Meest gelezen
Geen enkel kind zou thuis moeten zitten. Vanuit die diepe overtuiging begon basisschool De Horizon in Delft een special klasje voor vier leerlingen die op de wachtlijst stonden voor speciaal onderwijs. Dat was zo succesvol dat de aanpak flink werd uitgebreid.
Op onze school mag je zijn wie je bent, zo staat in tal van schoolgidsen. Toch ervaren veel lhbtiq+-leerlingen iets heel anders. Zoals de achttienjarige Niels Schipper. Jarenlang loog hij over zichzelf uit angst voor afwijzing. Nu, net vwo-af, zet hij zich in voor meer acceptatie van lhbtiq+-leer...
Het duale systeem van regulier en speciaal onderwijs in Nederland vraagt om aanpassing als inclusief onderwijs de norm wordt. Maar de vele schoolsoorten en tussenvoorzieningen maken de startsituatie complex. Waar staan we, wat leren praktijkinitiatieven ons en waar liggen kansen?
Het VN-comité handicap maakt zich zorgen over het grote aantal kinderen in Nederland dat naar speciaal onderwijs gaat en over de lange wachtlijsten voor speciaal onderwijs. Het comité, dat internationaal toezicht houdt op de uitvoering van het VN-verdrag handicap, doet aanbevelingen over onder an...
Hoe ga je om met al die verschillen in de klas? Hoe zorg je dat je ieder kind ziet? Hoe deal je met de soms scherpe mening van ouders? De theatervoorstelling SamenScholing van Live Your Story biedt handvatten en inspiratie om met inclusie aan de slag te gaan.

Wanneer je goed weet wie je zelf bent, kan je ook openstaan voor de identiteit van de ander. Als je met elkaar kunt praten en naar elkaar kunt luisteren over hoe het is om jou te zijn, of juist de ander, ontstaat er vertrouwen. En vanuit vertrouwen groeit het samen doen: participatie. Op een mani...
Wat moeten scholen ten minste aan ondersteuning bieden voor leerlingen met lichte ondersteuningsbehoeften? De nieuwe landelijke norm voor basisondersteuning geeft een duidelijk antwoord op deze vraag. Op vrijdag 22 november 2024 boden Ouders & Onderwijs en de Algemene Onderwijsbond (AOb) het advi...
Vooropgesteld: ik ben een groot voorstander van inclusiviteit. Van een inclusieve samenleving waarin we er allemaal bij horen, ongeacht herkomst, geslacht, vermogen en andere persoonlijke kenmerken. Toch, als oude rot in het onderwijs, zet ik grote vraagtekens bij de wijze waarop wij met elkaar a...
Wat mogen we van de lokale overheid verwachten op de weg naar inclusief onderwijs? Linda den Bol, beleids- ontwikkelaar onderwijs in de gemeente Helmond, vertelt over de rol van de gemeente in het bevorderen van inclusief onderwijs en de uitdagingen die daarbij komen kijken.
“Aan de kant meester! Laat me erlangs!” Met een verwilderde blik staat Allison voor me in de gang. Donkere ogen, warrig lang haar. Boos op twee leerlingen van de bovenbouw. Ik versper met wijde armen de doorgang. Ze is twaalf en heeft bijna mijn lengte. “Laat me los!” schreeuwt ze, terwijl ze zél...
Opvang en onderwijs onder één bestuur, is dat wel handig? GOO Opvang en Onderwijs uit het Brabantse Gemert doet het. Op de kindcentra lopen opvang en onderwijs naadloos in elkaar over. Directeur Mireille Janssen en kindcentrumleider Marlon van Asten zijn overtuigd van de kracht van deze versmelti...
We spreken steeds meer over inclusief onderwijs, maar wat houdt dat eigenlijk in? Wat verstaan we er precies onder? Een duiding aan de hand van het op 19 april 2024 gepubliceerde beleidskader ‘Met elkaar voor alle kinderen en jongeren’ van het ministerie van OCW.
Niet alleen leerlingen zijn divers, ook scholen kunnen van elkaar verschillen als dag en nacht. De kunst is die verschillen te benutten en waarderen. En dat vraagt allereerst stevige scholen en schoolteams.
Samen timmeren, koken of musiceren: in de Zwolse wijk Holtenbroek komen kinderen van verschillende scholen elkaar tegen bij leuke en leerzame activiteiten. Scholen in de wijk besteden een deel van hun subsidie ‘School en omgeving 2023- 2025’ aan een verrijkend buitenschools aanbod voor álle kinde...
‘Inclusief onderwijs is onderwijs waarbij alle kinderen en jongeren dichtbij huis, volwaardig en gelijkwaardig toegang hebben tot een inclusieve leeromgeving waarin zij zich samen ontwikkelen en samen leren en participeren.’ Zo luidt de Nederlandse definitie. Maar waarom eigenlijk? Zes redenen op...
Innovatie was altijd al een rode draad in de loopbaan van Tessa van Zadelhoff. Na een focus op digitale geletterdheid richt zij zich nu op inclusief onderwijs. Op haar basisschool in Schijndel sluit ze met haar team zo maximaal mogelijk aan bij iedere leerling.
Rond de zomer van 2022 presenteerden de ministeries van OCW en VWS hun droombeeld richting inclusief onderwijs. Dat leidde tot de publicatie die inmiddels bekend is als de ‘Werkagenda Route naar inclusief onderwijs 2035’
Hoe realistisch is deze werkagenda? Is het een droom die uit kan komen? Of...
De invoering van inclusief onderwijs komt met uitdagingen. Hoe gaan andere landen hiermee om en wat kunnen wij daarvan leren? Deze keer: een kijkje in Portugal.
Op veel plekken in ons land hebben we de afgelopen jaren initiatieven zien ontstaan voor zogenoemde onderwijszorgarrangementen. Ondanks veel verschillende namen hiervoor, is het doel doorgaans eenduidig: het faciliteren van een passende plek voor een leerling die is uitgevallen of dreigt uit te v...
Soms lukt het niet. Snap je niet hoe de leerling denkt. Is er geen externaliserend gedrag waarneembaar. Hoor je geen gerechtvaardigde of gefrustreerde boosheid, zie je geen rancune. Soms is er niets. Een afwezige aanwezigheid. Een stilzwijgen dat geluidloos doorklinkt tot in alle hoeken van het l...