Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen
  3. Recent verschenen

Recent verschenen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 05
Werken aan inclusie 2025 04
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
OOM 2024-3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie - 2023 / nr 1
Positieve attitude van schoolleiders
Voorwaarde voor inclusief onderwijs

Schoolleiders nemen een centrale positie in bij implementatie en beïnvloeding van inclusief beleid. Ook dragen zij zorg voor een inclusieve visie, bieden randvoorwaarden aan het team om inclusie mogelijk te maken en spreken verwachtingen uit naar het team. Zo ontstaat commitment voor het realiser...

Debbie Mol, Morris Oosterling
7 februari 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 1
Moeilijke vereenvoudiging en mistwaarschuwing

Column van het Netwerk LPO en de Sectorraad SWV VO, waarin leidinggevenden van samenwerkingsverbanden verenigd zijn om de belangen van samenwerkingsverbanden en passend onderwijs te behartigen.

Riemer Poortstra
7 februari 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 1
Gelijke kansen voor alle kinderen
De Lukasschool in Amsterdam: een familieschool

Op de Lukasschool in de Amsterdamse wijk Osdorp hebben ze één doel: gelijke kansen voor ieder kind. Daarom zijn ze met behulp van de gemeente sinds 2020 omgedoopt tot ‘familieschool’. Zo willen ze al hun leerlingen een stevige basis meegeven die hen wereldwijs en vol zelfvertrouwen aan de middelb...

Karin Broeren
7 februari 2023
werkenaaninclusie - 2022 / nr 5
Jeugdmaatschappelijk werk op school: een must
Facilitering en volume van ‘Maatschappelijk Werk op School’ is in veel gemeenten afgebouwd. Onbegrijpelijk. Daarmee is laagdrempelige eerste lijn hulp en advies voor kinderen en gezinnen via de basisschool of in het voortgezet onderwijs niet meer of minder beschikbaar, terwijl er flinke wachtlijs...
Hugo van der Wal
6 december 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 5
Samen praten en vooral samen doen
Hoe kunnen professionals in onderwijs en jeugdhulpverlening samenwerken aan groepsgerichte, preventieve interventies die het sociaal-emotioneel leren van alle leerlingen bevorderen? Dat was de hoofdvraag van een studie die Fontys samen met een groot aantal partijen uitvoerde in po, vo, mbo en (v)...
Mariette Haasen
6 december 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 5
Meer ruimte voor onderwijszorgarrangementen

Het ministerie van OCW start in 2023 een experimenteerregeling waardoor er meer mogelijkheden ontstaan om kinderen met een complexe ondersteuningsvraag een passend onderwijszorgarangement (OZA) aan te bieden. Dat is nodig om de (onderwijs)ontwikkeling van kinderen zo optimaal mogelijk te onderste...

Vincent Fafieanie
6 december 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 5
Geïntegreerde onderwijsvoorzieningen
In 2018 en 2019 startten op zeven onderwijslocaties in Nederland gemengde groepen met leerlingen uit het regulier- en speciaal onderwijs. De RUG (Universiteit Groningen) heeft in 2020 een eerste en in 2021 een tweede tussenrapportage geleverd die de resultaten van zowel beleids- als praktijkonder...
Tinie van Aalsum
6 december 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 5
De (on)mogelijkheden van een onderwijszorgarrangement (OZA)
Voor een optimale ontwikkeling hebben de meeste kinderen voldoende aan het regulier aanbod, de beschikbare basisondersteuning op scholen of vrij toegankelijke jeugdhulp. Maar er zijn ook kinderen met complexe zorg- en/of ondersteuningsbehoefte(n) dat regulier of speciaal onderwijs alleen er niet ...
Anne Dekkers
6 december 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 5
Samenwerkingsverband Brabantse Wal PO
Het Samenwerkingsverband Brabantse Wal PO werkt aan thuisnabij onderwijs voor ruim 8500 basisschoolleerlingen in Bergen op Zoom, Woensdrecht en Steenbergen. Het is een van de samenwerkingsverbanden die de Inspectie binnen haar nieuwe toezichtskader beloonde met een ‘Goed’. Het geheim van directeu...
Hellen Persoon
6 december 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 5
Leraren met speciale behoeften

Children with special needs is een wijdverbreid maar subjectief label dat problemen die zich voordoen in een context ten onrechte overwegend bij het kind legt. Als we voortaan spreken van Teachers with special needs oftewel Leerkrachten met speciale behoeften, heeft dat veel voordelen. We leggen ...

Laura Batstra, Marieke van Roy, Ernst D. Thoutenhoofd
6 december 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 5
Kinderopvang voor iedereen?
De Toeslagenaffaire heeft pijnlijk duidelijk gemaakt dat het stelsel eenvoudiger moet. Om ouders te beschermen worden de voorschotten en toeslagen aan ouders afgeschaft. De overheid keert de vergoeding voortaan rechtstreeks uit aan de kinderopvangorganisaties of gastouderbureaus. Werkende ouders ...
Jos Gerards
6 december 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 5
Buiten de lijntjes kleuren

De leidinggevenden en beleidsmedewerkers van alle samenwerkingsverbanden po en vo hadden op 3 en 4 november hun jaarlijkse bijeenkomst om o.a. door het ministerie van OCW bijgepraat te worden op komende ontwikkelingen en om met elkaar informatie te delen en ideeën op te doen. Dit jaar was het the...

Jack Biskop
6 december 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 4
Schaf het schooladvies in groep 8 af

Als we echt werk willen maken van gelijke kansen, moeten we de vroege selectie achter ons laten en leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs mogelijkheden geven om hun capaciteiten verder te verkennen. Eddie Denessen houdt een pleidooi voor het afschaffen van het schooladvies aan he...

Eddie Denessen
29 september 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 4
Overgang van PO naar VO
De afgelopen twee schooljaren waren bepaald onrustig. Periodes van schoolsluitingen vanwege COVID-19 en online onderwijs werden gevolgd door veel ziekte onder leerkrachten, vervangers en zelfs soms helemaal geen leerkracht voor de klas. Dat leverde uiteraard zorgen op voor alle leerlingen. De min...
Hilbert de Vries
29 september 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 4
Omdat het leven niet gestandaardiseerd is
In Almere staat het Oostvaarders College (OVC), voor havo en vwo. De school wil een inclusieve school zijn en richt zich daarbij vooral op kinderen met een stoornis binnen het autistisch spectrum of een aanverwante ondersteuningsbehoefte. In de structuurklas leren ze in de eerste twee leerjaren s...
Olga Koppenhagen
29 september 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 4
Uitspraken Onderwijsgeschillen
Bij Onderwijsgeschillen zijn de afgelopen tijd weer de nodige zaken behandeld die interessant zijn voor het passend onderwijs. Enkele gegrond verklaarde uitspraken over uiteenlopende onderwerpen worden nader uitgelicht.
Anne Dekkers
29 september 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 4
SWV Passend Onderwijs Friesland
Onder het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Friesland (primair onderwijs) vallen alle veertien gemeenten van de provincie, plus de Waddeneilanden Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog. Daar horen zo’n 45 schoolbesturen en circa 52.000 leerlingen bij: een samenwerkingsverband v...
Ludo Abbink
29 september 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 4
Integrale kindcentra in Uitgeest
Margriet Speklé is directeur Kindcentra Centrum Uitgeest. Zij is samen met haar team de uitdaging aangegaan om 3 scholen om te vormen naar 2 nieuwe kindcentra. Op 9 januari 2023 opent KC Cornelis voor het eerst haar deuren en de opening van KC Binnenmeer staat gepland in de zomer 2024.
Margriet Speklé
29 september 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 4
Diversiteit als de nieuwe norm... (hoe dan)?
Iedereen moet zich in Nederland welkom, gehoord en vertegenwoordigd voelen, ongeacht sekse, geloof, ras, leeftijd, lichamelijke conditie of culturele achtergrond. Deze ambitie waardeert diversiteit en streeft naar inclusie. Dat is niet gemakkelijk. Want hoe bied je ruimte voor verschillen met gen...
Jos Gerards
29 september 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 4
Passend Onderwijs avant la lettre
Toen ik in de eerste klas van de lagere school zat, tegenwoordig groep 3, lag ik meer in het ziekenhuis dan dat ik op school was. Als vierjarige werd een aangeboren hartafwijking geconstateerd die echt verholpen moest gaan worden. Mijn geluk was dat ik bij juffrouw Engel in de klas zat. Op basis ...
Klaas Koelewijn
29 september 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 3
Person-Driven-Planning: laat je stem horen!

Niemand heeft het recht plannen te maken voor het leven van een ander zonder de deelname, toestemming of verzoek van de betrokken jongere. De essentie van het voor jezelf kunnen opkomen is het universele menselijk verlangen om de regisseur van je eigen leven te (kunnen) zijn. Dit geldt voor ieder...

Rob de Bruijn, Caren L. Sax
22 juni 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 3
De smaad van het onderwijs

Schrikbarend, schrijft de Telegraaf: "Taal- en rekenniveau scholieren holt achteruit". Aanleiding: het jaarlijkse rapport van de Inspectie van het Onderwijs over onze toestand. "Nieuw dieptepunt", krijst het FD. "Het is dramatisch, maar er is ook iets aan te doen", zegt de inspecteur-generaal teg...

Tijl Rood
22 juni 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 3
ÉigenWijsheid vertegenwoordigt thuiszittende jongeren
In Nederland gaan duizenden kinderen en jongeren niet naar school. In plaats daarvan zitten ze thuis. In de zoektocht naar oplossingen voor dit grote probleem wordt er vaak over in plaats van met deze jongeren gepraat. Terwijl juist deze groep bij uitstek weet waar het huidige onderwijssysteem te...
Marieke Boon-Mens
22 juni 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 3
Uitspraken Onderwijsgeschillen
Bij Onderwijsgeschillen zijn de afgelopen tijd weer de nodige zaken behandeld die interessant zijn voor het passend onderwijs. Enkele gegrond verklaarde uitspraken over uiteenlopende onderwerpen worden nader uitgelicht.
Anne Dekkers
22 juni 2022
1...8910...29
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo