Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementColofonIn de praktijk
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement Colofon In de praktijk
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen

Artikelen Werken aan Inclusie

Geselecteerde filters

Wissen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 05
Werken aan inclusie 2025 04
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
OOM 2024-3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie - 2019 / nr 4
Tweede Kamer: passend onderwijs heeft verbetering nodig
Op 26 juni jl. voerde de Vaste Kamercommissie OCW het jaarlijkse debat over de voortgang van passend onderwijs met minister Slob. Basis van het debat was de gedegen 13de voortgangsrapportage passend onderwijs, maar de aandacht ging vooral uit naar de kritiek die geuit wordt in de enquête van de v...
Jack Biskop
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2019 / nr 4
Driegang - Regio Gorinchem
Samenwerkingsverband Driegang strekt zich uit van Nieuw-Lekkerland tot aan Leerdam en van het Brabantse Hank tot aan Lexmond, met de wat grotere stad Gorinchem in het midden. Het samenwerkingsverband heeft te maken met zes gemeenten, tientallen dorpskernen en tweeënnegentig scholen met samen onge...
Henric Bezemer
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2019 / nr 4
Werken met het opp

Het ontwikkelingsperspectiefplan (opp) in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs heeft zijn weg naar de praktijk gevonden. Het draagt bij aan bewustwording en nodigt uit tot opbrengstgericht werken. Elders in dit blad wordt beschreven hoe een opp wordt opgesteld, welke functies het heeft e...

José van der Hoeven, Corien van der Linden, Heleen van der Stege
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2019 / nr 3
Berséba, Reformatorisch Passend Onderwijs
Bijna alle samenwerkingsverbanden (swv) in het primair onderwijs zijn regionaal ingedeeld. Er is één verband in het primair onderwijs waarvoor dat niet geldt: Berséba. Dit swv verbindt reformatorische scholen in het hele land en heeft daarmee een uitzonderingspositie op de regionale verbanden.
Gert van Leeuwen
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2019 / nr 2
PO De Kempen
Het samenwerkingsverband PO De Kempen ligt -de naam zegt het al- in de Brabantse Kempen, de regio ten zuidwesten van Eindhoven. De organisatie kent elf schoolbesturen in tien gemeenten. De directie van het samenwerkingsverband bestaat uit directeur Klaas Koelewijn en secretaris Janine van Os.
Klaas Koelewijn, Janine van Os
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2019 / nr 1
Passend onderwijs = succesvol samenwerken
SWV De Eem ligt in de omgeving van Amersfoort. De onderwijsondersteuners zijn het eerste aanspreekpunt voor de school, wanneer er sprake is van een ondersteuningsvraag die de basisondersteuning overstijgt. Zij vormen een schoolnabije, direct benaderbare en laagdrempelige ondersteuningsmogelijkhei...
Brigitta Gadella
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 5
Samenwerking van onderwijs met jeugdhulpinstellingen en gemeenten
Gemiddeld heeft een samenwerkingsverband in het po te maken met 5,7 gemeenten, 90 scholen en 16,2 schoolbesturen. Wanneer er gezamenlijke afspraken gemaakt moeten worden, zijn er dus veel verschillende partners om mee af te stemmen.
Guus Beenhakker
28 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 5
Passend onderwijs in de Hoeksche Waard: eigenzinnig, maar het lukt
Samenwerkingsverband in the picture Het samenwerkingsverband Hoeksche Waard is met vijf schoolbesturen, veertig scholen en ongeveer 6000 leerlingen een klein samenwerkingsverband. Maar wel eigenzinnig. Die eigenzinnigheid heeft ervoor gezorgd dat de regio als een op zichzelf staand verband ble...
Pierre den Hartog, Rien Strootman
28 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 4
Samen werk maken van kwaliteit passend onderwijs
Samenwerkingsverband in the picture Ook bij passend onderwijs wordt het succes bepaald door de kwaliteit die we leveren. Onze omgang met kwaliteit is zeer divers. De een denkt aan INK-modellen, PDCA-cycli, stoplichten, grafieken of afvinklijsten. De ander heeft het over reflectie, professionel...
Dick Hattenberg, Astrid Ottenheym-Vliegen
28 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 3
Samenwerkingsverband Rijn en Gelderse Vallei
Samenwerkingsverband in the picture Het samenwerkingsverband Rijn en Gelderse Vallei bestaat uit 33 schoolbesturen en 131 schoollocaties. Het samenwerkingsverband is bezig met de ontwikkeling van een nieuw ondersteuningsplan. Over een half jaar moet dit klaar zijn, dus het proces hiertoe is in...
Thea de Graaf
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 2
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland
Samenwerkingsverband in the picture Ludo Abbink is de directeur van een samenwerkingsverband met grote getallen: “Ons verband heeft 56 duizend leerlingen en beslaat qua oppervlakte de hele provincie Friesland. Volgens directeur Ludo Abbink is het samenwerkingsverband PO Friesland met recht het...
Ludo Abbink
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 1
Samenwerkingsverband PO Passenderwijs
Samenwerkingsverband in the picture Het samenwerkingsverband PO Passenderwijs in de regio Woerden, Stichtse Vecht en De Ronde Venen heeft duidelijke pijlers opgesteld ten aanzien van de verantwoordelijkheid van het individuele schoolbestuur ten opzichte van dat van het collectieve schoolbestuu...
Jasper Puttenstein
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 1
Netwerk LPO: Samen werken aan passend onderwijs
In de dagelijkse praktijk van passend onderwijs is het woord ‘samenwerken’ elke dag aan de orde. Scholen werken samen met andere scholen, jeugdzorg werkt samen met onderwijs, gemeenten en schoolbesturen staan samen voor de taak om te zorgen voor de toekomst van kinderen. Brandpunt van veel van di...
Jack Biskop
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 5
Samenwerkingsverband PO Midden-Limburg
'Swv in the picture' Het samenwerkingsverband PO Midden-Limburg is bezig met de herijking van zijn ondersteuningsplan. Het huidige ondersteuningsplan loopt af en er wordt met een nieuwe vierjarige periode gestart. Het ondersteuningsplan geeft richting aan de koers van het samenwerkingsverband ...
Henri Duisters
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 4
Meer aandacht voor de onderwijspraktijk
Nieuw onderzoekskader samenwerkingsverbanden: Vanaf dit schooljaar houdt de inspectie toezicht op samenwerkingsverbanden volgens een nieuw onderzoekskader. Na een paar pilotjaren is het systeem werkbaar genoeg. In de nieuwe werkwijze wordt een relatie gelegd tussen het toezicht op schoolbestur...
Jos Gerards, Bas Wesseldijk, Floor Wijnands
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 4
Kan passend onderwijs thuiszitters voorkomen?
Passend onderwijs is ingevoerd om thuiszitten zoveel mogelijk te voorkomen. Maar in mijn praktijk kom ik geregeld ouders tegen die het niet eens zijn met een afgegeven toelaatbaarheidsverklaring (tlv). Zij willen voorkomen dat hun kind naar het speciaal onderwijs gaat. Vaak speelt daarin mee dat ...
Pauline Demacker
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 3
Passend Ommoord: op naar een duurzame integratie van regulier en speciaal onderwijs
Samenwerkingsverband PPO Rotterdam is samen met acht scholen in de Rotterdamse wijk Ommoord sinds enkele jaren bezig om alle kinderen een passende plek te bieden. Passend Ommoord is een door de wijk gedragen project dat draait om de integratie van so en sbo in het regulier onderwijs door leraren ...
Guus Beenhakker, Door Faber
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 2
Welke invloed heeft een schoolleider op het samenwerkingsverband?
Een goed werkend samenwerkingsverband wordt gedragen door schoolleiders. Sommige regio’s zijn daar mooie voorbeelden van. Luuk van Aalst is directeur van het samenwerkingsverband in IJssel-Berkel. Hij vertelt hoe schoolleiders directe invloed kunnen hebben op passend onderwijs. Ook in Rotterdam w...
Luuk van Aalst, Nicole Teeuwen
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 1
De kwaliteit van passend onderwijs
De afgelopen jaren hebben alle samenwerkingsverbanden bedacht hoe ondersteuning in scholen voor leerlingen toegankelijk kan worden. Nu dat loopt, komt zo langzamerhand de vraag op of ook de resultaten worden geboekt waarop iedereen hoopt. Wanneer kunnen we eigenlijk zeggen of passend onderwijs go...
Ron Benjamins
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 3
Werk permanent aan de verbetering van de kwaliteit van ouderbetrokkenheid
Sinds de komst van passend onderwijs worden scholen nadrukkelijker gewezen op het belang om ouders tijdig en inhoudelijk te betrekken bij het onderwijs. Voor samenwerkingsverbanden is het van belang om te weten of ouders zich voldoende betrokken weten bij de stappen die gezet moeten worden om ext...
Vivian van Alem
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 2
Geef scholen de ruimte
Lucas Rurup runt zijn samenwerkingsverband Zuid-Kennemerland met het motto: ‘Lead more, control less’. Scholen moeten zelf oplossingen vinden om hun onderwijs goed en passend in te richten. Het samenwerkingsverband heeft volgens Rurup als taak om daar een sturende en verbindende rol in te hebben,...
Guus Beenhakker, Lucas Rurup
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 1
Niet breken maar bouwen
Sterke scholen die goed samenwerken in hun eigen wijk en kinderen die dicht bij huis naar school kunnen. Dat is de missie van Nicole Teeuwen, directeur van samenwerkingsverband PPO in Rotterdam. En het werkt, omdat besturen meewerken en scholen goed geholpen worden. Met als effect een kleiner sbo...
Ron Benjamins, Nicole Teeuwen
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 4
De zoektocht van de inspectie naar een waarderingskader
Een jaar voordat passend onderwijs verplicht werd is de inspectie begonnen met het beoordelen van de kwaliteit van samenwerkingsverbanden. Floor Wijnands is vanuit de inspectie nauw betrokken bij het kwaliteitsonderzoek en bespreekt waar samenwerkingsverbanden nu staan. Hij is positief over de kw...
Guus Beenhakker, Floor Wijnands
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 1
Eén samenwerkingsverband, drie culturen
In het zuiden van Drenthe ligt een uitgestrekt samenwerkingsverband, rond de drie kernen Hoogeveen, Meppel en Steenwijk. Leon ’t Hart coördineert passend onderwijs in het gebied waar het onderwijs nauwelijks in één werkwijze te vangen is. En dat hoeft ook niet. In Drenthe wordt optimaal gebruik g...
Ron Benjamins, Leon 't Hart
21 juli 2020
123
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo