Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementColofonIn de praktijk
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement Colofon In de praktijk
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen

Artikelen Werken aan Inclusie

Geselecteerde filters

Wissen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 05
Werken aan inclusie 2025 04
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
OOM 2024-3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie - 2016 / nr 2
Geef scholen de ruimte
Lucas Rurup runt zijn samenwerkingsverband Zuid-Kennemerland met het motto: ‘Lead more, control less’. Scholen moeten zelf oplossingen vinden om hun onderwijs goed en passend in te richten. Het samenwerkingsverband heeft volgens Rurup als taak om daar een sturende en verbindende rol in te hebben,...
Guus Beenhakker, Lucas Rurup
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 2
School en samenleving: over ouderwetse ideeën en te veel druk
Het is één van de doelen van passend onderwijs om de samenwerking tussen ouders en school te verbeteren. Dat zou moeten kunnen door ouders meer zeggenschap te geven over hoe school hun kind begeleidt. Maar in de praktijk blijkt dat de school en ouders elkaar nu niet zomaar beter kunnen vinden. In...
Peter de Vries
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 1
Niet breken maar bouwen
Sterke scholen die goed samenwerken in hun eigen wijk en kinderen die dicht bij huis naar school kunnen. Dat is de missie van Nicole Teeuwen, directeur van samenwerkingsverband PPO in Rotterdam. En het werkt, omdat besturen meewerken en scholen goed geholpen worden. Met als effect een kleiner sbo...
Ron Benjamins, Nicole Teeuwen
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 4
Kwaliteitsondersteuners: de 'kritische vriend' van de directeur
In Nederland hebben scholen, samenwerkingsverbanden en andere organisaties verschillende manieren gevonden voor het inrichten van de kwaliteitsondersteuning. Stichting SKOzoK (Noord-Brabant) is een cluster van 30 scholen in verschillende grootten en maten. Deze scholen werken en professionalisere...
Guus Beenhakker, Tonnie van Geel, Lieke Kessels
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 3
Structurele inzet onderwijsassistenten biedt veel ondersteuning
‘Thuisnabij passend onderwijs’ realiseren hangt nauw samen met een goed georganiseerde ondersteuningsstructuur. Binnen samenwerkingsverband Driegang (regio Gorinchem) regelt EC Rotonde de ondersteuning van de onderwijsprocessen op 44 scholen/locaties, waaronder enkele met inclusief onderwijs en é...
Walter van de Calseyde, Piet Vogel
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 2
Denk niet in hekjes
Nu samenwerkingsverbanden zicht krijgen op het organiseren van onderwijsondersteuning, is het tijd om de volgende stap te zetten. In de samenwerking met jeugdhulp kan nog veel gewonnen worden, stelt Dick Rasenberg. Dat lukt alleen als iedereen echt bereid is om over de eigen schaduw heen te sta...
Ron Benjamins, Dick Rasenberg
30 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 1
Meerleerjarenklassen, een internationaal antwoord op toenemende diversiteit
In Europa en Amerika wordt geprobeerd om meer leerlingen op reguliere scholen te onderwijzen. In veel landen is de regelgeving daarvoor dwingender dan in Nederland. Dat levert ook nieuwe onderwijskundige aanpakken op. Bert Groeneweg pleit voor de ontwikkeling van Meerjarenklassen, die in het buit...
Bert Groeneweg
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 1
Leidinggeven vanuit Rijnlands perspectief
Regelmatig horen wij van onderwijsmensen dat passend onderwijs een overheidsmaatregel lijkt, gevoed vanuit financiële en beheersmatige overwegingen. Bovendien lijkt het begrip ‘passend onderwijs’ voor sommigen een pleonasme: heeft onderwijs in zichzelf niet de natuurlijke opdracht passend op de l...
Nico Eigenhuis, Jan Tolhuijs
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 5
"Verwijder schotten tussen SO en SBO"
Passend onderwijs biedt nieuwe kansen voor de positie van SO- en SBO-scholen. De samenwerking onderling en met het regulier onderwijs kan nu anders en beter georganiseerd worden. Op De Houtmarkt in Leiden werkt men al enkele jaren met een systeem waarin SO en SBO geïndiceerde leerlingen gemengd i...
Guus Beenhakker, Ger van der Meer
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 4
Van spullen en papieren naar mensen en manieren
Wie meer op maat wil lesgeven, moet meer toetsen, analyseren, plannen maken en evalueren. Veel leerkrachten zijn nauwelijks in staat om de klassenpraktijk en de administratie de tijd en aandacht te geven die ze verdienen. Dat lijkt een typisch probleem voor het onderwijs te zijn, maar ook in ande...
Ron Benjamins, Nico Eigenhuis
21 juli 2020
12
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo