Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementColofonIn de praktijk
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement Colofon In de praktijk
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen

Artikelen Werken aan Inclusie

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 04
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
OOM 2024-3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie - 2021 / nr 3
Pabo's en passend onderwijs
Krijgen leerkrachten genoeg bagage mee? Dit voorjaar voerde het Nederlands Centrum Onderwijs & Jeugdzorg (NCOJ) een onderzoek uit naar de manier waarop en de mate waarin lerarenopleidingen basisonderwijs (hierna: pabo’s) aandacht besteden aan het onderwijs aan leerlingen met extra ondersteunin...
21 juni 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 3
Routekaart voor onderwijs op afstand

Afstandsonderwijs heeft zich door COVID-19 sterk ontwikkeld. Het speelt een belangrijke rol in het huidige onderwijsaanbod. Elke leerling en hun ouders hebben daar afgelopen jaar mee te maken gekregen. Stichting ‘Zorgeloos naar school’ ontwikkelde een Routekaart voor afstandsonderwijs samen met o...

Vincent Fafieanie
21 juni 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 3
De inclusieve leraar
Neely Anne was jarenlang lector en onderzoeker ‘Inclusieve Klassen’ bij Driestar Hogeschool. Inmiddels is zenet gestart als directeur van het Samenwerkingsverband PPO Hoeksche Waard, regio 28.04. Bovendien is ze toezichthouder bij de inclusieve basisschool De Kroevendonk in Roosendaal. De redacti...
Neely Anne de Ronde-Davidse
21 juni 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 3
Post-corona
Eerder schreef ik in Passend Onderwijs Magazine dat kinderen van 5 tot 16 jaar leerplichtig zijn en dat leerlingen na inschrijving de plicht tot schoolbezoek en deelnameplicht aan (gereguleerde) onderwijsactiviteiten hebben. Leerlingen horen op school. En zolang de leerling is ingeschreven op sch...
Anne Dekkers
21 juni 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 3
SWV Helmond-Peelland PO
Samenwerkingsverband in the picture Het samenwerkingsverband Helmond-Peelland PO is een vereniging met daaronder 22 schoolbesturen en 124 scholen. Het verband heeft te maken met tien gemeenten en bevindt zich aan de rand van het ‘Brainportgebied’. Bij de oprichting in 2013 lag het leerlingaant...
Patty Proenings, Eric Wissink
21 juni 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 3
Van denken naar doen
Met andere ogen kijken naar complexe vraagstukken Het programma Met Andere Ogen is gestart vanuit een verlangen van een brede coalitie van onderwijs, kinderopvang, (jeugd)zorg en overheid, om door een betere samenwerking bij te dragen aan betere ontwikkelkansen voor elk kind. In dit artikel ve...
Bas Wesseldijk, Harriët Smit
21 juni 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 3
Netwerk LPO: Plank en plint
Wethouders luiden niet voor het eerst de alarmklok: de jeugdhulp is failliet. Wachttijden lopen op, de vraag is onverminderd groot, er zijn veel aanbieders, dekkende en betaalbare inkoop lukken amper. Welzijn en gezondheid in tijden van pandemie staan onder druk. De jeugd heeft niet zonder meer d...
Riemer Poortstra
21 juni 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 3
'We organiseren de verandering'
Inclusief onderwijs op Het Anker in Wijk bij Duurstede Ruim tien jaar geleden zette samenwerkingsverband SWV ZOUT (Zuidoost-Utrecht) de eerste stappen naar inclusief onderwijs. In 2014 werd Inge Westerveld adjunct-directeur van sbo De Driehoek in Wijk bij Duurstede. Zij heeft de opbouw van de ...
Inge Westerveld
21 juni 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 3
Checklist: Menukaart NPO - Hoe verder na corona?
Recent heeft het ministerie van OCW een ‘menukaart’ met interventies gepubliceerd in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs. Scholen kunnen hieruit een keuze maken en op deze manier een eigen programma samenstellen, met als doel leerlingen te ondersteunen bij eventuele coronavertragingen...
21 juni 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 2
Met andere ogen
In 2018 werd de Almeerse ex-wethouder René Peeters geïnstalleerd als kwartiermaker in de zogenoemde brede coalitie. Daarin wordt de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp op een passende manier vormgegeven. In de praktijk is daar in de afgelopen jaren op verschillende manieren en op verschill...
Guus Beenhakker
1 april 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 2
Meer vaart in de jeugdzorg
Samenwerking tussen huisartsen en jeugdprofessionals In Bergen op Zoom heeft medisch centrum De Poort sinds 2019 een interessante nieuwe werkwijze ingevoerd: het huisartsencollectief heeft vijf dagen per week een jeugdprofessional binnen het centrum beschikbaar om de artsen te ondersteunen. Jo...
Olga Koppenhagen, Joyce Suijkerbuijk
1 april 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 2
Voorkom uitval op de brug van PO naar VO
Volgens de officiële cijfers waren er 4790 thuiszitters in 2019 (Slob, 2020). Al deze kinderen zitten al langer dan 3 maanden zonder onderwijs thuis. Volgens oudervereniging Balans zijn er zelfs meer dan 15.000 kinderen die langdurig niet naar school gaan waaronder zelfs leerlingen van 8 jaar. Pe...
Pieter Gerrits
1 april 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 2
Bewaartermijn van toelaatbaarheidsverklaringen
De periode waarvoor een toelaatbaarheidsverklaring (tlv) wordt afgegeven moet minimaal een schooljaar zijn, maar mag meerdere schooljaren bedragen. Voor leerlingen met een ernstige meervoudige beperking (EMB) is het uitgangspunt dat de tlv afgegeven kan worden voor de hele (v)so-schoolloopbaan va...
Anne Dekkers
1 april 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 2
Netwerk LPO: Eerst je eigen mondkapje, dan dat van het kind
“Ik denk dat jij nog het schuifje voor je camera hebt staan, zou dat kunnen? ...hé, ik zie mezelf wel... volgens mij doet je camera het niet...” De start van mijn zoveelste digitale bijeenkomst. Dit keer een ‘heimiddag’ voor mensen die professioneel betrokken zijn bij kinderen van 0 tot 13 jaar: ...
Klaas Koelewijn
1 april 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 2
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Goeree-Overflakkee
Samenwerkingsverband in the picture Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Goerree-Overflakkee bevindt zich – de naam zegt het al – op het schiereiland Goerree-Overflakkee. Het is een relatief klein samenwerkingsverband: de scholen verzorgen onderwijs voor 4275 leerlingen in het po, op het...
Marleen van Berkum
1 april 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 2
Ouders zijn motor voor ontwikkeling van kind
Oudersteunpunt bij SWV Noord-Kennemerland Op de website van het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Noord-Kennemerland staat te lezen: ‘Passend onderwijs voor je kind staat of valt met een goede samenwerking tussen jouw kind, jou als ouder en school. Daarbij is het belangrijk dat je...
Olga Koppenhagen, Eva Schmidt-Cnossen
1 april 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 2
Wat willen de kinderen zelf?
Rapport van de Kinderombudsman bij passend onderwijs Eind vorig jaar verscheen het rapport ‘Van passend naar inclusief. Kinderen over hun perspectief op passend onderwijs’ van de Kinderombudsman (Margrite Kalverboer). Dit rapport werd opgeleverd ten behoeve van de evaluatie van passend onderwi...
1 april 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 2
'Benut de kracht van de groep'
Zo kan het ook - Inclusief onderwijs op Koningin Julianaschool in Culemborg In PO Magazine nr. 1 gaf Dolf van Veen het startschot voor een serie praktijkverhalen over inclusief onderwijs. De eerste school (die zich spontaan aanmeldde) die we belichten is de Koningin Julianaschool, onderdeel ...
Fieke Blauwendraad
1 april 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 1
Naar beter passend en inclusiever onderwijs
Op maandag 16 november 2020 werd de voortgang van passend onderwijs in de Tweede Kamer geëvalueerd. Het blijkt dat de oprichting en inrichting van samenwerkingsverbanden (SWV'en) is gelukt en dat er in de uitvoering best al veel goed gaat. Kritiek is er vooral op het (on)voldoende faciliteren van...
Jack Biskop, Jos Gerards
11 februari 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 1
Checklist: 25 maatregelen na evaluatie Passend Onderwijs van minister SLOB (OCW)
Schoolbesturen moeten het als hun gezamenlijke taak zien om passende ondersteuning te bieden aan elke leerling binnen hun samenwerkingsverband en dat zo thuisnabij mogelijk. Vanaf nu werkt iedereen samen vanuit de opgave: Alleen zo kan elke school, onder leiding van de schoolleider, haar zorgplic...
Arie Slob
11 februari 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 1
Werken aan de basis van passend onderwijs
Interview met Sharon Martens, Lerarencollectief Vlak voor de ministeriële voortgangsrapportage van november 2020 kwam het nieuw opgerichte Lerarencollectief met een eigen evaluatie passend onderwijs. De leraren vertellen op basis van een breed uitgezette en ingevulde enquête over de stand van ...
Guus Beenhakker, Sharon Martens
11 februari 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 1
Steeds inclusiever; gaat ons dat lukken?

In het voorjaar van 2020 publiceerde de Onderwijsraad het advies “Steeds inclusiever". In dezelfde maand werd ook de “Evaluatie Passend Onderwijs’ uitgebracht. Deze twee documenten vormen samen de opmaat voor de ministeriële nota “Evaluatie en verbeteraanpak passend onderwijs’. Deze voorstellen z...

Jan de Bekker, Cees Grol
11 februari 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 1
Verzoek om vrijstelling van schoolbezoek wegens vakantie
Op 19 augustus 2020 heeft de Raad van State uitspraak gedaan in een door ouders ingestelde hogerberoepsprocedure, waarbij eerder door de Rechtbank is geoordeeld. Deze ouders hebben bij de directeur een verzoek ingediend om met hun kinderen onder schooltijd op vakantie te gaan, omdat zij menen dat...
Joline Auw Yang
11 februari 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 1
Netwerk LPO: De erfenis van Arie Slob
Op 16 november 2020 heeft de Tweede Kamer met minister Arie Slob gedebatteerd over de toekomst van passend onderwijs. Elders in dit blad leest u in diverse artikelen meer in detail over de inhoudelijke opbrengsten van dat debat. Kern van de evaluatie passend onderwijs én van de toekomstvisie is d...
Jack Biskop
11 februari 2021
1...101112...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo