Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementColofonIn de praktijk
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement Colofon In de praktijk
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen

Artikelen Werken aan Inclusie

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 04
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
OOM 2024-3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie - 2025 / nr 2
Ongelukjes gebeuren
Inclusie, hoe doe je dat in de klas? We volgen Jenny Wishaupt, leerkracht van groep 1-2 op basisschool ‘t Slingertouw in Eindhoven. Als startende onderwijsprofessional neemt ze ons mee in haar leer- en succesmomenten, haar observaties en overwegingen. Deel 3: een volgende uitdaging.
Jenny Wishaupt
8 april 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 2
“Ben jij gehandicapt dan?”

Op obs Pluspunt bestond inclusief onderwijs al voordat de term bedacht was, zeggen wij hier op school weleens gekscherend. De school biedt al vanaf de start naast onderwijs ook (jeugd)hulp. Zo kunnen leerlingen die extra verzorging, ondersteuning of uitdaging nodig hebben, gewoon op school blijven.

Martin Schreij
8 april 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 2
Heel Wijchen inclusief
In de gemeente Wijchen werkt samenwerkingsstichting Kans & Kleur volop aan inclusief onderwijs. Intensieve samenwerking tussen regulier en gespecialiseerd basisonderwijs, én tussen onderwijs en zorg, helpt om werk te maken van de ambitie om ten minste 98 procent van de leerlingen regulier onderwi...
Reint Bos
8 april 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 2
Goed onderwijs past iedereen

In strategische beleidsplannen van gemeenten en schoolbesturen worden burgers en kinderen centraal gesteld. Leerkrachten horen individueel maatwerk te leveren om het beste uit ieder kind te halen. Mooi, maar intussen loopt het systeem vast. We zijn ieder probleem als een individueel probleem gaan...

René Peters
8 april 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 2
De kracht van een intern opdc
Vijf jaar geleden zocht Portus Juliana een oplossing voor leerlingen die vastliepen. Die werd gevonden in het oprichten van een intern orthopedagogisch-didactisch centrum. Hoe ziet het dit centrum eruit en wat levert het op?
Carlijn Waaijer, Frank Studulski
8 april 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 2
All-inclusive
In de dorpen rond Alphen aan den Rijn is thuisnabij onderwijs een vanzelfsprekendheid. Scholen verwijzen niet snel naar het gespecialiseerd onderwijs omdat het zou betekenen dat leerlingen naar een school buiten het dorp moeten. Maar hoe geef je dan zelf goed onderwijs aan álle leerlingen? School...
Lizzy Buntsma, Karlieneke Speijers
28 maart 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 2
“Vooroordelen zijn niet de waarheid”

In januari was ik bij een uniek event. Ik kom vaker op conferenties over inclusief onderwijs, steevast gericht op professionals. Maar dit was een event voor en door jongeren. Het programmateam inclusief onderwijs van het ministerie van OCW organiseerde het samen met jongerenorganisaties. De deeln...

Vera Meewis
8 april 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Identiteit > participatie > integratie

Wanneer je goed weet wie je zelf bent, kan je ook openstaan voor de identiteit van de ander. Als je met elkaar kunt praten en naar elkaar kunt luisteren over hoe het is om jou te zijn, of juist de ander, ontstaat er vertrouwen. En vanuit vertrouwen groeit het samen doen: participatie. Op een mani...

Esther Schepers
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Kritisch rapport
over toegankelijkheid onderwijs

Het VN-comité handicap maakt zich zorgen over het grote aantal kinderen in Nederland dat naar speciaal onderwijs gaat en over de lange wachtlijsten voor speciaal onderwijs. Het comité, dat internationaal toezicht houdt op de uitvoering van het VN-verdrag handicap, doet aanbevelingen over onder an...

28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Landelijke norm basisondersteuning schept duidelijkheid

Wat moeten scholen ten minste aan ondersteuning bieden voor leerlingen met lichte ondersteuningsbehoeften? De nieuwe landelijke norm voor basisondersteuning geeft een duidelijk antwoord op deze vraag. Op vrijdag 22 november 2024 boden Ouders & Onderwijs en de Algemene Onderwijsbond (AOb) het advi...

28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Van duaal naar inclusief

Het duale systeem van regulier en speciaal onderwijs in Nederland vraagt om aanpassing als inclusief onderwijs de norm wordt. Maar de vele schoolsoorten en tussenvoorzieningen maken de startsituatie complex. Waar staan we, wat leren praktijkinitiatieven ons en waar liggen kansen?

Dolf van Veen
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Welkom in Jons cloud

Soms lukt het niet. Snap je niet hoe de leerling denkt. Is er geen externaliserend gedrag waarneembaar. Hoor je geen gerechtvaardigde of gefrustreerde boosheid, zie je geen rancune. Soms is er niets. Een afwezige aanwezigheid. Een stilzwijgen dat geluidloos doorklinkt tot in alle hoeken van het l...

Jelte van der Kooi
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
“Undercover met een groot geheim”

Op onze school mag je zijn wie je bent, zo staat in tal van schoolgidsen. Toch ervaren veel lhbtiq+-leerlingen iets heel anders. Zoals de achttienjarige Niels Schipper. Jarenlang loog hij over zichzelf uit angst voor afwijzing. Nu, net vwo-af, zet hij zich in voor meer acceptatie van lhbtiq+-leer...

Niels Schipper
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
“Hoe is de leef?”

Jonas van Hest is docent maatschappijleer en burgerschapsonderwijs bij een vo-school in Groningen. Hij is zelf homoseksueel en komt op voor lhbtiq+- leerlingen op zijn school.

Jonas van Hest
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Inspiratie vanaf de planken

Hoe ga je om met al die verschillen in de klas? Hoe zorg je dat je ieder kind ziet? Hoe deal je met de soms scherpe mening van ouders? De theatervoorstelling SamenScholing van Live Your Story biedt handvatten en inspiratie om met inclusie aan de slag te gaan.

Riff Roozeboom
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Ieder kind op school

Geen enkel kind zou thuis moeten zitten. Vanuit die diepe overtuiging begon basisschool De Horizon in Delft een special klasje voor vier leerlingen die op de wachtlijst stonden voor speciaal onderwijs. Dat was zo succesvol dat de aanpak flink werd uitgebreid.

Vincent Fafieanie
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Dichter bij huis of verder van huis?

Vooropgesteld: ik ben een groot voorstander van inclusiviteit. Van een inclusieve samenleving waarin we er allemaal bij horen, ongeacht herkomst, geslacht, vermogen en andere persoonlijke kenmerken. Toch, als oude rot in het onderwijs, zet ik grote vraagtekens bij de wijze waarop wij met elkaar a...

Rion Pennings
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Wat werkt voor Lia?

Inclusie, hoe doe je dat in de klas? We volgen Jenny Wishaupt, leerkracht van groep 1-2 op basisschool ‘t Slingertouw in Eindhoven. Als startende onderwijsprofessional neemt ze ons mee in haar leer- en succesmomentjes, haar observaties en overwegingen. Deel 2: wat werkt voor Lia?

Jenny Wishaupt
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Als integratie nog niet lukt

Mag een school een docentassistent ontslaan als deze Paarse Vrijdag afwijst vanwege zijn geloof? Of homofobe uitspraken doet tegen leerlingen? We duiken in een recente rechtszaak.

Anne Dekkers
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Van exclusief naar inclusief onderwijs
Visual Studio TokTok
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Lessen uit IJsland
Aansluiten bij het kind is vanzelfsprekend

De IJslandse onderwijscultuur kenmerkt zich door de inzet op autonomie, welzijn en inclusie. Wat betekent dat voor het onderwijssysteem en van welke inspirerende elementen kunnen wij iets leren? Een kijkje in het dunbevolktste land van Europa.

Vincent Fafieanie
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Twee werelden samenbrengen
Regulier en speciaal kunnen niet zonder elkaar

Inclusief onderwijs staat niet tegenover speciaal onderwijs. Het is vooral de scheiding tussen regulier en speciaal waar we vanaf moeten. Waarom? En vooral: hoe integreren we die twee werelden met elkaar?

Beno Schraepen
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Het begint in de wijk

Onderwijs wordt vaak gezien als de sleutel tot integratie. Scholen bieden immers een unieke kans om álle kinderen samen te laten leren en ontwikkelen. In de praktijk blijkt integratie in het onderwijs echter niet altijd een succesverhaal. We slagen er vaak nog niet in om kinderen met verschillend...

Dennis Gerits
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Samen steeds vaardiger

Wat moet je als onderwijsprofessional in huis hebben om inclusief onderwijs te kunnen bieden? Kindcentrum De Kroevendonk in Roosendaal werkte binnen een professionele leergemeenschap aan acht vaardigheden.

Meri Weeda, Debby Huibregtse
28 januari 2025
1234...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo