Vorige editie
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
"Methoden loslaten en denken in individuele leerlijnen"
Een veelbesproken nieuwsthema dit jaar is de komst van duizenden vluchtelingen. Al deze nieuwkomers krijgen in Nederland onderwijs, op verschillende niveaus en in verschillende talen, nog los van trauma’s en verwerking persoonlijke gebeurtenissen in het recente verleden. Passend onderwijs is onve...
Marieke Postma, Michiel Wigman
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
Van leerlingsetje naar ligmatje
De inrichting van het traditionele klaslokaal is de afgelopen honderd jaar nauwelijks veranderd. Dat valt op als je bijvoorbeeld een bezoek brengt aan het onderwijsmuseum in Dordrecht. Leerlingsetjes staan in het gelid, er hangt een schoolbord aan de muur en het daglicht komt van links. Blijkbaar...
Wendie Hardeman
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
"Ik gun een leerling onderwijs dichtbij huis"
Met slechts zestig leerlingen op de hele school is er een gemoedelijke sfeer bij de Sint Gerardusschool in het oost-Brabantse plaatsje Weebosch, vlakbij de grens met België. De school kent maar twee klassen, waar leerlingen van verschillende leeftijden aan het werk zijn. Passend onderwijs aanbied...
Guus Beenhakker, Ton Paulusse
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
Checklist: De toekomst verandert
De samenleving verandert. Scholen moeten mee veranderen om leerlingen voor te bereiden op de maatschappelijke uitdagingen van morgen. Over die toekomstbestendigheid van het onderwijs is veel te doen. Dat het anders moet, daarover bestaat veel overeenstemming. Op de vraag wat er moet veranderen zi...
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
Passend onderwijs aan zieke kinderen
In het hele land zetten 120 consulenten onderwijsondersteuning zieke leerlingen (OZL) zich ervoor in om kinderen met een ziekte zo normaal mogelijk onderwijs te kunnen geven. Het gaat daarbij niet om een griepje of een verkoudheid, maar een chronische of langdurige ziekte die ervoor kan zorgen da...
Annemarie Kaptein, Janneke van Loon
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
De volgende stap in passend onderwijs is al lang gezet
Wat zou het opleveren als we een nummer maken waarin we op zoek gaan naar scholen die alles doen wat nodig is om hun leerlingen goed te laten leren? En die daarbij verder moeten gaan dan de meeste reguliere scholen? Dat was het idee achter dit nummer van Passend Onderwijs Magazine. Onderwijs in N...
Ron Benjamins
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
Checklist: Aanbevelingen van pioniers
In dit nummer komen bevlogen professionals aan het woord over de manier waarop zij nieuwe wegen zoeken in de organisatie van hun onderwijs. Daar valt iets van te leren. Dit zijn hun aanbevelingen.
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 4
"Zodra zorgaanbieders zich mede-eigenaar gaan voelen van onderwijsdoelen, ontstaat ideaal passend onderwijs"
Een belangrijk fundament van passend onderwijs betreft het effectief en efficiënt verbinden van onderwijs en jeugdhulp. Zoals bij veel transities is de dagelijkse praktijk vaak iets weerbarstiger dan de ambities van de tekentafel. We vroegen twee experts, Monique Baan (MB) en Bert Wienen (BW), wa...
Monique Baan, Walter van de Calseyde, Bert Wienen
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 4
Instrumenten voor begeleiden in passend onderwijs - Nieuwe gereedschapskist voor leraren en begeleiders
Peter de Vries en Peter de Vries schreven samen een boek over begeleiden in het passend onderwijs. “We hopen dat lezers zich dankzij deze publicatie competenter zullen voelen: beter toegerust om het passend onderwijs zo goed mogelijk vorm te geven.”
Peter de Vries, Peter de Vries (HU), Femke van den Berg
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 4
Regie versterken in het onderwijs; een basishouding
Het is mijn dagelijkse praktijk om na te denken hoe betekenisvolle relaties in het leven van jonge mensen het verschil kunnen maken. Passend onderwijs gaat hierover. Het gaat er niet om leerlingen die zich bijzonder ontwikkelen op een andere manier te behandelen, het gaat erom de relatie bewuster...
Elena Carmona van Loon
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 4
Zorgplicht school heeft grenzen
Sinds de invoering van de Wet Passend Onderwijs hebben scholen een extra zorgplicht bij het aanbieden van onderwijs, het verwijderen van een leerling of het
doorverwijzen van een leerling naar een andere school. In uitspraak 106911 d.d. 19 oktober 2015 wordt duidelijk dat deze zorgplicht ook een...
Pauline Demacker
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 4
Zorg kan kennis over ontwikkeling van kind overdragen op onderwijs
De Algemene Vereniging Schoolleiders wil met het programma Zorg en Onderwijs Matcht een brug slaan tussen de kennis, de ervaring en de inzichten in de zorg en de kennis daarover bij leerkrachten. Waar nodig wordt deze kennis op scholen bijgebracht. Dit gebeurt op zo’n manier, dat de zorgkennis bl...
Guus Beenhakker, Koos Stienstra
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 4
Vaste werkplek of beste omgeving
Het woord ‘klas’ heeft in onze taal twee betekenissen: een groep kinderen met hun leerkracht of de ruimte waarin deze groep les krijgt. Tegenwoordig wordt dit woord nauwelijks meer gebruikt, omdat beide betekenissen aan het verdwijnen zijn. Nieuwe onderwijsconcepten gaan uit van niveaugroepen, co...
Wendie Hardeman
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 4
Kindgericht onderwijs: wat wil ik later worden?
Jongeren hebben vaak grote moeite met het zoeken naar een passende studie. Al decennia lang blijkt dat afgestudeerden een baan vinden in een andere richting dan die van hun studie of tijd verkwanselen met studies die toch niet passend genoeg blijken. Basisschoolproject Zikke (staat voor ‘Zichtbar...
Guus Beenhakker, Gerard aan de Stegge
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 4
Checklist: Eigenaarschap
Wie wil er nu niet werken in een team met hoogopgeleide professionals die allemaal eigenaarschap tonen voor hun werk? In veel publicaties wordt eigenaarschap tegenwoordig opgevoerd als het uitgelezen middel tegen gelatenheid en moedeloosheid. Eigenaarschap heeft te maken met werken van onderop, m...
Ron Benjamins
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 4
'Gewoon normaal en veel leren'
“Een goede juf of meester is voor mij iemand die spiegelend is en goed kan omgaan met kinderen. Met spiegelen bedoel ik: ‘juf boos, kind boos. Juf blij, kind blij’. Wat ik ook zou waarderen, is dat de leerkracht kinderen soms ook gewoon begrijpt. En verschillen begrijpt.” Zomaar een uitspraak van...
Dave Ensberg-Kleijkers
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 4
Leergesprekken: waarom, hoe en wat
Er wordt de hele dag tegen leerlingen gepraat, maar wordt er ook voldoende met hen gesproken? Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld 80 procent van de interactie tussen leerkracht en leerling over de leerstof gaat. Er blijft dan nog 20 procent over voor gesprekken die gaan over de mening en beleving ...
Martine Creemers
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 4
Checklist: Ouderinformatie
In de eerste weken van het schooljaar wordt op de meeste scholen een informatieve ouderavond gehouden. Vaak wordt ook wel iets gezegd over de ondersteuning die op school gegeven wordt. Bijvoorbeeld: ‘Dit is juf Anja, onze intern begeleider. Ze test leerlingen en ze geeft de andere juffen tips. We...
Ron Benjamins
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 3
Privacy en passend onderwijs
Bij passend onderwijs worden er vaak belangrijke en gevoelige persoonsgegevens uitgewisseld. Dit gebeurt tussen scholen onderling, tussen scholen en het samenwerkingsverband, maar ook met andere ketenpartners zoals kinderdagverblijf, peuterspeelzaal, gemeente en jeugdhulp. Mag dit allemaal zomaar...
Harry Nijkamp
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 3
"Autisme en passend onderwijs komende jaren hoog op de agenda"
De Willibrordusschool in Herveld heeft in de afgelopen jaren onderwijs ontwikkeld voor kinderen met autisme in de klas. “Het vergt veel maatwerk en een kant en klaar programma past eigenlijk nooit. Elk kind met autisme heeft andere onderwijs- en begeleidingsbehoeften,” vertelt adjunct-directeur M...
Guus Beenhakker, Maaike Jansen
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 3
De natuur als spiegel voor de school
Er bestaat al ongeveer 3,8 miljard jaar leven op aarde. In dat voor ons onvoorstelbaar grote tijdsbestek heeft het leven zich telkens weten aan te passen aan de steeds veranderende omstandigheden en weten te overleven. Sterker nog, het leven overleeft niet alleen. Het leven floreert. Er zijn nog ...
Guus Beenhakker, Eric de Blok
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 3
Cao-akkoord primair onderwijs
De cao-partijen van het primair onderwijs hebben op 27 april 2016 een akkoord bereikt over een nieuwe cao. Hierdoor wordt het mogelijk meer arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd aan te gaan. In deze bijdrage bespreek ik de gevolgen hiervan voor het aanbieden van passend onderwijs
Pauline Demacker
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 3
Werk permanent aan de verbetering van de kwaliteit van ouderbetrokkenheid
Sinds de komst van passend onderwijs worden scholen nadrukkelijker gewezen op het belang om ouders tijdig en inhoudelijk te betrekken bij het onderwijs. Voor samenwerkingsverbanden is het van belang om te weten of ouders zich voldoende betrokken weten bij de stappen die gezet moeten worden om ext...
Vivian van Alem
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 3
De 'best practice' van Paul van Hees
Paul van Hees is directeur van onder meer OBS Darwin in Oisterwijk.
Paul van Hees
22 juli 2020