Vorige editie
Hoe kan een norm voor basisondersteuning bijdragen aan inclusiever onderwijs? Het samenwerkingsverband PO Friesland stelde twee jaar geleden een duidelijke norm voor basisondersteuning op voor hun scholen, die we terugzien in het voorstel voor de landelijke norm. Drie vragen aan directeur-bestuur...
De norm basisondersteuning leverde in het begin wellicht weerstand op, maar nooit vanuit het perspectief van ouders. Zij zagen gelijk al de meerwaarde van een uitgeschreven norm die ouders meer informatie en duidelijkheid biedt over wat ze mogen verwachten van een school. Hoe helpt de norm ouders...
Column: Een paar weken geleden kwam ik erachter dat onze jongste dochter hoofdluis had. Paniek alom, want al is onze oudste al twaalf, deze ellende was ons tot nu toe bespaard gebleven. Omdat ik niet van half werk houd, besloot ik me in te lezen in de protocollen die er zijn rondom het thema ho...
Onderwijszorgarrangementen: de redder van ons onderwijssysteem of een tijdelijke pleister op een diepe wond? Voor wie heeft het onderwijszorgarrangement vooral meerwaarde? Voor de leerling die net buiten het reguliere systeem valt? Voor de ouders die snakken naar rust en stabiliteit voor hun kind...
Op 1 januari 2023 ging de experimenteerregeling Onderwijs-Zorgarrangementen (OZA) van start. Dit experiment geeft scholen en zorginstellingen de ruimte om maatwerk te leveren aan kinderen met een complexe ondersteuningsbehoefte. We stellen drie vragen aan Arjan Miedema, teamleider Zorg en Onderwi...
In Oosterwolde biedt Onderwijs Zorgboerderij Natuurkr8 een unieke benadering voor zes kinderen van vier tot twaalf jaar die zijn vastgelopen in het reguliere onderwijs. Het is een van de onderwijszorgarrangementen die meedoen aan de experimenteerregeling OZA. Oprichter Driesje Boeve vertelt over ...
Op veel plekken in ons land hebben we de afgelopen jaren initiatieven zien ontstaan voor zogenoemde onderwijszorgarrangementen. Ondanks veel verschillende namen hiervoor, is het doel doorgaans eenduidig: het faciliteren van een passende plek voor een leerling die is uitgevallen of dreigt uit te v...

Innovatie was altijd al een rode draad in de loopbaan van Tessa van Zadelhoff. Na een focus op digitale geletterdheid richt zij zich nu op inclusief onderwijs. Op haar basisschool in Schijndel sluit ze met haar team zo maximaal mogelijk aan bij iedere leerling.
In Ridderkerk biedt Stichting Bram een rijke leeren leefomgeving voor kinderen met een lichamelijke en/of cognitieve beperking. Dagelijks spelen en leren zij met hun leeftijdsgenoten op reguliere basisschool obs De Botter. Het ‘Botter-arrangement’ zorgt voor natuurlijke integratie en wederzijds b...
Vraag willekeurige voorbijgangers eens hoe de ontwikkeling van kinderen verloopt. Een enkele diehard vindt misschien nog dat het zich in gescheiden fases en ontwikkellijnen voltrekt. De meesten beseffen en ervaren echter dat het een wispelturig en ongrijpbaar geheel is. De lichamelijke, zintuigli...
Victor heeft het syndroom van down en zit sinds 2021 op de basisschool. Hoe is dat voor hem, en voor zijn ouders? JaapJan Boer deelt over wat hem als vader bezighoudt op de weg naar inclusief onderwijs. Deel 3: eind goed, al goed?
Dit jaar treedt de Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs in werking. Waarom is deze wet er gekomen en wat betekent het voor samenwerkingsverbanden en scholen?
Wat mogen we van de lokale overheid verwachten op de weg naar inclusief onderwijs? Linda den Bol, beleids- ontwikkelaar onderwijs in de gemeente Helmond, vertelt over de rol van de gemeente in het bevorderen van inclusief onderwijs en de uitdagingen die daarbij komen kijken.
Op obs Pluspunt bestond inclusief onderwijs al voordat de term bedacht was, zeggen wij hier op school weleens gekscherend. De school biedt al vanaf de start naast onderwijs ook (jeugd)hulp. Zo kunnen leerlingen die extra verzorging, ondersteuning of uitdaging nodig hebben, gewoon op school blijven.
In strategische beleidsplannen van gemeenten en schoolbesturen worden burgers en kinderen centraal gesteld. Leerkrachten horen individueel maatwerk te leveren om het beste uit ieder kind te halen. Mooi, maar intussen loopt het systeem vast. We zijn ieder probleem als een individueel probleem gaan...
In januari was ik bij een uniek event. Ik kom vaker op conferenties over inclusief onderwijs, steevast gericht op professionals. Maar dit was een event voor en door jongeren. Het programmateam inclusief onderwijs van het ministerie van OCW organiseerde het samen met jongerenorganisaties. De deeln...
Wanneer je goed weet wie je zelf bent, kan je ook openstaan voor de identiteit van de ander. Als je met elkaar kunt praten en naar elkaar kunt luisteren over hoe het is om jou te zijn, of juist de ander, ontstaat er vertrouwen. En vanuit vertrouwen groeit het samen doen: participatie. Op een mani...
