Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementColofonIn de praktijk
Contact Over ons
Home
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen
  3. Editie

Edities

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 05
Werken aan inclusie 2025 04
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
OOM 2024-3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie - 2021 / nr 3
Checklist: Menukaart NPO - Hoe verder na corona?
Recent heeft het ministerie van OCW een ‘menukaart’ met interventies gepubliceerd in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs. Scholen kunnen hieruit een keuze maken en op deze manier een eigen programma samenstellen, met als doel leerlingen te ondersteunen bij eventuele coronavertragingen...
21 juni 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 2
Met andere ogen
In 2018 werd de Almeerse ex-wethouder René Peeters geïnstalleerd als kwartiermaker in de zogenoemde brede coalitie. Daarin wordt de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp op een passende manier vormgegeven. In de praktijk is daar in de afgelopen jaren op verschillende manieren en op verschill...
Guus Beenhakker
1 april 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 2
Meer vaart in de jeugdzorg
Samenwerking tussen huisartsen en jeugdprofessionals In Bergen op Zoom heeft medisch centrum De Poort sinds 2019 een interessante nieuwe werkwijze ingevoerd: het huisartsencollectief heeft vijf dagen per week een jeugdprofessional binnen het centrum beschikbaar om de artsen te ondersteunen. Jo...
Olga Koppenhagen, Joyce Suijkerbuijk
1 april 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 2
Voorkom uitval op de brug van PO naar VO
Volgens de officiële cijfers waren er 4790 thuiszitters in 2019 (Slob, 2020). Al deze kinderen zitten al langer dan 3 maanden zonder onderwijs thuis. Volgens oudervereniging Balans zijn er zelfs meer dan 15.000 kinderen die langdurig niet naar school gaan waaronder zelfs leerlingen van 8 jaar. Pe...
Pieter Gerrits
1 april 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 2
Bewaartermijn van toelaatbaarheidsverklaringen
De periode waarvoor een toelaatbaarheidsverklaring (tlv) wordt afgegeven moet minimaal een schooljaar zijn, maar mag meerdere schooljaren bedragen. Voor leerlingen met een ernstige meervoudige beperking (EMB) is het uitgangspunt dat de tlv afgegeven kan worden voor de hele (v)so-schoolloopbaan va...
Anne Dekkers
1 april 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 2
Netwerk LPO: Eerst je eigen mondkapje, dan dat van het kind
“Ik denk dat jij nog het schuifje voor je camera hebt staan, zou dat kunnen? ...hé, ik zie mezelf wel... volgens mij doet je camera het niet...” De start van mijn zoveelste digitale bijeenkomst. Dit keer een ‘heimiddag’ voor mensen die professioneel betrokken zijn bij kinderen van 0 tot 13 jaar: ...
Klaas Koelewijn
1 april 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 2
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Goeree-Overflakkee
Samenwerkingsverband in the picture Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Goerree-Overflakkee bevindt zich – de naam zegt het al – op het schiereiland Goerree-Overflakkee. Het is een relatief klein samenwerkingsverband: de scholen verzorgen onderwijs voor 4275 leerlingen in het po, op het...
Marleen van Berkum
1 april 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 2
Ouders zijn motor voor ontwikkeling van kind
Oudersteunpunt bij SWV Noord-Kennemerland Op de website van het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Noord-Kennemerland staat te lezen: ‘Passend onderwijs voor je kind staat of valt met een goede samenwerking tussen jouw kind, jou als ouder en school. Daarbij is het belangrijk dat je...
Olga Koppenhagen, Eva Schmidt-Cnossen
1 april 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 2
Wat willen de kinderen zelf?
Rapport van de Kinderombudsman bij passend onderwijs Eind vorig jaar verscheen het rapport ‘Van passend naar inclusief. Kinderen over hun perspectief op passend onderwijs’ van de Kinderombudsman (Margrite Kalverboer). Dit rapport werd opgeleverd ten behoeve van de evaluatie van passend onderwi...
1 april 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 2
'Benut de kracht van de groep'
Zo kan het ook - Inclusief onderwijs op Koningin Julianaschool in Culemborg In PO Magazine nr. 1 gaf Dolf van Veen het startschot voor een serie praktijkverhalen over inclusief onderwijs. De eerste school (die zich spontaan aanmeldde) die we belichten is de Koningin Julianaschool, onderdeel ...
Fieke Blauwendraad
1 april 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 1
Naar beter passend en inclusiever onderwijs
Op maandag 16 november 2020 werd de voortgang van passend onderwijs in de Tweede Kamer geëvalueerd. Het blijkt dat de oprichting en inrichting van samenwerkingsverbanden (SWV'en) is gelukt en dat er in de uitvoering best al veel goed gaat. Kritiek is er vooral op het (on)voldoende faciliteren van...
Jack Biskop, Jos Gerards
11 februari 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 1
Checklist: 25 maatregelen na evaluatie Passend Onderwijs van minister SLOB (OCW)
Schoolbesturen moeten het als hun gezamenlijke taak zien om passende ondersteuning te bieden aan elke leerling binnen hun samenwerkingsverband en dat zo thuisnabij mogelijk. Vanaf nu werkt iedereen samen vanuit de opgave: Alleen zo kan elke school, onder leiding van de schoolleider, haar zorgplic...
Arie Slob
11 februari 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 1
Werken aan de basis van passend onderwijs
Interview met Sharon Martens, Lerarencollectief Vlak voor de ministeriële voortgangsrapportage van november 2020 kwam het nieuw opgerichte Lerarencollectief met een eigen evaluatie passend onderwijs. De leraren vertellen op basis van een breed uitgezette en ingevulde enquête over de stand van ...
Guus Beenhakker, Sharon Martens
11 februari 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 1
Steeds inclusiever; gaat ons dat lukken?

In het voorjaar van 2020 publiceerde de Onderwijsraad het advies “Steeds inclusiever". In dezelfde maand werd ook de “Evaluatie Passend Onderwijs’ uitgebracht. Deze twee documenten vormen samen de opmaat voor de ministeriële nota “Evaluatie en verbeteraanpak passend onderwijs’. Deze voorstellen z...

Jan de Bekker, Cees Grol
11 februari 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 1
Verzoek om vrijstelling van schoolbezoek wegens vakantie
Op 19 augustus 2020 heeft de Raad van State uitspraak gedaan in een door ouders ingestelde hogerberoepsprocedure, waarbij eerder door de Rechtbank is geoordeeld. Deze ouders hebben bij de directeur een verzoek ingediend om met hun kinderen onder schooltijd op vakantie te gaan, omdat zij menen dat...
Joline Auw Yang
11 februari 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 1
Netwerk LPO: De erfenis van Arie Slob
Op 16 november 2020 heeft de Tweede Kamer met minister Arie Slob gedebatteerd over de toekomst van passend onderwijs. Elders in dit blad leest u in diverse artikelen meer in detail over de inhoudelijke opbrengsten van dat debat. Kern van de evaluatie passend onderwijs én van de toekomstvisie is d...
Jack Biskop
11 februari 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 1
'Opbouwen vanuit het onderwijs zelf!'
Interview met Dolf van Veen over inclusief onderwijs De minister en Tweede Kamer hebben een koers uitgezet naar meer inclusief onderwijs in Nederland. In nummer 2020-5 (november) van PO Magazine belichtten we al de Talentencampus Eigen Wijs in Leeuwarden, waar een sbo- en bao-school én een kin...
Olga Koppenhagen, Dolf van Veen
11 februari 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 1
Dubbel bijzonder
Het zit in onze aard. We willen mensen begrijpen en daarom categoriseren we mensen en kinderen graag. Het geeft mensen comfort als we weten in welk vakje iemand hoort. Dan weten we wie we tegenover ons hebben, wat te verwachten is en hoe we ons tot elkaar moeten verhouden. In de duiding rondom ho...
Peter de Vries, Bert Wienen
11 februari 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 1
Onderwijs en jeugdhulp: samen koers bepalen en doelgericht navigeren

Samenwerkingsverbanden en scholen hebben sinds de invoering van passend onderwijs (2014) meer ruimte om een eigen invulling te geven aan het ondersteuningsaanbod voor leerlingen met extra onderwijsbehoeften. Regelmatig is daarbij aanvullende begeleiding vanuit jeugdhulp nodig. In dat geval is het...

Tanja van Beukering, Anja Verwoerdt
11 februari 2021
werkenaaninclusie - 2020 / nr 5
Oorzaken van groeiend deelnamepercentage VSO
In de Evaluatie Passend Onderwijs wordt in meerdere rapporten gewezen op een stijging in het aantal leerlingen dat uitstroomt naar het vso én het niet goed beschikbaar zijn van de benodigde (extra) ondersteuning van leerlingen en voor docenten op de reguliere scholen. De conclusies wijzen in de r...
Jos Gerards, Marja van Leeuwen
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 5
Uitstroomperspectieven (V)SO in Noord-Nederland
De Onderwijsinspectie onderzoekt jaarlijks de uitstroom van (voortgezet) speciaalonderwijsscholen. In deze prestatieanalyse brengt de Inspectie vier indicatoren in kaart: einduitstroom, tussentijdse uitstroom, juiste match en bestendigheid uitstroom (zie kader). Sinds schooljaar 2012-2013 inven...
Jan Bijstra
25 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 5
Kinderen voelen zich meer gezien
Koppeling van onderwijs en zorg in Amsterdam Onlangs verscheen een evaluatierapport van het Kohnstamm instituut over de wijze waarop in Amsterdam (specialistische) zorg en onderwijs gekoppeld zijn (zie kader). Ouders en professionals zijn enthousiast hierover. Inge Scalé is directeur van sbo-s...
Vincent Fafieanie
25 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 5
Is passend onderwijs mogelijk voor iedereen?
Problemen voor leerlingen met combinatie ondersteunings- en zorgbehoeften Passend onderwijs is complex en voldoet niet altijd aan de verwachtingen. Het eindrapport van de Evaluatie Passend Onderwijs1 meldt dat er voor leerlingen met een combinatie aan ondersteuningsen zorgbehoeften vaak geen g...
Sandra Geerdink
25 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 5
SWV Helmond-Peelland VO
Samenwerkingsverband in the picture In het samenwerkingsverband Helmond-Peelland VO werken 25 scholen voor het voortgezet (speciaal) onderwijs nauw samen in negen (deel)gemeenten in de regio Helmond. In totaal zitten er ruim 14.000 leerlingen op de scholen. Directeur Marja van Leeuwen vertelt ...
Marja van Leeuwen
25 november 2020
1...111213...29
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo