Edities
werkenaaninclusie - 2014 / nr 2
'Scholen kunnen het zelf'
“Er wordt heel wat afgeworsteld met leerlingen in het onderwijs. Het is proberen, proberen en proberen, totdat het echt niet meer gaat en de relatie met het kind en de ouders verstoord is. Dan ben je te laat. Je moet scholen zo helpen dat ze zelf op tijd en snel zijn.” Dat zegt Ad de Swart, progr...
Ron Benjamins, Ad de Zwart
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 1
Professionaliseren van leraren: informeel, autonoom en praktijkgericht
Leraren leren het best van elkaar, op een informele manier, als er onderling vertrouwen is. Dat zegt Maarten de Laat. Wat Andy Hargreaves en Michael Fullan verwoorden als ‘sociaal kapitaal’ wordt in Heerlen uitgevoerd onder de naam ‘netwerkleren’. In dit artikel verkennen we hoe leraren vanuit di...
Nico Eigenhuis, Maarten de Laat
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 1
Waar onderwijs en zorg elkaar ontmoeten
Passend onderwijs, transitie jeugdzorg, overheveling AWBZ, enzovoort, enzovoort. Het is een spannende tijd waarin we leven met veel veranderingen en eigenlijk
is er ook niets tegen al die plannen en doelen. Uiteindelijk gaat het om meer eigen verantwoordelijkheid van burgers en professionals, ei...
Jack Biskop
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 1
Van leerorganisatie naar lerend organisme
De neiging om continu te veranderen en te verbeteren zit idealiter in de genen van elke onderwijsprofessional. Met passend onderwijs op komst lijkt er sowieso geen ontkomen aan steeds meer en verder professionaliseren. Maar hoe zorg je ervoor dat je team vaardigheden ontwikkelt die relevant zijn ...
Walter van de Calseyde, José Dankers
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 1
Checklist: Professionaliseren van uw team
Om passend onderwijs te realiseren is professionalisering van de teamleden belangrijk. Professionalisering heeft als doel de vakbekwaamheid te versterken en het arsenaal aan handelingsmogelijkheden te vergroten. Het vereist een lerende cultuur op school. Daarvoor is een aantal voorwaarden te onde...
Nico Eigenhuis
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 1
Het aftellen is begonnen
De invoering van passend onderwijs heeft de afgelopen weken veel aandacht gekregen van de politiek en landelijke organisaties. Over een half jaar gaat de nieuwe wet- en regelgeving in. Uit voortgangsrapportages blijkt dat nog lang niet alles geregeld is. De boodschap aan samenwerkingsverbanden is...
Ron Benjamins
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 1
5 Vragen aan Rien van den Heuvel
Vijf vragen aan directeur van de Schaepmanschool, een Jenaplanschool met drie locaties in Barendrecht en Ridderkerk.
Rien van den Heuvel
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 1
Leidinggeven aan leraren
Leraren die hun vak verstaan geven vorm aan passend onderwijs. Om dat te bereiken is een vernieuwde rol van de schoolleiding nodig. Dit is één van de verrassende stellingen die John Hattie formuleert in zijn boek “Visible Learning for Teachers”. Het gaat om een verschuiving van “onderwijskundige ...
Nico Eigenhuis
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 1
Verwijsindex voorkomt dat er langs elkaar heen wordt gewerkt
Eerst even een veel gehoord misverstand uit de wereld helpen: de verwijsindex risicojongeren (VIR) is géén meldpunt. Dit wordt geregeld met elkaar verward. Hoe werkt het dan wel? En waarom zouden scholen erop moeten aansluiten en wat moeten ze dan melden? Directeur Anouk Gommans van MULTIsignaal ...
Steffie van Gils, Anouk Gommers
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 1
Ouderbetrokkenheid en individuele ondersteuningsbehoefte
Met de invoering van de Wet op passend onderwijs wordt de ouderbetrokkenheid op een aantal onderwerpen expliciet geregeld, zowel ten aanzien van de individuele leerling die extra ondersteuning behoeft als op het beleid en de inrichting van de organisatie.
Jacques van den Born
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 1
De 'inhoud' kan prima de 'vorm' volgen - het model 'Zeeuws-Vlaanderen'
Bij de inrichting van samenwerkingsverband PO2903 stonden de schoolbesturen van Zeeuws-Vlaanderen voor dezelfde ‘rijstebrijberg’ waar elk Nederlands samenwerkingsverband in oprichting mee geconfronteerd werd. Inhoudelijke thema’s, wettelijke voorschriften, keuze rechtspersoon, gouvernance, dilemm...
Michiel Minderhoud
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 1
Checklist: Succesvol samenwerken
Betere samenwerking tussen onderwijs en zorg, dat is één van de doelen van passend onderwijs. Iedereen begrijpt het belang daarvan. Goede samenwerking kan het verschil maken voor kinderen en gezinnen. Slechte samenwerking leidt tot ellende voor iedereen die bij een gezin betrokken is. Toch is het...
Ron Benjamins
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 1
Wat doen we met Tim?
Passend onderwijs maakt het mogelijk om meer ondersteuning op maat voor leerlingen te organiseren. Dat biedt nieuwe kansen voor kinderen, ouders, school en hulpverlening. Het is niet gemakkelijk om die kansen te benutten. Zoals bij Tim, een jongen die nu in groep 7 zit. Iedereen vraagt zich af: ‘...
Jacques van den Born
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2013 / nr 3
Financiën binnen passend onderwijs
Een kwestie van begrijpen en maken van verantwoorde keuzes binnen wettelijke kaders
Vaak hoor je dat passend onderwijs een bezuinigingsmaatregel is en dat we naar verwachting in de toekomst nog meer leerlingen die extra onderwijsondersteuning nodig hebben met minder middelen in de reguliere b...
Jacques van den Born
16 juli 2020
werkenaaninclusie - 2013 / nr 3
Het gaat niet om het geld
‘Eigenlijk wil ik het helemaal niet over geld hebben,’ zegt Rich van den Berg, directeur van het samenwerkingsverband in de regio Leiden. ‘Het gaat niet om het geld, het gaat om een andere manier van kijken naar wat kinderen nodig hebben om passend onderwijs te krijgen.’ Haar samenwerkingsverband...
Luuk van Aalst, Ron Benjamins, Rich van den Berg
16 juli 2020
werkenaaninclusie - 2013 / nr 3
Checklist: 5 vragen over het geld waar het SWV een antwoord op heeft
Volgend schooljaar krijgt het samenwerkingsverband een budget waarmee extra ondersteuning betaald kan worden voor leerlingen die dat nodig hebben. Hoe wordt dat geld straks ingezet en hoe kan uw school daarvan gebruik maken? Aan de hand van deze vijf vragen krijgt u snel een beeld van hoe uw same...
Ron Benjamins
16 juli 2020
werkenaaninclusie - 2013 / nr 3
Vanaf nu gaat het om de inhoud
‘Het oprichten van de nieuwe samenwerkingsverbanden heeft heel veel tijd en energie gekost. En dat is ook logisch. Nu is de inhoud aan de beurt,’ vindt Rinda den Besten, voorzitter van de PO-raad over de invoering van passend onderwijs, negen maanden voordat de wet ingaat. ‘Er zijn nog steeds men...
Ron Benjamins, Rinda den Besten
16 juli 2020
werkenaaninclusie - 2013 / nr 3
5 Vragen aan Dave Engsberg-Kleijkers
Dave Ensberg-Kleijkers is bestuurssecretaris speciaal onderwijsscholen Het Poortje en Vijverhofschool, onderdeel van de Talentencampus Venlo.
Dave Ensberg-Kleijkers
16 juli 2020
werkenaaninclusie - 2013 / nr 3
Lerende leider of gehaaste manager?
Bent u als leidinggevende een lerende leider of een gehaaste manager? Het is wellicht interessant om deze vraag eens door uw hoofd te laten gaan en te bekijken waar bij u het accent ligt. Een leidinggevende zoekt balans tussen vertraging en snelheid.
Nico Eigenhuis
16 juli 2020
werkenaaninclusie - 2013 / nr 3
Gemeenten en SWV PO 2808
Verbinden onderwijs en jeugdgezondheidszorg
Dit artikel gaat in op HIA in de praktijk. We spreken met Jolyn Laurs-Breur en Kees van Wel, beiden nauw betrokken bij de ontwikkeling van HIA en het leggen van
de krachtige verbinding tussen onderwijs en jeugd(gezondheids)zorg in vijf gemeenten va...
Jolyn Laurs-Breur, Tijn Nuyens, Kees van Wel
16 juli 2020
werkenaaninclusie - 2013 / nr 3
Inhoud van het ondersteuningsplan
In de Wet Passend Onderwijs is opgenomen dat elk samenwerkingsverband een ondersteuningsplan moet opstellen voor een periode van 4 jaar. In het wettelijk kader en het Referentiekader PO staat een nadere concretisering van de inhoud ervan. Ook wordt uiteengezet wat de rol is van de gemeenten en va...
Jacques van den Born
16 juli 2020
werkenaaninclusie - 2013 / nr 3
Succesvolle overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs
Basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs zorgen er samen voor dat leerlingen uit groep acht goed worden voorbereid op de overstap naar het voortgezet onderwijs. Leerlingen maken de stap van vaste klas met leerlingen van verschillende niveaus en een groepsleerkracht, naar een setting waar...
Guus Beenhakker
16 juli 2020
werkenaaninclusie - 2013 / nr 3
Checklist: Overdracht naar het voortgezet onderwijs
16 juli 2020
werkenaaninclusie - 2013 / nr 3
De ervaringen van de onderwijsconsulent
In 2002 trad de Leerlinggebonden Financiering (LGF), ook wel het ‘rugzakje’ genoemd, in werking. In die tijd is ook besloten om een onafhankelijke adviseur aan te stellen om te bemiddelen in die gevallen waar ouders en scholen geen overeenstemming bereikten over toelating of verwijdering, de inze...
Jack Biskop, Egbert Vleeming
16 juli 2020