk te leveren aan kinderen met een complexe ondersteuningsbehoefte. We stellen drie vragen aan Arjan Miedema, teamleider Zorg en Onderwi...

Vincent Fafieanie, Arjan Miedema
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
Een veilige herstelplek in het groen

In Oosterwolde biedt Onderwijs Zorgboerderij Natuurkr8 een unieke benadering voor zes kinderen van vier tot twaalf jaar die zijn vastgelopen in het reguliere onderwijs. Het is een van de onderwijszorgarrangementen die meedoen aan de experimenteerregeling OZA. Oprichter Driesje Boeve vertelt over ...

Vincent Fafieanie, Driesje Boeve
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
Een vast gezicht voor een kind op los zand

Op veel plekken in ons land hebben we de afgelopen jaren initiatieven zien ontstaan voor zogenoemde onderwijszorgarrangementen. Ondanks veel verschillende namen hiervoor, is het doel doorgaans eenduidig: het faciliteren van een passende plek voor een leerling die is uitgevallen of dreigt uit te v...

Bart Heeling
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
Samen op reis naar meesterlijk onderwijs
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
“De deuren open voor álle kinderen”

Innovatie was altijd al een rode draad in de loopbaan van Tessa van Zadelhoff. Na een focus op digitale geletterdheid richt zij zich nu op inclusief onderwijs. Op haar basisschool in Schijndel sluit ze met haar team zo maximaal mogelijk aan bij iedere leerling.

Carolien Drijfhout, Tessa van Zadelhoff
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
De hulpverlener in het schoolteam
1-op-1 buiten de klas, in de groep of tussendoor bij het uitpraten van een ruzie: op De Oostvogel in Gouda begeleidt ambulant hulpverlener Nina Vuijk leerlingen met gedrags- of sociaal-emotionele problemen. De korte lijnen met de leerling, het schoolteam én de ouders maken de inzet extra effectie...
Carolien Drijfhout, Miriam Stolle, Nina Vuijk
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
Het kán gewoon!
De kracht van samen leren

In Ridderkerk biedt Stichting Bram een rijke leeren leefomgeving voor kinderen met een lichamelijke en/of cognitieve beperking. Dagelijks spelen en leren zij met hun leeftijdsgenoten op reguliere basisschool obs De Botter. Het ‘Botter-arrangement’ zorgt voor natuurlijke integratie en wederzijds b...

Jos Gerards
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
Sectorloze speelruimte gezocht

Vraag willekeurige voorbijgangers eens hoe de ontwikkeling van kinderen verloopt. Een enkele diehard vindt misschien nog dat het zich in gescheiden fases en ontwikkellijnen voltrekt. De meesten beseffen en ervaren echter dat het een wispelturig en ongrijpbaar geheel is. De lichamelijke, zintuigli...

Frans Jordaan
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
Een nieuwe wereld

Victor heeft het syndroom van down en zit sinds 2021 op de basisschool. Hoe is dat voor hem, en voor zijn ouders? JaapJan Boer deelt over wat hem als vader bezighoudt op de weg naar inclusief onderwijs. Deel 3: eind goed, al goed?

JaapJan Boer
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
Nieuwe taak voor scholen, sterkere positie voor leerlingen

Dit jaar treedt de Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs in werking. Waarom is deze wet er gekomen en wat betekent het voor samenwerkingsverbanden en scholen?

Anne Dekkers
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
Niks doen is geen optie
Hoe het samenwerkingsverband werk maakt van inclusie
“Passend en steeds inclusiever onderwijs? Dat is waar wij voor staan!” Zo opent SWV Helmond-Peelland PO op haar website. Het samenwerkingsverband verwijst na een eerdere daling steeds meer kinderen door naar gespecialiseerd onderwijs. Directeur-bestuurder Erik Wissink deelt zijn visie.
Erik Wissink
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
Vanuit de coulissen
Waarom de gemeente inclusief onderwijs niet kan trekken

Wat mogen we van de lokale overheid verwachten op de weg naar inclusief onderwijs? Linda den Bol, beleids- ontwikkelaar onderwijs in de gemeente Helmond, vertelt over de rol van de gemeente in het bevorderen van inclusief onderwijs en de uitdagingen die daarbij komen kijken.

Linda den Bol
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
Ongelukjes gebeuren
Inclusie, hoe doe je dat in de klas? We volgen Jenny Wishaupt, leerkracht van groep 1-2 op basisschool ‘t Slingertouw in Eindhoven. Als startende onderwijsprofessional neemt ze ons mee in haar leer- en succesmomenten, haar observaties en overwegingen. Deel 3: een volgende uitdaging.
Jenny Wishaupt
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
“Ben jij gehandicapt dan?”

Op obs Pluspunt bestond inclusief onderwijs al voordat de term bedacht was, zeggen wij hier op school weleens gekscherend. De school biedt al vanaf de start naast onderwijs ook (jeugd)hulp. Zo kunnen leerlingen die extra verzorging, ondersteuning of uitdaging nodig hebben, gewoon op school blijven.

Martin Schreij
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
Heel Wijchen inclusief
In de gemeente Wijchen werkt samenwerkingsstichting Kans & Kleur volop aan inclusief onderwijs. Intensieve samenwerking tussen regulier en gespecialiseerd basisonderwijs, én tussen onderwijs en zorg, helpt om werk te maken van de ambitie om ten minste 98 procent van de leerlingen regulier onderwi...
Reint Bos
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
Goed onderwijs past iedereen

In strategische beleidsplannen van gemeenten en schoolbesturen worden burgers en kinderen centraal gesteld. Leerkrachten horen individueel maatwerk te leveren om het beste uit ieder kind te halen. Mooi, maar intussen loopt het systeem vast. We zijn ieder probleem als een individueel probleem gaan...

René Peters
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
De kracht van een intern opdc
Vijf jaar geleden zocht Portus Juliana een oplossing voor leerlingen die vastliepen. Die werd gevonden in het oprichten van een intern orthopedagogisch-didactisch centrum. Hoe ziet het dit centrum eruit en wat levert het op?
Carlijn Waaijer, Frank Studulski
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
All-inclusive
In de dorpen rond Alphen aan de Rijn is thuisnabij onderwijs een vanzelfsprekendheid. Scholen verwijzen niet snel naar het gespecialiseerd onderwijs omdat het zou betekenen dat leerlingen naar een school buiten het dorp moeten. Maar hoe geef je dan zelf goed onderwijs aan álle leerlingen? Schoolb...
Lizzy Buntsma, Karlieneke Speijers
28 maart 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
“Vooroordelen zijn niet de waarheid”

In januari was ik bij een uniek event. Ik kom vaker op conferenties over inclusief onderwijs, steevast gericht op professionals. Maar dit was een event voor en door jongeren. Het programmateam inclusief onderwijs van het ministerie van OCW organiseerde het samen met jongerenorganisaties. De deeln...

Vera Meewis
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 1
Identiteit > participatie > integratie

Wanneer je goed weet wie je zelf bent, kan je ook openstaan voor de identiteit van de ander. Als je met elkaar kunt praten en naar elkaar kunt luisteren over hoe het is om jou te zijn, of juist de ander, ontstaat er vertrouwen. En vanuit vertrouwen groeit het samen doen: participatie. Op een mani...

Esther Schepers
28 januari 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 1
Kritisch rapport
over toegankelijkheid onderwijs

Het VN-comité handicap maakt zich zorgen over het grote aantal kinderen in Nederland dat naar speciaal onderwijs gaat en over de lange wachtlijsten voor speciaal onderwijs. Het comité, dat internationaal toezicht houdt op de uitvoering van het VN-verdrag handicap, doet aanbevelingen over onder an...

28 januari 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 1
Landelijke norm basisondersteuning schept duidelijkheid

Wat moeten scholen ten minste aan ondersteuning bieden voor leerlingen met lichte ondersteuningsbehoeften? De nieuwe landelijke norm voor basisondersteuning geeft een duidelijk antwoord op deze vraag. Op vrijdag 22 november 2024 boden Ouders & Onderwijs en de Algemene Onderwijsbond (AOb) het advi...

28 januari 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 1
Van duaal naar inclusief

Het duale systeem van regulier en speciaal onderwijs in Nederland vraagt om aanpassing als inclusief onderwijs de norm wordt. Maar de vele schoolsoorten en tussenvoorzieningen maken de startsituatie complex. Waar staan we, wat leren praktijkinitiatieven ons en waar liggen kansen?

Dolf van Veen
28 januari 2025
123

Digitale databank OO Magazine

Ondersteuning in het Onderwijs Magazine wordt Werken aan inclusie

Digitale databank blijft beschikbaar

Ondersteuning in het Onderwijs Magazine maakt een doorontwikkeling naar een nieuw vakblad: Werken aan inclusie. Als lid van het OO Magazine hoeft u hiervoor niets te doen, binnenkort ontvangt u de eerste editie van hét tijdschrift voor inclusief onderwijs.

 

Het digitale archief van het OO Magazine blijft voor u te raaplegen via www.oomagazine.nl of ...

... klik hier!
Tijdschriften
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo