Meest gelezen
werkenaaninclusie - 2015 / nr 1
Checklist: Toelaatbaarheidsverklaring
Als een leerling naar het SBO of het SO gaat, vraagt de verwijzende school een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aan voor de leerling bij het samenwerkingsverband. Met die verklaring kan de leerling toegelaten worden op de school voor speciaal (basis-)onderwijs. De inhoudelijke afweging verschilt ...
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 1
Denkkaders passend onderwijs mogelijk maken
Het passend maken van onderwijs vindt plaats in de klas. Steeds als we het hebben over de rol van de leerkracht in het realiseren van passend onderwijs, blijft één cruciale factor buiten beschouwing: het denkkader van de leerkracht.
Rien van den Heuvel, Tijn Nuyens
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 1
De 'best practice' van Gerard Kusters
Gerard Kusters is directeur van de mytylschool te Roosendaal.
Gerard Kusters
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 1
Meerleerjarenklassen, een internationaal antwoord op toenemende diversiteit
In Europa en Amerika wordt geprobeerd om meer leerlingen op reguliere scholen te onderwijzen. In veel landen is de regelgeving daarvoor dwingender dan in Nederland. Dat levert ook nieuwe onderwijskundige aanpakken op. Bert Groeneweg pleit voor de ontwikkeling van Meerjarenklassen, die in het buit...
Bert Groeneweg
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 1
Leidinggeven vanuit Rijnlands perspectief
Regelmatig horen wij van onderwijsmensen dat passend onderwijs een overheidsmaatregel lijkt, gevoed vanuit financiële en beheersmatige overwegingen. Bovendien lijkt het begrip ‘passend onderwijs’ voor sommigen een pleonasme: heeft onderwijs in zichzelf niet de natuurlijke opdracht passend op de l...
Nico Eigenhuis, Jan Tolhuijs
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 1
FAQ: Veel gestelde vragen rond de overgang van PO naar VO onder passend onderwijs
Jacques van den Born
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 1
Alles wordt anders voor groep 8
Dit schooljaar verandert de overgang naar het voortgezet onderwijs helemaal. Het advies dat de basisschool opstelt wordt leidend. De eindtoets is vernieuwd en wordt later gehouden. De uitslag kan het schooladvies naar boven bijstellen. De school voor het VO heeft na het aanmelden van de leerling ...
Ron Benjamins
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 1
Sven wil een arrangement
Sven is een jongen van 10 jaar, die af en toe zijn zelfbeheersing verliest. Dat moet veranderen, vindt juf, vinden de ouders en vindt Sven zelf ook. Hoe pak je dat aan? Hoe leert Sven om zijn ‘stopknop’ te vinden én te gebruiken?
Sonja de Lange, Tijn Nuyens
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 1
FAQ: Veel gestelde vragen over zorgplicht
Sinds augustus hebben schoolbesturen zorgplicht voor leerlingen. Dat betekent dat een school in overleg met ouders een andere school moet vinden die een passend onderwijsaanbod kan realiseren als de school waar de leerling is aangemeld dat onderwijsaanbod niet zelf kan bieden. Dit kan een andere ...
Jacques van den Born
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 1
Checklist: Wat staat er minimaal in de schoolgids?
Iedere school heeft verplicht een schoolgids die wordt verstrekt aan ouders. Deze school herziet en actualiseert de gids jaarlijks en deelt die ook ieder jaar opnieuw uit aan de ouders. De inspectie controleert scholen erop of de juiste gegevens vermeld zijn in de schoolgids. Scholen mogen allerl...
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 5
Oorzaken van groeiend deelnamepercentage VSO
In de Evaluatie Passend Onderwijs wordt in meerdere rapporten gewezen op een stijging in het aantal leerlingen dat uitstroomt naar het vso én het niet goed beschikbaar zijn van de benodigde (extra) ondersteuning van leerlingen en voor docenten op de reguliere scholen. De conclusies wijzen in de r...
Jos Gerards, Marja van Leeuwen
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2013 / nr 3
Financiën binnen passend onderwijs
Een kwestie van begrijpen en maken van verantwoorde keuzes binnen wettelijke kaders
Vaak hoor je dat passend onderwijs een bezuinigingsmaatregel is en dat we naar verwachting in de toekomst nog meer leerlingen die extra onderwijsondersteuning nodig hebben met minder middelen in de reguliere b...
Jacques van den Born
16 juli 2020
werkenaaninclusie - 2013 / nr 3
Het gaat niet om het geld
‘Eigenlijk wil ik het helemaal niet over geld hebben,’ zegt Rich van den Berg, directeur van het samenwerkingsverband in de regio Leiden. ‘Het gaat niet om het geld, het gaat om een andere manier van kijken naar wat kinderen nodig hebben om passend onderwijs te krijgen.’ Haar samenwerkingsverband...
Luuk van Aalst, Ron Benjamins, Rich van den Berg
16 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 1
Checklist: Succesvol samenwerken
Betere samenwerking tussen onderwijs en zorg, dat is één van de doelen van passend onderwijs. Iedereen begrijpt het belang daarvan. Goede samenwerking kan het verschil maken voor kinderen en gezinnen. Slechte samenwerking leidt tot ellende voor iedereen die bij een gezin betrokken is. Toch is het...
Ron Benjamins
21 juli 2020
