Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementColofonIn de praktijk
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement Colofon In de praktijk
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen

Artikelen Werken aan Inclusie

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 05
Werken aan inclusie 2025 04
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
OOM 2024-3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie - 2018 / nr 3
Voorkom juridisering relatie met ouders
Voor een school is het belangrijk om een goede relatie met een leerling te hebben, maar ook wordt de relatie met de ouders van de leerling steeds belangrijker. Ouders worden tegenwoordig mondiger. Hierdoor ontstaat steeds vaker discussie tussen ouders en school, bijvoorbeeld over de manier waarop...
Anne Dekkers, Maaike Rietbergen
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 3
Samenwerkingsverband Rijn en Gelderse Vallei
Samenwerkingsverband in the picture Het samenwerkingsverband Rijn en Gelderse Vallei bestaat uit 33 schoolbesturen en 131 schoollocaties. Het samenwerkingsverband is bezig met de ontwikkeling van een nieuw ondersteuningsplan. Over een half jaar moet dit klaar zijn, dus het proces hiertoe is in...
Thea de Graaf
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 3
Het realisme van ouders in passend onderwijs
Driekwart van de leraren ervaart opwaartse druk van ouders bij het advies voor de middelbare school. Dat blijkt uit een peiling van CNV Onderwijs en het tv-programma EenVandaag onder ruim 2.200 leraren. Ouders beschouwen hun kind steeds meer als een prinsje of prinsesje en nu ouders vaak maar een...
Peter de Vries
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 3
Checklist: 'Ontkennende' ouders
Tien concrete tips en opmerkingen om goed om te gaan met ouders die ‘ontkennen’.
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 3
Eigenschappen ADD
Attention Deficit Disorder (ADD) bestaat uit een verzameling specifieke symptomen waarvan de oorzaak vaak erfelijk bepaald is. ADD is geen karaktertrek of opvoedingsfout. Het wordt door wetenschappers als een neurobiologische stoornis beschouwd, gerelateerd aan de werking van de neurotransmitters...
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 3
Netwerk LPO: Samenwerken in onderwijs, zorg en jeugd: een brede coalitie
De zorg voor een ononderbroken ontwikkeling van kinderen is geen zaak van het onderwijs alleen. Opvoeden is een maatschappelijke opdracht die ouders, scholen, jeugdzorginstellingen, jeugdbescherming, enzovoort, gezamenlijk doen. De organisaties die daar een rol in spelen opereren in de regio. Het...
Jack Biskop
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 3
De onderwijsconsulent
Onafhankelijke ondersteuning voor leerlingen en ouders die vastlopen Bij de behandeling van de wet leerlinggebonden financiering uit het jaar 2003 heeft de Tweede Kamer gevraagd om onafhankelijke ondersteuning te realiseren voor kinderen met een rugzakje. Deze ondersteuning zou vooral van bela...
Vincent Fafieanie, Aïscha Trokasti
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 2
Passend onderwijs: Fase Drie
Na het oprichten en inrichten start dit jaar de volgende fase van passend onderwijs. Dat is de fase van anders arrangeren; de fase van nieuw onderwijsdesign. De scholen en schoolbesturen zijn nu echt aan zet!
Jos Gerards
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 2
Meer maatwerk vanaf augustus 2018 door de Variawet
In de laatste weken van 2017 zijn de Tweede en de Eerste Kamer akkoord gegaan met een nieuwe wet, die in de wandelgangen de naam Variawet heeft gekregen. Dat is een naam die wel vaker gebruikt wordt voor een wetsvoorstel waarin allerlei verschillende zaken geregeld worden. Officieel gaat het om ‘...
Jack Biskop
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 2
Ouders en passend onderwijs
Het wel of niet bieden van passend onderwijs kan grote impact hebben op kinderen en natuurlijk ook op hun ouders. Want het maakt nogal uit of je kunt blijven bij je reguliere school met eventueel extra ondersteuning of dat je een verwijzing krijgt naar het speciaal (basis)onderwijs. En als je kin...
Luuk van Aalst, Peter de Vries
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 2
Buitenspelen
Buitenruimte Buitenspelen is een belangrijk onderdeel van de basisschool tijd. Kinderen kunnen er hun energie kwijt en halen een frisse neus. Dat maakt buitenruimte belangrijk voor scholen. Deze wordt op tal van manieren vormgegeven. Een kleine impressie van de buitenruimte van scholen.
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 2
Het onderwijs moet af van de gestandaardiseerde productielijn en onvoldoendes
De onderwijsexpert Sir Ken Robinson heeft een duidelijke mening over hervorming van het onderwijs. Hij vindt het namelijk een groot probleem dat men de toekomst tegemoet probeert te treden door te doen wat men altijd al deed. Het huidige onderwijssysteem is ontworpen, gemaakt en gerealiseerd voor...
Henk van der Pas, Luc Stevens
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 2
Geschillen ontwikkelingsperspectief
Sinds het nieuwe kalenderjaar heeft de Geschillencommissie Passend Onderwijs (GPO) een aantal uitspraken gedaan over het ontwikkelingsperspectief. De meest interessante wordt in dit artikel toegelicht.
Anne Dekkers
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 2
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland
Samenwerkingsverband in the picture Ludo Abbink is de directeur van een samenwerkingsverband met grote getallen: “Ons verband heeft 56 duizend leerlingen en beslaat qua oppervlakte de hele provincie Friesland. Volgens directeur Ludo Abbink is het samenwerkingsverband PO Friesland met recht het...
Ludo Abbink
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 2
Opties voor een toekomstig onderwijs-zorglandschap
Integratie van het s(b)o: Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs hebben als doel om zo veel mogelijk kinderen zo thuisnabij en regulier als mogelijk onderwijs en ondersteuning te bieden. De mate waarin dit lukt verschilt sterk per samenwerkingsverband. In samenwerkingsverbanden die een gesta...
Jos Gerards
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 2
Checklist: Speciale Experimenteerruimte
Het ministerie van OCW biedt experimenteerruimte voor initiatieven waarbij de samenwerking of integratie van bao, sbo of so aan de orde zijn. PO-Magazine zet de mogelijkheden op een rij.
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 2
Dagboek Onderwijssmokkelaars
Geheime inleiding Er is een geheim dagboek gevonden. Niemand weet waar. Ik kreeg het toegestuurd met de vraag het uit te geven. Omdat het volgens de vinder een unieke blik geeft in onderwijs. Alsof je in iemands hoofd en hart mag meekijken. Het gaat over dingen die je meer denkt dan hardop zeg...
Sandra van Kolfschoten
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 2
Netwerk LPO: Eigenaarschap
Eigenaarschap van passend onderwijs ligt bij scholen en leraren. Maar wat is eigenaarschap? En wat doet dat met mensen? In ieder geval willen we dat de scholen verder ontwikkelen zodat ze nog beter in staat zijn om voor zoveel mogelijk kinderen passende ondersteuning te bieden. En daarbij moet de...
Theo van Rijzewijk
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 2
Netwerkexpertise deling
Binnen samenwerkingsverbanden, schoolbesturen en scholen zit veel expertise. In het kader van passend onderwijs doen we er goed aan deze expertise zo handig mogelijk te delen. Eerst binnen een school of bestuur en later kan dit worden uitgebreid naar het samenwerkingsverband of zelfs daarbuiten. ...
Guus Beenhakker, Gonnie Boerma-Sijbrandij, Henk van der Pas
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 1
Het is zeker dat het anders moet
‘But to live outside the law, you must be honest’ gebruikt Sjef Drummen als titel voor zijn lezing. Het is een zin uit een lied van Bob Dylan. Vrij vertaald betekent het dat je zuiver op de graat moet zijn als je iets buiten de wet doet. Je moet een goed verhaal hebben.
Sjef Drummen
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 1
Gedrags- en werkhoudingsproblemen samen te lijf
Impulsklassen helpen kinderen met gedragsproblematiek beter gedijen op school. De kracht ervan zit in de versterking van de driehoek leraar-ouder-leerling en de focus op wat er allemaal wél lukt. Die insteek kan helpen tegen de uitval van leerlingen. Het oorspronkelijk Deense concept wordt al op ...
Beppy de Groot
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 1
Standaard op de gang en als het nodig is in de klas
De titel van dit artikel is een uitspraak die gedaan werd bij de oplevering van onze gebouw, in 2014. De zin zegt veel over ons huidige visie en werkwijze. Schoolleider Jan Willem Helmink vertelt over de totstandkoming van zijn school.
Jan Willem Helmink
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 1
Bijzonder schoolgebouw
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 1
Over moeten willen blijven verlangen
We moeten willen blijven veranderen als het aan Sandra van Kolfschoten ligt. De belangrijkste zelf wilt, volgens de onderwijskundige. Een reden om te veranderen is de constatering dat het onderwijs nog steeds veel kinderen niet past. En dat ligt niet aan die kinderen.
Jos Gerards, Sandra van Kolfschoten
27 juli 2020
1...171819...29
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo