Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 04
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
OOM 2024-3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie - 2023 / nr 5
Aanpassing TLV-procedure

Het samenwerkingsverband SWV Helmond-Peelland PO heeft vorig jaar zijn werkwijze voor de -procedure rond de toelaatbaarheidsverklaring (TLV) geheel herzien en afgestemd op de nieuwste eisen. De aanleiding voor de veranderingen in de TLV procedure is onder andere dat het SWV zag dat het aantal ver...

Anne Dekkers
6 december 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 2
Ouders, onderwijs en jeugdzorg in verbinding
Integraal perspectief op kind en jongere

Kinderen en jongeren hebben recht op de beste kansen om zichzelf te ontwikkelen. Dat lukt beter als professionals in het sociaal en pedagogisch domein en in het onderwijs goed samenwerken, zowel onderling als met de ouders of verzorgers. Het studieboek Ouders, onderwijs en jeugdzorg in verbinding...

Mark van de Meulen
11 april 2023
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Ieder kind op school

Geen enkel kind zou thuis moeten zitten. Vanuit die diepe overtuiging begon basisschool De Horizon in Delft een special klasje voor vier leerlingen die op de wachtlijst stonden voor speciaal onderwijs. Dat was zo succesvol dat de aanpak flink werd uitgebreid.

Vincent Fafieanie
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2023 / nr 5
Negatieve spiraal kantelen: meervoudig perspectief nemen

Je wilt dat elke leerling zich goed ontwikkelt, je doet er alles voor en dan wil het toch niet lukken. Moeilijk ervaren leerlinggedrag kan een reden zijn voor stagnerend schoolsucces, stress en afhaken van zowel leerling als leraar, met “lastige” oudergesprekken op de koop toe. Voor alle professi...

Astrid Ottenheym-Vliegen
6 december 2023
werkenaaninclusie - 2025 / nr 2
All-inclusive
In de dorpen rond Alphen aan den Rijn is thuisnabij onderwijs een vanzelfsprekendheid. Scholen verwijzen niet snel naar het gespecialiseerd onderwijs omdat het zou betekenen dat leerlingen naar een school buiten het dorp moeten. Maar hoe geef je dan zelf goed onderwijs aan álle leerlingen? School...
Lizzy Buntsma, Karlieneke Speijers
28 maart 2025
werkenaaninclusie - 2024 / nr 3
Langdurig niet naar school

Het is al jarenlang bekend dat de telling van “langdurig ongeoorloofd verzuim” slechts een topje van de ijsberg is. Het aantal kinderen dat langdurig niet naar school gaat, is vele malen groter. Volgens recent onderzoek door Ingrado, de branchevereniging voor leerplichtambtenaren en doorstroompun...

Jos Gerards
18 juni 2024
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
“Undercover met een groot geheim”

Op onze school mag je zijn wie je bent, zo staat in tal van schoolgidsen. Toch ervaren veel lhbtiq+-leerlingen iets heel anders. Zoals de achttienjarige Niels Schipper. Jarenlang loog hij over zichzelf uit angst voor afwijzing. Nu, net vwo-af, zet hij zich in voor meer acceptatie van lhbtiq+-leer...

Niels Schipper
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Van duaal naar inclusief

Het duale systeem van regulier en speciaal onderwijs in Nederland vraagt om aanpassing als inclusief onderwijs de norm wordt. Maar de vele schoolsoorten en tussenvoorzieningen maken de startsituatie complex. Waar staan we, wat leren praktijkinitiatieven ons en waar liggen kansen?

Dolf van Veen
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Samenwerkingsverband RSV Breda e.o. VO

Het samen doen, daar geloven ze in het Regionaal Samenwerkingsverband Breda en omgeving sterk in. Ze zijn dan ook trots op de richting die ze gezamenlijk inslaan: een goede sociale en pedagogische basis neerzetten voor elk van de ruim 22.000 leerlingen in het voortgezet onderwijs. Samen met de sc...

Anja Klein
1 februari 2024
werkenaaninclusie - 2025 / nr 3
Landelijke norm basisondersteuning: een uit te voeren advies

Wat moeten scholen ten minste aan ondersteuning bieden voor leerlingen met lichte ondersteuningsbehoeften? De landelijke norm basisondersteuning die in november 2024 werd opgeleverd, geeft een duidelijk antwoord op deze vraag. Op een zonnige dag in februari vertellen drijvende krachten Marieke Bo...

Jeanet Vroom-Kasper
3 juni 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Kritisch rapport
over toegankelijkheid onderwijs

Het VN-comité handicap maakt zich zorgen over het grote aantal kinderen in Nederland dat naar speciaal onderwijs gaat en over de lange wachtlijsten voor speciaal onderwijs. Het comité, dat internationaal toezicht houdt op de uitvoering van het VN-verdrag handicap, doet aanbevelingen over onder an...

28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2023 / nr 5
Als je het kunt dromen, kun je het ook doen!

Rondom de zomer van 2022 presenteerden de ministeries van OCW en VWS hun droombeeld richting inclusief onderwijs. In de aanloop daarnaartoe waren er diverse overlegmomenten met het werkveld, ouderorganisaties, besturen, sectorraden. In dit artikel belichten we het droombeeld nader. Is dit een dro...

Hilbert de Vries
6 december 2023
werkenaaninclusie - 2025 / nr 3
Inclusief onderwijs kan nú al!
WEL in ontwikkeling laat ons ruimte zien

Project WEL in ontwikkeling laat zien dat inclusief onderwijs voor vrijwel alle jeugdigen nu al kan. WEL brengt ons inspiratie over hoe je samen de beren op de weg trotseert en beter binnen de lijntjes kleurt. Over hoe je er wél uitkomt om met elkaar leren en ontwikkelen mogelijk te maken voor ál...

Lazlo van Donkelaar, Marieke Boon-Mens
3 juni 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Inspiratie vanaf de planken

Hoe ga je om met al die verschillen in de klas? Hoe zorg je dat je ieder kind ziet? Hoe deal je met de soms scherpe mening van ouders? De theatervoorstelling SamenScholing van Live Your Story biedt handvatten en inspiratie om met inclusie aan de slag te gaan.

Riff Roozeboom
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Van exclusief naar inclusief onderwijs
Visual Studio TokTok
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2024 / nr 3
Grip op geoorloofd verzuim
Schoolaanwezigheid bij SWV VO Zuid Kennemerland

Nadat Inge Verstraete en Marije de Wit, werkzaam bij SWV VO Zuid Kennemerland een congres in Oslo hadden bezocht, waren ze ervan overtuigd dat het belangrijk was om op een andere manier naar verzuim te kijken. Het is essentieel om in eerste instantie de aanwezigheid van alle leerlingen in beeld t...

Vincent Fafieanie, Irma de Wit, Inge Verstraete, Marije de Wit
18 juni 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 3
Problematiek bij jonge kinderen

Uit onderzoek blijkt dat opvallend veel jonge kinderen in de afgelopen drie schooljaren ingeschreven worden op een school voor gespecialiseerd onderwijs. Meer dan de helft van de samenwerkingsverbanden voor primair onderwijs herkent deze trend en constateert verzwaarde problematiek bij jonge kind...

Johan Vroegindeweij, Erik Wissink, Jos Gerards
18 juni 2024
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Landelijke norm basisondersteuning schept duidelijkheid

Wat moeten scholen ten minste aan ondersteuning bieden voor leerlingen met lichte ondersteuningsbehoeften? De nieuwe landelijke norm voor basisondersteuning geeft een duidelijk antwoord op deze vraag. Op vrijdag 22 november 2024 boden Ouders & Onderwijs en de Algemene Onderwijsbond (AOb) het advi...

28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Identiteit > participatie > integratie

Wanneer je goed weet wie je zelf bent, kan je ook openstaan voor de identiteit van de ander. Als je met elkaar kunt praten en naar elkaar kunt luisteren over hoe het is om jou te zijn, of juist de ander, ontstaat er vertrouwen. En vanuit vertrouwen groeit het samen doen: participatie. Op een mani...

Esther Schepers
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2024 / nr 3
Beperkt belastbaar en naar school

“Waarom was jij afgelopen week steeds te laat op school en mag je vandaag eerder naar huis?” In elke klas zitten leerlingen die te maken hebben met beperkte of wisselende belastbaarheid. Dat zij fulltime naar school gaan, is voor hen niet vanzelfsprekend en ook praten ze er niet graag over. Dit z...

Marieke Boon-Mens
18 juni 2024
werkenaaninclusie - 2025 / nr 3
Van verouderd document naar ‘levend’ handboek

SWV Twente Oost PO maakte de afgelopen tijd werk van de basisondersteuning. Werkgroepleden Gemma Brinks (directeur so) en Tineke Zwaga (orthopedagoog) vertellen over het proces dat zij doorlopen hebben en de implementatie van de basisondersteuning.

Alfons Timmerhuis
3 juni 2025
werkenaaninclusie - 2024 / nr 3
Verwijdering van een leerling: een hoofdpijndossier?

Het verwijderen van een leerling van school is een ingrijpende en vaak ook lastige kwestie. Los van de impact die zo’n beslissing heeft, dient een school zich ook aan bepaalde regels te houden. Zo dient het bevoegd gezag, alvorens tot verwijdering over te gaan, eerst de betrokken leerkracht te ho...

Anne Dekkers
18 juni 2024
werkenaaninclusie - 2025 / nr 4
“Mogen we lief zijn voor ouders?”
Wat is het geheim van een goede relatie met ouders? Mirjam Stroetinga promoveerde op een onderzoek naar de samenwerking van leraren met ouders in het basisonderwijs. Ze vroeg leraren om goede ervaringen op te schrijven en interviewde schoolleiders. Uit deze verhalen haalde ze waardevolle informat...
Mirjam Stroetinga, Marieke Tjallema
23 september 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 3
Een norm met ambitie

Hoe kan een norm voor basisondersteuning bijdragen aan inclusiever onderwijs? Het samenwerkingsverband PO Friesland stelde twee jaar geleden een duidelijke norm voor basisondersteuning op voor hun scholen, die we terugzien in het voorstel voor de landelijke norm. Drie vragen aan directeur-bestuur...

Marieke Boon-Mens
3 juni 2025
123...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo