Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie 2025 / nr 1
Ieder kind op school

Geen enkel kind zou thuis moeten zitten. Vanuit die diepe overtuiging begon basisschool De Horizon in Delft een special klasje voor vier leerlingen die op de wachtlijst stonden voor speciaal onderwijs. Dat was zo succesvol dat de aanpak flink werd uitgebreid.

Vincent Fafieanie
28 januari 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 1
“Undercover met een groot geheim”

Op onze school mag je zijn wie je bent, zo staat in tal van schoolgidsen. Toch ervaren veel lhbtiq+-leerlingen iets heel anders. Zoals de achttienjarige Niels Schipper. Jarenlang loog hij over zichzelf uit angst voor afwijzing. Nu, net vwo-af, zet hij zich in voor meer acceptatie van lhbtiq+-leer...

Niels Schipper
28 januari 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
All-inclusive
In de dorpen rond Alphen aan den Rijn is thuisnabij onderwijs een vanzelfsprekendheid. Scholen verwijzen niet snel naar het gespecialiseerd onderwijs omdat het zou betekenen dat leerlingen naar een school buiten het dorp moeten. Maar hoe geef je dan zelf goed onderwijs aan álle leerlingen? School...
Lizzy Buntsma, Karlieneke Speijers
28 maart 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 1
Van duaal naar inclusief

Het duale systeem van regulier en speciaal onderwijs in Nederland vraagt om aanpassing als inclusief onderwijs de norm wordt. Maar de vele schoolsoorten en tussenvoorzieningen maken de startsituatie complex. Waar staan we, wat leren praktijkinitiatieven ons en waar liggen kansen?

Dolf van Veen
28 januari 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 1
Kritisch rapport
over toegankelijkheid onderwijs

Het VN-comité handicap maakt zich zorgen over het grote aantal kinderen in Nederland dat naar speciaal onderwijs gaat en over de lange wachtlijsten voor speciaal onderwijs. Het comité, dat internationaal toezicht houdt op de uitvoering van het VN-verdrag handicap, doet aanbevelingen over onder an...

28 januari 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 1
Inspiratie vanaf de planken

Hoe ga je om met al die verschillen in de klas? Hoe zorg je dat je ieder kind ziet? Hoe deal je met de soms scherpe mening van ouders? De theatervoorstelling SamenScholing van Live Your Story biedt handvatten en inspiratie om met inclusie aan de slag te gaan.

Riff Roozeboom
28 januari 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 1
Van exclusief naar inclusief onderwijs
Visual Studio TokTok
28 januari 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 1
Identiteit > participatie > integratie

Wanneer je goed weet wie je zelf bent, kan je ook openstaan voor de identiteit van de ander. Als je met elkaar kunt praten en naar elkaar kunt luisteren over hoe het is om jou te zijn, of juist de ander, ontstaat er vertrouwen. En vanuit vertrouwen groeit het samen doen: participatie. Op een mani...

Esther Schepers
28 januari 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 3
Landelijke norm basisondersteuning: een uit te voeren advies

Wat moeten scholen ten minste aan ondersteuning bieden voor leerlingen met lichte ondersteuningsbehoeften? De landelijke norm basisondersteuning die in november 2024 werd opgeleverd, geeft een duidelijk antwoord op deze vraag. Op een zonnige dag in februari vertellen drijvende krachten Marieke Bo...

Jeanet Vroom-Kasper
3 juni 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 1
Landelijke norm basisondersteuning schept duidelijkheid

Wat moeten scholen ten minste aan ondersteuning bieden voor leerlingen met lichte ondersteuningsbehoeften? De nieuwe landelijke norm voor basisondersteuning geeft een duidelijk antwoord op deze vraag. Op vrijdag 22 november 2024 boden Ouders & Onderwijs en de Algemene Onderwijsbond (AOb) het advi...

28 januari 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
Vanuit de coulissen
Waarom de gemeente inclusief onderwijs niet kan trekken

Wat mogen we van de lokale overheid verwachten op de weg naar inclusief onderwijs? Linda den Bol, beleids- ontwikkelaar onderwijs in de gemeente Helmond, vertelt over de rol van de gemeente in het bevorderen van inclusief onderwijs en de uitdagingen die daarbij komen kijken.

Linda den Bol
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 1
Dichter bij huis of verder van huis?

Vooropgesteld: ik ben een groot voorstander van inclusiviteit. Van een inclusieve samenleving waarin we er allemaal bij horen, ongeacht herkomst, geslacht, vermogen en andere persoonlijke kenmerken. Toch, als oude rot in het onderwijs, zet ik grote vraagtekens bij de wijze waarop wij met elkaar a...

Rion Pennings
28 januari 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 3
Inclusief onderwijs kan nú al!
WEL in ontwikkeling laat ons ruimte zien

Project WEL in ontwikkeling laat zien dat inclusief onderwijs voor vrijwel alle jeugdigen nu al kan. WEL brengt ons inspiratie over hoe je samen de beren op de weg trotseert en beter binnen de lijntjes kleurt. Over hoe je er wél uitkomt om met elkaar leren en ontwikkelen mogelijk te maken voor ál...

Lazlo van Donkelaar, Marieke Boon-Mens
3 juni 2025
werkenaaninclusie 2024 / nr 1
"Laat me los!"

“Aan de kant meester! Laat me erlangs!” Met een verwilderde blik staat Allison voor me in de gang. Donkere ogen, warrig lang haar. Boos op twee leerlingen van de bovenbouw. Ik versper met wijde armen de doorgang. Ze is twaalf en heeft bijna mijn lengte. “Laat me los!” schreeuwt ze, terwijl ze zél...

Bart Heeling
26 november 2024
werkenaaninclusie 2025 / nr 1
Van nul tot dertien
De integratie van onderwijs en opvang

Opvang en onderwijs onder één bestuur, is dat wel handig? GOO Opvang en Onderwijs uit het Brabantse Gemert doet het. Op de kindcentra lopen opvang en onderwijs naadloos in elkaar over. Directeur Mireille Janssen en kindcentrumleider Marlon van Asten zijn overtuigd van de kracht van deze versmelti...

Marlon van Asten, Mireille Janssen, Bertha Vogels
28 januari 2025
werkenaaninclusie 2024 / nr 1
Wat is inclusief onderwijs?

We spreken steeds meer over inclusief onderwijs, maar wat houdt dat eigenlijk in? Wat verstaan we er precies onder? Een duiding aan de hand van het op 19 april 2024 gepubliceerde beleidskader ‘Met elkaar voor alle kinderen en jongeren’ van het ministerie van OCW.

Anne Dekkers
26 november 2024
werkenaaninclusie 2024 / nr 1
Het begint bij stevig onderwijs

Niet alleen leerlingen zijn divers, ook scholen kunnen van elkaar verschillen als dag en nacht. De kunst is die verschillen te benutten en waarderen. En dat vraagt allereerst stevige scholen en schoolteams.

Bert Wienen
26 november 2024
werkenaaninclusie 2025 / nr 3
Een norm met ambitie

Hoe kan een norm voor basisondersteuning bijdragen aan inclusiever onderwijs? Het samenwerkingsverband PO Friesland stelde twee jaar geleden een duidelijke norm voor basisondersteuning op voor hun scholen, die we terugzien in het voorstel voor de landelijke norm. Drie vragen aan directeur-bestuur...

Marieke Boon-Mens
3 juni 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 3
Van verouderd document naar ‘levend’ handboek

SWV Twente Oost PO maakte de afgelopen tijd werk van de basisondersteuning. Werkgroepleden Gemma Brinks (directeur so) en Tineke Zwaga (orthopedagoog) vertellen over het proces dat zij doorlopen hebben en de implementatie van de basisondersteuning.

Alfons Timmerhuis
3 juni 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 3
Op tijd aan de slag bij lees- en spellingproblemen

Vroeg ingrijpen en samenwerken: het zijn kernwoorden voor een succesvolle aanpak van lees- en spellingproblemen. De methodiek Preventieve Dyslexiezorg pakt lees- en spellingproblemen vroegtijdig aan en voorkomt onnodige doorverwijzingen naar vergoede zorg. Onderzoeker Alice Visschedijk vertelt ov...

Alice Visschedijk
3 juni 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 3
De keuze is reuze

Inclusie, hoe doe je dat in de klas? We volgen Jenny Wishaupt, leerkracht van groep 1-2 op basisschool ’t Slingertouw in Eindhoven. Als startende onderwijsprofessional neemt ze ons mee in haar leer- en succesmomentjes, haar observaties en overwegingen. Deel 4: moeite met kiezen.

Jenny Wishaupt
3 juni 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
De kracht van een intern opdc
Vijf jaar geleden zocht Portus Juliana een oplossing voor leerlingen die vastliepen. Die werd gevonden in het oprichten van een intern orthopedagogisch-didactisch centrum. Hoe ziet het dit centrum eruit en wat levert het op?
Carlijn Waaijer, Frank Studulski
8 april 2025
werkenaaninclusie 2024 / nr 1
Over schoolmuren heen
Zwolse scholen investeren in wijkaanbod voor álle kinderen

Samen timmeren, koken of musiceren: in de Zwolse wijk Holtenbroek komen kinderen van verschillende scholen elkaar tegen bij leuke en leerzame activiteiten. Scholen in de wijk besteden een deel van hun subsidie ‘School en omgeving 2023- 2025’ aan een verrijkend buitenschools aanbod voor álle kinde...

Carolien Drijfhout, Aafke Straat, Francien Schipper-Modderman
26 november 2024
werkenaaninclusie 2024 / nr 1
6 Redenen voor inclusief onderwijs

‘Inclusief onderwijs is onderwijs waarbij alle kinderen en jongeren dichtbij huis, volwaardig en gelijkwaardig toegang hebben tot een inclusieve leeromgeving waarin zij zich samen ontwikkelen en samen leren en participeren.’ Zo luidt de Nederlandse definitie. Maar waarom eigenlijk? Zes redenen op...

26 november 2024
1234
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo