Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementColofonIn de praktijk
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement Colofon In de praktijk
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen

Artikelen Werken aan Inclusie

Geselecteerde filters

Wissen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 05
Werken aan inclusie 2025 04
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
OOM 2024-3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie - 2017 / nr 3
Leerling met handicap: recht op inclusief onderwijs?
Wettelijke plicht om doeltreffende aanpassingen te treffen Een leerling met een handicap of chronische ziekte moet zoveel mogelijk deel kunnen nemen aan het reguliere onderwijs. Een school heeft de plicht om doeltreffende aanpassingen te doen om dat mogelijk te maken. Als dat niet of onvoldoen...
Pauline Demacker, Antoinette Niebeek
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 3
Checklist: Omgaan met auteursrecht
Teksten in de klas gebruiken, teksten kopiëren en onder leerlingen verspreiden of lesstof online met leerlingen of ouders delen. Dat zijn enkele alledaagse gebeurtenissen die voorkomen bij leraren die hun werk doen. Maar wat zijn de belangrijkste richtlijnen binnen het auteursrecht voor het onder...
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 3
Checklist: Veranderingen arbeidsomstandighedenwet
Er wordt de laatste jaren beleid gemaakt voor een duurzame inzetbaarheid van de beroepsbevolking. Dat tot een wetswijziging in de arbeidsomstandighedenwet. De nieuwe wet treedt per 1 juli in werking en de PO-Raad zette de belangrijkste veranderingen voor het onderwijs op een rij.
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
Weigering toelating leerling in verband met wachtlijst mag
Zit een groep vol en werkt de school met een wachtlijst waarop een leerling na inschrijving wordt geplaatst, dan zijn onderzoek naar de ondersteuningsbehoefte en toelating nog niet aan de orde. In de Wet op het primair onderwijs (WPO) is bepaald dat een school nog niet hoeft te beoordelen of een...
Pauline Demacker
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 3
Cao-akkoord primair onderwijs
De cao-partijen van het primair onderwijs hebben op 27 april 2016 een akkoord bereikt over een nieuwe cao. Hierdoor wordt het mogelijk meer arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd aan te gaan. In deze bijdrage bespreek ik de gevolgen hiervan voor het aanbieden van passend onderwijs
Pauline Demacker
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 3
Inclusief onderwijs, ook in Duitsland
Jarenlang was Nederland in de wereld hekkensluiter waar het integratief onderwijs betrof. Maar onze Oosterburen zijn ook geen voorlopers. Op 22 april 2016 was er in Nordrhein-Westfalen (NRW), stad Düsseldorf een onderwijsconferentie getiteld “Inklusion ist das Ziel, wie gelingt die Umsetzung?“
Bert Groeneweg
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 3
Checklist: Herregistratie schoolleidersregister
Vanaf volgend schooljaar is de herregistratie voor de schoolleider verplicht. Het schoolleidersregister PO houdt de registraties en de herregistraties bij. Na de eerste registratie in het Schoolleidersregister PO als ´Registerdirecteur Onderwijs (RDO)´ of als ´Registeradjunct-directeur Onderwijs ...
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 1
Privacy beschermen en toch informatie delen
Binnen passend onderwijs voeren scholen overleg over leerlingen en gezinnen met andere scholen en met het adviesteam in het samenwerkingsverband over de ondersteuningsbehoefte van leerlingen. De wetgeving over passend onderwijs heeft voor het verstrekken van informatie over leerlingen en voor het...
Lydia Janssen
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 5
Zorgvuldig eigen onderzoek
Soms vraagt een school zich serieus af of het team passend onderwijs kan bieden aan een leerling. In dat geval moet eerst worden vastgesteld welke ondersteuning de leerling nodig heeft. Daarna dient de school te onderzoeken of zij de extra ondersteuning zelf kan bieden, in de vorm van doeltreffen...
Pauline Demacker
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 5
Passend onderwijs voor vluchtelingen
In steeds meer plaatsen in ons land worden vluchtelingen opgevangen. Kinderen in de basisschoolleeftijd hebben recht op onderwijs. Veel scholen zien daarbij een rol voor zichzelf en vragen zich af hoe het onderwijs aan nieuwkomers is geregeld. Kun je zomaar een leerling die asiel zoekt inschrijve...
Ron Benjamins
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 4
Checklist: Wat staat er tenminste in de schoolgids?
Iedere school heeft verplicht een schoolgids die wordt verstrekt aan ouders. Deze school herziet en actualiseert de gids jaarlijks en deelt die ook ieder jaar opnieuw uit aan de ouders. De inspectie controleert scholen erop of de juiste gegevens vermeld zijn in de schoolgids. Scholen mogen allerl...
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 2
Scholen zijn zeer welwillend, maar ze weten soms niet wat ze moeten doen
“Het eerste jaar zal het nog wel druk worden. Maar als na verloop van tijd de lijnen wat duidelijker zijn voor iedereen, mag je toch hopen dat het minder wordt.” Hilde Mertens is directeur van de Stichting Onderwijsgeschillen, waar meningsverschillen tussen scholen en ouders worden voorgelegd aan...
Ron Benjamins, Hilde Mertens
30 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 2
Mensen zijn belangrijker dan regels
Minder regels en meer ruimte voor eigen beleid in de eigen regio: passend onderwijs is een schoolvoorbeeld van decentralisatie en deregulering. Ondersteuning van leerlingen is niet meer afhankelijk van algemeen geldende, vooraf geregelde indicatiestellingen. Langzaamaan wordt duidelijker zichtbaa...
Ron Benjamins
30 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 2
Checklist: Uitspraken Geschillencommissie passend onderwijs
Uitspraak Geschillencommissie passend onderwijs 12 januari 2015 (nr. 106517). In haar uitspraak van 12 januari jl. heeft de commissie het systeem van de Wet passend onderwijs nog eens uiteengezet. De uitspraak maakt duidelijk welke stappen een school in de praktijk dient te zetten voordat een ve...
Pauline Demacker
30 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 1
Onderwijs en gemeenten: samen op weg
Met de start van het passend onderwijs en het in werking treden van de nieuwe Jeugdwet zijn er op tal van terreinen raakvlakken ontstaan, zo die er al niet waren, tussen het onderwijs en de gemeente. Natuurlijk hebben gemeenten en onderwijsinstellingen elkaar de afgelopen jaren al ‘ontmoet’. Denk...
Jack Biskop, Jacques van den Born
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 1
Checklist: Wat staat er minimaal in de schoolgids?
Iedere school heeft verplicht een schoolgids die wordt verstrekt aan ouders. Deze school herziet en actualiseert de gids jaarlijks en deelt die ook ieder jaar opnieuw uit aan de ouders. De inspectie controleert scholen erop of de juiste gegevens vermeld zijn in de schoolgids. Scholen mogen allerl...
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 5
Checklist: Wat komt aan de orde in een aannamegesprek
Iedere school voert aannamegesprekken met ouders over de aanname van een leerling. De Wet passend onderwijs is een kaderstellende wet en het is aan het samenwerkingsverband om binnen deze kaders afspraken te maken met scholen. Hierin kan het samenwerkingsverband aangeven wat voor de betrokken sch...
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 5
Het OPP, wat staat daar eigenlijk in?
Voor alle leerlingen die extra ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband krijgen, moeten scholen verplicht een ontwikkelingsperspectief (OPP) opstellen. In zo’n OPP beschrijft de school welke doelen een leerling kan halen op de school waar hij les krijgt en hoe de school hem daarin ondersteun...
Guus Beenhakker
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 5
De uitvoering van de zorgplicht
Schoolbesturen hebben vanaf 1 augustus 2014 zorgplicht. Dit betekent dat een school in overleg met ouders een andere school moet vinden die een passend onderwijsaanbod kan realiseren en de betreffende leerling kan toelaten als de school waar de leerling is aangemeld dat onderwijsaanbod zelf niet ...
Jacques van den Born
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 5
FAQ: Positie van ouders binnen passend onderwijs
Met de start van passend onderwijs is de extra ondersteuning in het onderwijs op een andere manier georganiseerd. Dit is ook van toepassing op de positie van ouders, wat in combinatie met de invoering van de zorgplicht af en toe zorgt voor situaties waar we niet altijd meteen een goed antwoord op...
Jacques van den Born
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 5
Wanneer kan een leerling worden verwijderd?
Met de invoering van passend onderwijs veranderen de regels rond het aannemen en verwijzen van leerlingen. Als ouders en school het niet eens worden, kan dat voorgelegd worden aan een geschillencommissie. Die boog zich afgelopen zomer over de vraag of een school een leerling met het syndroom van ...
Pauline Demacker
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 4
Aanname, ondersteuning en verwijzing binnen passend onderwijs
De invoering van de nieuwe Wet passend onderwijs geeft aanleiding tot wijzigingen in het handelen bij de aanname, ondersteuning en verwijzing van leerlingen. Deze veranderingen vloeien voort uit de invoering van de zorgplicht en de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het onderwijs en de onders...
Jacques van den Born
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 4
Afgifte toelaatbaarheidsverklaring
Als leerlingen na 1 augustus 2014 willen instromen in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs cluster 3 en 4, moeten zij een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) hebben van het nieuwe samenwerkingsverband passend onderwijs. Het samenwerkingsverband is verantwoordelijk voor de afhandelin...
Jacques van den Born
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 3
Vijf mythes over passend onderwijs
Op 1 augustus wordt passend onderwijs realiteit. We gaan nooit meer naar de PCL met een onderwijskundig rapport en hoeven nooit meer te bedelen om een rugzak. Wat hebben we gefoeterd op het huidige systeem. Maar wat krijgen we ervoor terug? Daar hoor je wilde verhalen over bij de koffie. De zin e...
Ron Benjamins
21 juli 2020
123
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo