Artikelen Werken aan Inclusie
Innovatie was altijd al een rode draad in de loopbaan van Tessa van Zadelhoff. Na een focus op digitale geletterdheid richt zij zich nu op inclusief onderwijs. Op haar basisschool in Schijndel sluit ze met haar team zo maximaal mogelijk aan bij iedere leerling.
In Ridderkerk biedt Stichting Bram een rijke leeren leefomgeving voor kinderen met een lichamelijke en/of cognitieve beperking. Dagelijks spelen en leren zij met hun leeftijdsgenoten op reguliere basisschool obs De Botter. Het ‘Botter-arrangement’ zorgt voor natuurlijke integratie en wederzijds b...
Vraag willekeurige voorbijgangers eens hoe de ontwikkeling van kinderen verloopt. Een enkele diehard vindt misschien nog dat het zich in gescheiden fases en ontwikkellijnen voltrekt. De meesten beseffen en ervaren echter dat het een wispelturig en ongrijpbaar geheel is. De lichamelijke, zintuigli...
Victor heeft het syndroom van down en zit sinds 2021 op de basisschool. Hoe is dat voor hem, en voor zijn ouders? JaapJan Boer deelt over wat hem als vader bezighoudt op de weg naar inclusief onderwijs. Deel 3: eind goed, al goed?
Dit jaar treedt de Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs in werking. Waarom is deze wet er gekomen en wat betekent het voor samenwerkingsverbanden en scholen?
Wat mogen we van de lokale overheid verwachten op de weg naar inclusief onderwijs? Linda den Bol, beleids- ontwikkelaar onderwijs in de gemeente Helmond, vertelt over de rol van de gemeente in het bevorderen van inclusief onderwijs en de uitdagingen die daarbij komen kijken.
Op obs Pluspunt bestond inclusief onderwijs al voordat de term bedacht was, zeggen wij hier op school weleens gekscherend. De school biedt al vanaf de start naast onderwijs ook (jeugd)hulp. Zo kunnen leerlingen die extra verzorging, ondersteuning of uitdaging nodig hebben, gewoon op school blijven.
In strategische beleidsplannen van gemeenten en schoolbesturen worden burgers en kinderen centraal gesteld. Leerkrachten horen individueel maatwerk te leveren om het beste uit ieder kind te halen. Mooi, maar intussen loopt het systeem vast. We zijn ieder probleem als een individueel probleem gaan...
In januari was ik bij een uniek event. Ik kom vaker op conferenties over inclusief onderwijs, steevast gericht op professionals. Maar dit was een event voor en door jongeren. Het programmateam inclusief onderwijs van het ministerie van OCW organiseerde het samen met jongerenorganisaties. De deeln...
Wanneer je goed weet wie je zelf bent, kan je ook openstaan voor de identiteit van de ander. Als je met elkaar kunt praten en naar elkaar kunt luisteren over hoe het is om jou te zijn, of juist de ander, ontstaat er vertrouwen. En vanuit vertrouwen groeit het samen doen: participatie. Op een mani...
Het VN-comité handicap maakt zich zorgen over het grote aantal kinderen in Nederland dat naar speciaal onderwijs gaat en over de lange wachtlijsten voor speciaal onderwijs. Het comité, dat internationaal toezicht houdt op de uitvoering van het VN-verdrag handicap, doet aanbevelingen over onder an...
Wat moeten scholen ten minste aan ondersteuning bieden voor leerlingen met lichte ondersteuningsbehoeften? De nieuwe landelijke norm voor basisondersteuning geeft een duidelijk antwoord op deze vraag. Op vrijdag 22 november 2024 boden Ouders & Onderwijs en de Algemene Onderwijsbond (AOb) het advi...
Het duale systeem van regulier en speciaal onderwijs in Nederland vraagt om aanpassing als inclusief onderwijs de norm wordt. Maar de vele schoolsoorten en tussenvoorzieningen maken de startsituatie complex. Waar staan we, wat leren praktijkinitiatieven ons en waar liggen kansen?
Soms lukt het niet. Snap je niet hoe de leerling denkt. Is er geen externaliserend gedrag waarneembaar. Hoor je geen gerechtvaardigde of gefrustreerde boosheid, zie je geen rancune. Soms is er niets. Een afwezige aanwezigheid. Een stilzwijgen dat geluidloos doorklinkt tot in alle hoeken van het l...
Op onze school mag je zijn wie je bent, zo staat in tal van schoolgidsen. Toch ervaren veel lhbtiq+-leerlingen iets heel anders. Zoals de achttienjarige Niels Schipper. Jarenlang loog hij over zichzelf uit angst voor afwijzing. Nu, net vwo-af, zet hij zich in voor meer acceptatie van lhbtiq+-leer...
Jonas van Hest is docent maatschappijleer en burgerschapsonderwijs bij een vo-school in Groningen. Hij is zelf homoseksueel en komt op voor lhbtiq+- leerlingen op zijn school.
Hoe ga je om met al die verschillen in de klas? Hoe zorg je dat je ieder kind ziet? Hoe deal je met de soms scherpe mening van ouders? De theatervoorstelling SamenScholing van Live Your Story biedt handvatten en inspiratie om met inclusie aan de slag te gaan.
Geen enkel kind zou thuis moeten zitten. Vanuit die diepe overtuiging begon basisschool De Horizon in Delft een special klasje voor vier leerlingen die op de wachtlijst stonden voor speciaal onderwijs. Dat was zo succesvol dat de aanpak flink werd uitgebreid.
Digitale databank OO Magazine
Ondersteuning in het Onderwijs Magazine wordt Werken aan inclusie
Digitale databank blijft beschikbaar
Ondersteuning in het Onderwijs Magazine maakt een doorontwikkeling naar een nieuw vakblad: Werken aan inclusie. Als lid van het OO Magazine hoeft u hiervoor niets te doen, binnenkort ontvangt u de eerste editie van hét tijdschrift voor inclusief onderwijs.
Het digitale archief van het OO Magazine blijft voor u te raaplegen via www.oomagazine.nl of ...
... klik hier!