Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementColofonIn de praktijk
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement Colofon In de praktijk
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen

Artikelen Werken aan Inclusie

Geselecteerde filters

Wissen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 05
Werken aan inclusie 2025 04
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
OOM 2024-3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie - 2018 / nr 1
Samenwerkingsverband PO Passenderwijs
Samenwerkingsverband in the picture Het samenwerkingsverband PO Passenderwijs in de regio Woerden, Stichtse Vecht en De Ronde Venen heeft duidelijke pijlers opgesteld ten aanzien van de verantwoordelijkheid van het individuele schoolbestuur ten opzichte van dat van het collectieve schoolbestuu...
Jasper Puttenstein
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 1
Van passend naar verrassend onderwijs
In Schijndel is sinds enkele jaren een project opgestart om heel het onderwijs inclusief te maken. Maar wat betekent dit uitgangspunt voor de sbo-voorziening in het dorp? Dit experiment is smal opgestart. De reguliere scholen openden de deuren voor kinderen met speciale zorgbehoeften en sbo-schoo...
Maikel de la Cousine, Suzanne Jägers
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 5
Samenwerkingsverband PO Midden-Limburg
'Swv in the picture' Het samenwerkingsverband PO Midden-Limburg is bezig met de herijking van zijn ondersteuningsplan. Het huidige ondersteuningsplan loopt af en er wordt met een nieuwe vierjarige periode gestart. Het ondersteuningsplan geeft richting aan de koers van het samenwerkingsverband ...
Henri Duisters
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 5
De schoolleider van de toekomst
De schoolleider kent meerdere rollen en gezichten, maar welke? En hoe zien die rollen en gezichten eruit? Passend Onderwijs Magazine beschrijft deze rollen in vijf thema’s, waarvan ‘De schoolleider van de toekomst’ de vijfde is. Een vast panel van drie schoolleiders, een bestuurder zijn en de AVS...
Petra van Haren, Marten Hazenberg, Deborah Snoeren, Jan Timmers, John Vullings
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 4
Passend onderwijs 2017: beelden van een tussenbalans
“Als passend onderwijs ter sprake komt, doemt bij mij soms een beeld op van een krakkemikkige auto, met een lekke linker voorband en een lekke rechter achterband, met beslagen ruiten, zonder routeplanner en rijdend in het donker. Op goed geluk wordt het gaspedaal af en toe ingedrukt en wordt er a...
Jack Biskop
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 4
De schoolleider als visionair, innovator
De schoolleider kent meerdere rollen en gezichten, maar welke? En hoe zien die rollen en gezichten eruit? Passend Onderwijs Magazine beschrijft deze rollen in vijf thema’s, waarvan ‘De schoolleider als visionair, innovator’ de vierde is. Een vast panel van drie schoolleiders, een bestuurder zijn ...
Petra van Haren, Marten Hazenberg, Deborah Snoeren, Jan Timmers, John Vullings
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 3
De schoolleider op weg naar zijn pensioen
Meer dan de helft van de schoolleiders in het basisonderwijs is bijna zestig of daar al overheen. De komende jaren zullen zij zich gaan voorbereiden op hun pensioen en hun opvolgers zullen worden klaargestoomd voor de taak om een school aan te sturen. PO Magazine maakte een rondgang langs enkele ...
Guus Beenhakker
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 3
De schoolleider tussen team en bestuurder
De schoolleider kent meerdere rollen en gezichten, maar welke? En hoe zien die rollen en gezichten er dan uit? PO Magazine beschrijft deze rollen in vijf thema’s, waarvan ‘De schoolleider tussen team en bestuurder’ de derde is. Een vast panel van drie schoolleiders, een bestuurder zijn en de AVS-...
Marten Hazenberg, Deborah Snoeren, Jan Timmers, John Vullings, Petra van Haren
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 2
De schoolleider als spil in de horizontale ontwikkeling
De schoolleider kent meerdere rollen en gezichten, maar welke? En hoe zien die rollen en gezichten er dan uit? Passend Onderwijs Magazine beschrijft deze rollen in vijf thema’s, waarvan ‘De schoolleider als spil in de horizontale ontwikkeling’ de tweede is. Een vast panel van drie schoolleiders e...
Marten Hazenberg, Deborah Snoeren, Jan Timmers, John Vullings
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 1
De rol van de schoolleider
‘De schoolleider als leider van een team’ De schoolleider kent meerdere rollen en gezichten, maar welke? En hoe zien die rollen en gezichten er dan uit? Passend Onderwijs Magazine beschrijft deze rollen in vijf thema’s, waarvan ‘De schoolleider als leider van een team’ de eerste is. De overige...
Marten Hazenberg, Deborah Snoeren, Jan Timmers, John Vullings
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
De volgende stap in passend onderwijs is al lang gezet
Wat zou het opleveren als we een nummer maken waarin we op zoek gaan naar scholen die alles doen wat nodig is om hun leerlingen goed te laten leren? En die daarbij verder moeten gaan dan de meeste reguliere scholen? Dat was het idee achter dit nummer van Passend Onderwijs Magazine. Onderwijs in N...
Ron Benjamins
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
Checklist: Aanbevelingen van pioniers
In dit nummer komen bevlogen professionals aan het woord over de manier waarop zij nieuwe wegen zoeken in de organisatie van hun onderwijs. Daar valt iets van te leren. Dit zijn hun aanbevelingen.
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 4
Kindgericht onderwijs: wat wil ik later worden?
Jongeren hebben vaak grote moeite met het zoeken naar een passende studie. Al decennia lang blijkt dat afgestudeerden een baan vinden in een andere richting dan die van hun studie of tijd verkwanselen met studies die toch niet passend genoeg blijken. Basisschoolproject Zikke (staat voor ‘Zichtbar...
Guus Beenhakker, Gerard aan de Stegge
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 3
De 'best practice' van Paul van Hees
Paul van Hees is directeur van onder meer OBS Darwin in Oisterwijk.
Paul van Hees
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 2
"Passend onderwijs is een teamopdracht"
De Werkplaats Kindergemeenschap in Bilthoven is geen doorsnee school. Zo kunnen kinderen er leren en spelen op de eigen boerderij en krijgen de groepen 5 tot en met 8 les in een grote, open ruimte met uiteenlopende werkplekken. De uitdaging van De Werkplaats is echter dezelfde als die van andere ...
Elleke van den Burg-Poortvliet, Jeroen Goes
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 1
De 'best practice' van Koos Henkens
Koos Henkens is werkzaam bij OBS de Bolster in Sint Michielsgestel.
Koos Henkens
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 3
De 'best practice' van Mischa Put
De ‘best practice’ van Mischa Put van twee kleine scholen De Wegwijzer in Piershil en De Ontmoeting in Capelle aan den IJssel.
Mischa Put
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 3
Onderwijs en jeugdhulp verbonden!?
Leraren op scholen en hulpverleners in jeugdhulp gaan anders met elkaar samenwerken. Door de invoering van passend onderwijs en de Transitie Jeugdzorg bij de gemeenten, is veel veranderd. In beide sectoren zijn ingewikkelde indicatiestelsels verdwenen. Welke ondersteuning wordt ingezet, hangt nie...
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 3
Vraag het de kinderen zelf
In Zeeland werken twee samenwerkingsverbanden met een kinderraad. Kinderen vergaderen over belangrijke vragen rond ondersteuning, bijvoorbeeld over wat basisondersteuning zou moeten zijn, hoe je geld eerlijk verdeelt en hoe je zorgt voor een veilige klas. De adviezen die dat oplevert zijn bepaald...
Madeleine Weij
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 2
De 'best practice' van Nanja van Es
Nanja van Es is directeur van SBO Het Noorderlicht in Dordrecht, die volgend schooljaar fuseert met SBO De Anne Frank School.
Nanja van Es
30 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 1
Eén samenwerkingsverband, drie culturen
In het zuiden van Drenthe ligt een uitgestrekt samenwerkingsverband, rond de drie kernen Hoogeveen, Meppel en Steenwijk. Leon ’t Hart coördineert passend onderwijs in het gebied waar het onderwijs nauwelijks in één werkwijze te vangen is. En dat hoeft ook niet. In Drenthe wordt optimaal gebruik g...
Ron Benjamins, Leon 't Hart
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 1
De 'best practice' van Gerard Kusters
Gerard Kusters is directeur van de mytylschool te Roosendaal.
Gerard Kusters
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 5
5 Vragen aan Ciska Medendorp
Ciska Medendorp is coördinator aan de Prinses Beatrixschool te Urk.
Ciska Medendorp
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 4
Aanname, ondersteuning en verwijzing binnen passend onderwijs
De invoering van de nieuwe Wet passend onderwijs geeft aanleiding tot wijzigingen in het handelen bij de aanname, ondersteuning en verwijzing van leerlingen. Deze veranderingen vloeien voort uit de invoering van de zorgplicht en de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het onderwijs en de onders...
Jacques van den Born
21 juli 2020
123
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo