Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementColofonIn de praktijk
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement Colofon In de praktijk
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen

Artikelen Werken aan Inclusie

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 04
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
OOM 2024-3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie - 2022 / nr 1
Jezelf mogen zijn tussen de anderen, dát is inclusiviteit
NVA-Expertgroep autisme & onderwijs Sinds haar oprichting in 2020 heeft de NVA-Expertgroep Autisme & Onderwijs zich onder andere gericht op haar visie en missie als het gaat om onderwijs aan leerlingen (en studenten) met autisme. Er wordt veel gezegd en geschreven als het gaat om het falend ‘p...
Suzanne Agterberg-Rouwhorst, Geesje Duursma, Silke Polman, Saskia Sliepenbeek, Sylvia Stuurman, Jantiene Treurniet
17 februari 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 1
Het lef hebben om dingen anders te doen
Inclusief onderwijs op KindCentrum Borgele KindCentrum Borgele in Deventer is een plek waar ieder kind terecht kan. Een reguliere basisschool, speciaal onderwijs, dagbesteding en kleuter- en naschoolse opvang zitten er onder één dak. Algemeen directeur Huub de Haan vertelt vol enthousiasme ove...
Olga Koppenhagen
17 februari 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 1
Verplaats je in de ouder en stel het kind centraal
Een kind heeft meer begeleiding nodig op school. Er moet een oplossing komen. Ouders worden op school uitgenodigd voor een gesprek over passend onderwijs. Lobke Vlaming verzucht: ‘En dan gebeurt vaak wat koste wat het kost vermeden moet worden: aan tafel gaat het al snel over alle mogelijke regel...
Hugo de Jager, Lobke Vlaming
17 februari 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 1
Checklist: In vier stappen naar het beste besluit voor het kind
17 februari 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 1
Passend Inclusiever onderwijs met co-teaching

Steeds vaker wordt er in beleids- en visiestukken gesproken over inclusiever onderwijs en verdwijnt de benaming passend onderwijs naar de achtergrond. Veel schoolorganisaties staan open voor de intentie van inclusie, maar het praktisch vertalen en realiseren van inclusief onderwijs blijkt van een...

Dian Fluijt
17 februari 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 1
Column: Stiltespiegel
We geven les. In die paar woorden zit iets wat met dienen te maken heeft. Alsof onderwijs draait om les GEVEN. We weten allemaal dat het om veel meer gaat dan dat. Dat het geven van les start met de relatie met elke leerling.
Jelte van der Kooi
17 februari 2022
werkenaaninclusie - 2021 / nr 5
Weg naar inclusiever onderwijs
Intensieve samenwerking en integratie tussen regulier en speciaal (basis) onderwijs Op basis van een aantal internationale verdragen dringen de Kinderombudsman, het College voor de Rechten van de Mens en Defence for Children al jaren aan op inclusief onderwijs. In de verbeteragenda Passend Ond...
Marlies Peters
6 december 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 5
'Kwaliteitscoördinator plakt geen labels'
KBS Drie Koningen in De Meern, onderdeel van het samenwerkingsverband Utrecht PO, heeft ervoor gekozen om niet meer de functie van intern begeleider in huis te hebben; sinds een jaar of drie werkt de school met kwaliteitscoördinatoren. Deze ontwikkeling past in het bredere ontwikkelingstraject va...
Noraly Snel
6 december 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 5
Inzetten op welbevinden!

In context van NPO Kinderen en jongeren gaan naar school om te leren én zichzelf te ontwikkelen. Dit lukt het best als ze goed in hun vel zitten, goede relaties hebben met anderen en zich veilig voelen op school. Welbevinden is bevorderend voor het leren. Maar ook andersom: het krijgen van goed o...

Chaja Deen, Anna den Haan, Marloes Kleinjan
6 december 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 5
Toelating van een leerling
Soms kan een geschil al ontstaan nog voordat een leerling op een school onderwijs gaat volgen. Ouders kunnen met een school een geschil hebben over het al dan niet toelaten van hun kind(eren) tot de school. Hieronder bespreek ik een aantal interessante uitspraken inzake toelatingsperikelen.
Anne Dekkers
6 december 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 5
Niet alleen achterom kijken maar juist ook vooruit
In het onderwijs is het belangrijk om precies te weten hoe leerlingen ervoor staan. Leerkrachten kunnen in dat geval bijsturen in leerprocessen en afstemmen op specifieke onderwijsbehoeften. Diverse leerlingvolgsystemen bieden hiertoe goede mogelijkheden. In de praktijk is het dikwijls zo: hoe ve...
Michiel de Haan, Rosa van Santbrink
6 december 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 5
20 principes uit de psychologie
Onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen Binnen het onderwijsveld is er geen overeenstemming over de definitie van begaafdheid, talent en creativiteit en ook niet over het meten daarvan. Toch zijn er wel een aantal principes vast te stellen, waarvan de uitwerking handvatten geeft om deze leerling...
6 december 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 5
Robotje Felix helpt kinderen bij praten over emoties
Hoe gaat het met je? Een vraag die niet voor iedereen makkelijk te beantwoorden is, vooral niet als je bijvoorbeeld autisme hebt. Het robotje Felix kan daarbij helpen. En het werkt, zo blijkt uit ervaringen met Felix in het (speciaal) onderwijs.
6 december 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 5
'Samen grenzen verleggen'
Inclusief onderwijs in kindcentrum De Marel Twee scholen voor specialistisch onderwijs, SBO De Tweern en ZML De Deltaschool, kinderopvang Kibeo en zorgspecialisten Gors en Juvent werken samen aan een zo breed mogelijk aanbod voor kinderen met specifieke ontwikkelingsbehoeften. Sinds 2016 zijn ...
Olga Koppenhagen
6 december 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 4
Toetsing in het basisonderwijs: nuttig of belemmerend?
Onderwijs en toetsing worden veelal in één adem genoemd, als zou het één niet zonder het ander kunnen. Zeker: als het goed is, kan toetsing onderwijs versterken. Maar soms blijken toetsen in de praktijk heel andere effecten te hebben dan aanvankelijk bedacht of voorzien. Dat is zeker het geval bi...
Karen Heij
13 oktober 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 4
Werkwijze en nieuw kader extern toezicht
Vanaf 1 augustus 2021 werkt de Inspectie van het Onderwijs met herziene onderzoek kaders. Die worden voortaan gebruikt bij de vierjaarlijkse onderzoeken bij schoolbesturen. Wat is er veranderd in werkwijze en toetsingskader?
13 oktober 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 4
Flexplekken
Gefaseerde overgang naar voortgezet onderwijs levert veel op Het moment van overgang van basisschool naar het voortgezet onderwijs is gebaseerd op tijden die geweest zijn en op gronden die nu niet meer gelden. Pedagogisch worden steeds meer argumenten aangedragen om de overgang te flexibilis...
Frank Maas, Nanne Middelburg, Harrie van Steen
13 oktober 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 4
Verspreiding ongewenst beeld via sociale media
Het rondzenden van compromitterende foto’s en video’s kan ernstige gevolgen hebben. Dit speelt vooral op de middelbare school en in het middelbaar beroepsonderwijs, maar komt ook op de basisschool voor, per ongeluk of met opzet. Een aantal tips zijn te geven om excessen te voorkomen en te weten w...
Remco Pijpers
13 oktober 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 4
Versterking medezeggenschap scholen
Het Wetsvoorstel tot wijziging van de Wms, de WPO, de WVO en de WEC beoogt de positie van de medezeggenschaporganen in het funderend onderwijs te versterken en de informatievoorziening aan ouders, leerlingen en personeel te verbeteren.
Anne Dekkers
13 oktober 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 4
Wat mag het kosten?
Nieuwe bekostigingssystematiek voor funderend onderwijs De bekostiging van scholen wordt bepaald door een complexe berekening met veel factoren. Sommige van die factoren zijn logisch en volgen de kostenstructuur van de school, andere zijn ad hoc ontstaan of het gevolg van situaties die inmidde...
Jos Gerards, Theo van Rijzewijk
14 oktober 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 4
Onderwijs omdenken
‘Leerling is niet de baas, maar wel de regisseur’ Dat het jaarklassensysteem vaak knelt, zeker in het kader van passend onderwijs, is al een tijd duidelijk. Basisschool Wittering in Rosmalen is een van de zeventig Slim Fit-scholen in Nederland. Daar doen ze aan omdenken: met regisseurs, drie u...
Olga Koppenhagen, Marianne Rongen
14 oktober 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 4
Netwerk LPO: 'Kom Bert, we gaan samenwerken'
Column van het Netwerk LPO en Sectorraad Samenwerkingsverbanden VO (de vereniging van leidinggevenden in passend onderwijs), belangenbehartigers van de samenwerkingsverbanden en passend onderwijs in het algemeen.
Jack Biskop
14 oktober 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 4
Autisme en prikkelverwerking
Passend onderwijs is voor alle leerlingen, dus ook voor leerlingen met een autismespectrumstoornis (hierna: ASS). Dit zijn vaak bijzondere en getalenteerde, maar soms ook zeer kwetsbare kinderen. Hoe kunnen samenwerkingsverbanden en scholen omgaan met de onderwijsbehoeften die deze kinderen hebben?
Monique Schoenmakers
14 oktober 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 3
Kwalitatief lerarentekort: meer inclusief opleiden
“Inclusief onderwijs is een goed idee, maar ik kan dat niet”, is een veelgehoorde uitspraak van leraren. Vaak wordt deze uitspraak gevolgd door: “Ik heb de kennis niet.” Beginnende (maar ook ervaren) leraren schieten nogal eens tekort. De Onderwijsraad herkent dit en stelt vast dat er naast een k...
Peter de Vries (HU), Dian Fluijt
21 juni 2021
1...91011...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo