Recent verschenen
“Aan de kant meester! Laat me erlangs!” Met een verwilderde blik staat Allison voor me in de gang. Donkere ogen, warrig lang haar. Boos op twee leerlingen van de bovenbouw. Ik versper met wijde armen de doorgang. Ze is twaalf en heeft bijna mijn lengte. “Laat me los!” schreeuwt ze, terwijl ze zél...
Inclusie, hoe doe je dat in de klas? We volgen Jenny Wishaupt, leerkracht van groep 1-2 op basisschool ‘t Slingertouw in Eindhoven. Als startende onderwijsprofessional neemt ze ons mee in haar leer- en succesmomentjes, haar observaties en overwegingen. Deel 1: Lia’s eerste wenmoment.
Gedrag is maar oppervlakte. Waar komt het vandaan en welke behoefte zit daarachter? Dat is telkens weer de belangrijke zoektocht op weg naar inclusie. Samenwerkingsverband PO Zuidoost-Utrecht (SWV PO ZOUT) zet concrete stappen om de inclusiegedachte praktisch vorm te geven.
Een kind is altijd samen met anderen. Een mens onder de mensen. Wat we afwijkend of normaal vinden, is een uitkomst van de keuzes die we maken. Hoe meer we dat beseffen, hoe inclusiever we worden. We omarmen élk kind. In verschillende contexten kunnen we verschillende dingen doen, voelen en denke...
De invoering van inclusief onderwijs komt met uitdagingen. Hoe gaan andere landen hiermee om en wat kunnen wij daarvan leren? Deze keer: een kijkje in Portugal.
Inclusiever onderwijs vraagt van scholen dat ze leerlingen zo goed mogelijk
ondersteunen. Maar als een leerkracht moeilijkheden ervaart, verschuift de aandacht vaak naar wat er niet goed gaat. En kan een leerkracht zich soms best alleen voelen. In dit artikel bespreken we een concrete manier om ...
Een column voor dit nieuwe magazine? Als nieuw bestuur van Overkoepelend
Netwerk Samenwerkingsverbanden (ONSwv) zeiden we daar dankbaar ja op.
Elke editie zal één van de bestuursleden de pen ter hand nemen. Als kersverse
voorzitter trap ik graag af.
De route naar meer inclusie wordt regelmatig geblokkeerd door ‘system says no’. Neem nu het fenomeen zittenblijven. Meerdere wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat doubleren op langere termijn vooral negatief uitpakt voor leerlingen. Scholen verkiezen bovendien een ‘ononderbroken ont...
Victor heeft het syndroom van down en zit sinds 2021 op de basisschool. Hoe
is dat voor hem, en voor zijn ouders? JaapJan Boer deelt over wat hem als vader raakt en bezighoudt op de weg naar inclusief onderwijs. Deel 1: de start.