Artikelen Werken aan Inclusie
werkenaaninclusie - 2017 / nr 2
Welke invloed heeft een schoolleider op het samenwerkingsverband?
Een goed werkend samenwerkingsverband wordt gedragen door schoolleiders. Sommige regio’s zijn daar mooie voorbeelden van. Luuk van Aalst is directeur van het samenwerkingsverband in IJssel-Berkel. Hij vertelt hoe schoolleiders directe invloed kunnen hebben op passend onderwijs. Ook in Rotterdam w...
Luuk van Aalst, Nicole Teeuwen
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 1
Leerlingen, ouders en teams klaarstomen voor de overstap
Met plastic hoezen om mijn voeten stap ik het hagelnieuwe gebouw van Het Anker in Wijk bij Duurstede binnen. Op 1 februari zullen hier de leerlingen van twee scholen in hetzelfde gebouw les krijgen. Ook komt er een bso en peuterspeelzaal in het gebouw. Enkele bouwvakkers knappen de laatste klusje...
Guus Beenhakker
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 1
'Inclusief onderwijs is lef tonen en je ambitie waarmaken'
Een structuurklas in een gewone school
Ruim negen jaar geleden was er op basisschool De Dukdalf in Almere al sprake van passend onderwijs avant la lettre. Van meet af aan bestond bij de medewerkers de ambitie om inclusief alles uit leerlingen te halen wat erin zit. ‘Geen kind de wijk uit’, lui...
Walter van de Calseyde, Maragerth van Meerveld, Karel Vogel
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 1
Leiderschap: 'Op het veld wordt bepaald wat de leiding moet doen'
Goed leiderschap zorgt voor tweerichtingsverkeer. Dat wil zeggen dat goed gekeken en geluisterd wordt naar de praktijk in de klas (invloed naar boven) en dat er een duidelijk verhaal wordt verteld over de richting die de leiding voorstaat (invloed naar beneden).
Nico Eigenhuis
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 1
Vaststellen opp terwijl ouders niet instemmen kan, maar...
Voordat een ontwikkelingsperspectief (opp) wordt vastgesteld moet de school daarover met de ouders op overeenstemming gericht overleg (oogo) voeren. De
school kan niet volstaan met het in een bijlage opnemen van de reactie van ouders op het opp en het vervolgens eenzijdig vaststellen van dit pla...
Pauline Demacker
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 1
De kwaliteit van passend onderwijs
De afgelopen jaren hebben alle samenwerkingsverbanden bedacht hoe ondersteuning in scholen voor leerlingen toegankelijk kan worden. Nu dat loopt, komt zo langzamerhand de vraag op of ook de resultaten worden geboekt waarop iedereen hoopt. Wanneer kunnen we eigenlijk zeggen of passend onderwijs go...
Ron Benjamins
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 1
Onderwijsvernieuwing: Van binnen naar buiten
Volgens de Modelverordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs moet het verharde gedeelte van de speelplaats een minimumoppervlakte hebben van drie vierkante meter per leerling met een minimum van driehonderd vierkante meter netto. Vanaf tweehonderd leerlingen kan worden volstaan met zeshonderd ...
Wendie Hardeman
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 1
Ouders en leraren hebben hetzelfde uitgangspunt: het gaat goed met het kind
National Parent Teacher Association (pta) is een Amerikaans concept dat uitgaat van een hechte, open en oprechte band tussen ouders en de leraar. Beide hebben het gemeenschappelijke doel om kinderen het juiste klimaat te kunnen bieden om zich veilig te voelen en zich zo goed mogelijk te ontwikkelen.
Guus Beenhakker
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 1
Toekomstbewust leiderschap
‘Onderwijs is vaak wel toekomstgericht, maar nog niet altijd toekomstbewust.’
Martine Creemers
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 1
Checklist: Monitor ondersteuningsaanbod
De Monitor Ondersteuningsaanbod (2016) is een van de onderdelen van de landelijke evaluatie passend onderwijs. Het doel ervan is zicht krijgen op de ondersteuning waarvan leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften gebruik kunnen maken, op de ondersteuning die leraren en andere teamleden op scho...
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 1
De rol van de schoolleider
‘De schoolleider als leider van een team’
De schoolleider kent meerdere rollen en gezichten, maar welke? En hoe zien die rollen en gezichten er dan uit? Passend Onderwijs Magazine beschrijft deze rollen in vijf thema’s, waarvan ‘De schoolleider als leider van een team’ de eerste is. De overige...
Marten Hazenberg, Deborah Snoeren, Jan Timmers, John Vullings
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 1
Het gaat niet alleen om thuiszitters
10e voortgangsrapportage passend onderwijs
In december stuurde staatssecretaris Sander Dekker een brief naar de Tweede Kamer over de voortgang van passend onderwijs. In de brief zijn gegevens opgenomen over recent onderzoek. Gaat het eigenlijk goed met passend onderwijs? Wat zijn de belangrijk...
Ron Benjamins
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
"Wij doen al zestig jaar aan passend onderwijs"
Stichting Rijdende School verzorgt basisonderwijs aan kinderen van wie de ouders werken op de kermis of in het circus. Altijd zijn ze onderweg van stad naar stad. Elke week krijgen ze in een andere samenstelling onderwijs in een vrachtwagen die is ingericht als klaslokaal, steeds in andere klasse...
Guus Beenhakker, Jan Roest
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
Passend onderwijs voor varende kinderen
Peuters en kleuters van binnenvaartschippers krijgen aan boord vaak les van hun ouders. Zij zorgen er samen met een mentor voor dat het kind goed wordt voorbereid op het reguliere basisonderwijs. “Ouders en mentor zijn gelijkwaardige educatieve partners die samen onderwijs op maat realiseren.”
Femke van den Berg, Annemieke Kik, Anita van Laren
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
Op de International School Breda is elke leerling 'bijzonder'
‘We believe that your child’s learning experience should be fun, exciting and challenging! We welcome children aged from 3 to 18 years and we’re proud to offer excellent primary and secondary international education under one roof. Our experienced, international team works hard to ensure every ch...
Walter van de Calseyde
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
Weigering toelating leerling in verband met wachtlijst mag
Zit een groep vol en werkt de school met een wachtlijst waarop een leerling na inschrijving wordt geplaatst, dan zijn onderzoek naar de ondersteuningsbehoefte en
toelating nog niet aan de orde. In de Wet op het primair onderwijs (WPO) is bepaald dat een school nog niet hoeft te beoordelen of een...
Pauline Demacker
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
"Methoden loslaten en denken in individuele leerlijnen"
Een veelbesproken nieuwsthema dit jaar is de komst van duizenden vluchtelingen. Al deze nieuwkomers krijgen in Nederland onderwijs, op verschillende niveaus en in verschillende talen, nog los van trauma’s en verwerking persoonlijke gebeurtenissen in het recente verleden. Passend onderwijs is onve...
Marieke Postma, Michiel Wigman
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
Van leerlingsetje naar ligmatje
De inrichting van het traditionele klaslokaal is de afgelopen honderd jaar nauwelijks veranderd. Dat valt op als je bijvoorbeeld een bezoek brengt aan het onderwijsmuseum in Dordrecht. Leerlingsetjes staan in het gelid, er hangt een schoolbord aan de muur en het daglicht komt van links. Blijkbaar...
Wendie Hardeman
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
"Ik gun een leerling onderwijs dichtbij huis"
Met slechts zestig leerlingen op de hele school is er een gemoedelijke sfeer bij de Sint Gerardusschool in het oost-Brabantse plaatsje Weebosch, vlakbij de grens met België. De school kent maar twee klassen, waar leerlingen van verschillende leeftijden aan het werk zijn. Passend onderwijs aanbied...
Guus Beenhakker, Ton Paulusse
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
Checklist: De toekomst verandert
De samenleving verandert. Scholen moeten mee veranderen om leerlingen voor te bereiden op de maatschappelijke uitdagingen van morgen. Over die toekomstbestendigheid van het onderwijs is veel te doen. Dat het anders moet, daarover bestaat veel overeenstemming. Op de vraag wat er moet veranderen zi...
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
Passend onderwijs aan zieke kinderen
In het hele land zetten 120 consulenten onderwijsondersteuning zieke leerlingen (OZL) zich ervoor in om kinderen met een ziekte zo normaal mogelijk onderwijs te kunnen geven. Het gaat daarbij niet om een griepje of een verkoudheid, maar een chronische of langdurige ziekte die ervoor kan zorgen da...
Annemarie Kaptein, Janneke van Loon
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
De volgende stap in passend onderwijs is al lang gezet
Wat zou het opleveren als we een nummer maken waarin we op zoek gaan naar scholen die alles doen wat nodig is om hun leerlingen goed te laten leren? En die daarbij verder moeten gaan dan de meeste reguliere scholen? Dat was het idee achter dit nummer van Passend Onderwijs Magazine. Onderwijs in N...
Ron Benjamins
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
Checklist: Aanbevelingen van pioniers
In dit nummer komen bevlogen professionals aan het woord over de manier waarop zij nieuwe wegen zoeken in de organisatie van hun onderwijs. Daar valt iets van te leren. Dit zijn hun aanbevelingen.
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 4
"Zodra zorgaanbieders zich mede-eigenaar gaan voelen van onderwijsdoelen, ontstaat ideaal passend onderwijs"
Een belangrijk fundament van passend onderwijs betreft het effectief en efficiënt verbinden van onderwijs en jeugdhulp. Zoals bij veel transities is de dagelijkse praktijk vaak iets weerbarstiger dan de ambities van de tekentafel. We vroegen twee experts, Monique Baan (MB) en Bert Wienen (BW), wa...
Monique Baan, Walter van de Calseyde, Bert Wienen
22 juli 2020
