Artikelen Werken aan Inclusie
werkenaaninclusie - 2022 / nr 4
SWV Passend Onderwijs Friesland
Onder het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Friesland (primair onderwijs) vallen alle veertien gemeenten van de provincie, plus de Waddeneilanden Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog. Daar horen zo’n 45
schoolbesturen en circa 52.000 leerlingen bij: een samenwerkingsverband v...
Ludo Abbink
29 september 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 4
Integrale kindcentra in Uitgeest
Margriet Speklé is directeur Kindcentra Centrum Uitgeest. Zij is samen met haar team de uitdaging aangegaan om 3 scholen om te vormen naar 2 nieuwe kindcentra. Op 9 januari 2023 opent KC Cornelis voor het eerst haar deuren en de opening van KC Binnenmeer staat gepland in de zomer 2024.
Margriet Speklé
29 september 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 4
Diversiteit als de nieuwe norm... (hoe dan)?
Iedereen moet zich in Nederland welkom, gehoord en vertegenwoordigd voelen, ongeacht sekse, geloof, ras, leeftijd, lichamelijke conditie of culturele achtergrond. Deze ambitie waardeert diversiteit en streeft naar inclusie. Dat is niet gemakkelijk. Want hoe bied je ruimte voor verschillen met gen...
Jos Gerards
29 september 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 4
Passend Onderwijs avant la lettre
Toen ik in de eerste klas van de lagere school zat, tegenwoordig groep 3, lag ik meer in het ziekenhuis dan dat ik op school was. Als vierjarige werd een aangeboren hartafwijking geconstateerd die echt verholpen moest gaan worden. Mijn geluk was dat ik bij juffrouw Engel in de klas zat. Op basis ...
Klaas Koelewijn
29 september 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 3
Person-Driven-Planning: laat je stem horen!
Niemand heeft het recht plannen te maken voor het leven van een ander zonder de deelname, toestemming of verzoek van de betrokken jongere. De essentie van het voor jezelf kunnen opkomen is het universele menselijk verlangen om de regisseur van je eigen leven te (kunnen) zijn. Dit geldt voor ieder...
Rob de Bruijn, Caren L. Sax
22 juni 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 3
De smaad van het onderwijs
Schrikbarend, schrijft de Telegraaf: "Taal- en rekenniveau scholieren holt achteruit". Aanleiding: het jaarlijkse rapport van de Inspectie van het Onderwijs over onze toestand. "Nieuw dieptepunt", krijst het FD. "Het is dramatisch, maar er is ook iets aan te doen", zegt de inspecteur-generaal teg...
Tijl Rood
22 juni 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 3
ÉigenWijsheid vertegenwoordigt thuiszittende jongeren
In Nederland gaan duizenden kinderen en jongeren niet naar school. In plaats daarvan zitten ze thuis. In de zoektocht naar oplossingen voor dit grote probleem wordt er vaak over in plaats van met deze jongeren gepraat. Terwijl juist deze groep bij uitstek weet waar het huidige onderwijssysteem te...
Marieke Boon-Mens
22 juni 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 3
Uitspraken Onderwijsgeschillen
Bij Onderwijsgeschillen zijn de afgelopen tijd weer de nodige zaken behandeld die interessant zijn voor het passend onderwijs. Enkele gegrond verklaarde uitspraken over uiteenlopende onderwerpen worden nader uitgelicht.
Anne Dekkers
22 juni 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 3
SWV Unita
Samenwerkingsverband in the picture
SWV Unita bevindt zich in de regio Gooi en Vechtstreek. Onder dit samenwerkingsverband vallen alle scholen voor basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs cluster 3 en 4 uit de gemeenten Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, L...
Johan Vroegindeweij
22 juni 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 3
Alle leerlingen digitaal geletterd!
Begin volgend schooljaar wordt een start gemaakt met de ontwikkeling van kerndoelen voor digitale geletterdheid , zo meldde onderwijsminister Dennis Wiersma in april. Dat betekent dat dit nieuwe leergebied een verplicht onderdeel van het curriculum wordt en scholen ermee aan de slag moeten. Wat i...
Remco Pijpers, Jos Spronk
22 juni 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 3
Netwerk LPO: Plannen, plannen, plannen en hulptroepen
Column van het Netwerk LPO en Sectorraad Samenwerkingsverbanden VO (de vereniging van leidinggevenden in passend onderwijs), belangenbehartigers van de
samenwerkingsverbanden en passend onderwijs in het algemeen.
Op 12 mei stuurde minister Dennis Wiersma een brief naar de Tweede Kamer over e...
Jack Biskop
22 juni 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 3
Triade: leidend in communicatie, basis voor organiseren
Ouders en scholen besluiten samen wat de passende plek is
Onder het samenwerkingsverband passend onderwijs Zuid-Kennemerland primair onderwijs (SWV PO-ZK) vallen circa 90 scholen voor primair onderwijs. Het heeft een eigen kijk op ouderbetrokkenheid op de aangesloten scholen. Daarover spreken ...
Maroes Albers, Petra den Boer, Olga Koppenhagen, Henriëtte Lemmen
22 juni 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 2
Praten over inclusie
Hoe pak je dat aan?
Gesprekken over inclusief onderwijs vinden overal in het land plaats, op alle niveaus. De centrale overheid heeft het erover, samenwerkingsverbanden passend onderwijs, schoolbesturen en schoolteams, maar ook de kinderopvang, de gemeenten en ouderverenigingen laten van zich ...
Guillermo Holman, Sanne Spiero
12 april 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 2
Onderwijszorgboerderijen voor leerlingen die op school dreigen uit te vallen
Kunnen zorgboerderijen van betekenis zijn voor leerlingen die in het onderwijs dreigen uit te vallen? In het Programma Buiten Gewoon Leren heeft de onderwijszorgboerderij een goede samenwerking opgebouwd met het onderwijs. We presenteren de resultaten van verkennend onderzoek naar werkzame elemen...
Jan Hassink, Jan Willem Veerman
12 april 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 2
Praktijkvoorbeeld - Onderwijs-zorgboerderij Oostwijk
In het landelijke gebied van de Noord-Hollandse Schermerpolder ligt boerderij Oostwijk. Ans van der Veen en Sjaak Koning houden er Texelse schapen, paarden en pony’s. Maar Ans geeft ook les aan kinderen die zijn uitgevallen in het basisonderwijs. Dat doen ze in nauwe samenwerking met Stichting La...
Ans van der Veen
12 april 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 2
Meer meedoen
Extra ondersteuning voor jongeren in het LVB
In het rapport ‘Meer meedoen’ van het Sociaal en Cultureel Planbureau wordt duidelijk dat jongeren met een licht verstandelijke beperking (lvb) extra ondersteuning nodig hebben om het in het voortgezet onderwijs goed te doen en de overstap naar een ...
12 april 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 2
De aanmeldprocedure van een leerling
Op het moment dat ouders hun kinderen aanmelden geldt voor de school een zorgplicht. De school moet zich dus inspannen om een passende onderwijsplek te bieden. Als de school tot de conclusie komt dat zij niet aan de ondersteuningsbehoefte van het kind kan voldoen, zal een andere school gevonden m...
Cécile van der Goot-Koenig
12 april 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 2
Onderwijscollectief Voorne-Putten Rozenburg
Samenwerkingsverband in the picture
Het Onderwijscollectief Voorne-Putten Rozenburg (Onderwijscollectief VPR) is een collectieve samenwerking tussen de samenwerkingsverbanden voor passend primair (voorheen Kindkracht) en voortgezet onderwijs (voorheen VO-VPR). Deze intensieve samenwerking is e...
Dennis Gerits
12 april 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 2
Samenwerken aan inclusiever voortgezet onderwijs in Zaltbommel
In Zaltbommel sluiten drie organisaties in het voortgezet onderwijs en de gemeente in 2020 een overeenkomst die gericht is op ‘het best haalbare resultaat voor de leerling’. Het is niet zomaar een uitspraak. De vier betrokken bestuurders zijn overtuigd van het belang van inclusiever onderwijs. Ze...
Tinie van Aalsum, Sandra Beuving, Adrie Bragt, Hans van Gent, Sandra Hommers, Hanneke Koster
12 april 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 2
Netwerk LPO: En het overleg leverde inderdaad overeenstemming op!
Onderdeel van de procedure om te komen tot een nieuw ondersteuningsplan voor het samenwerkingsverband is het OOGO (Op Overeenstemming Gericht Overleg) met de gemeenten waarbinnen het samenwerkingsverband werkzaam is. En zo bevond ik mij afgelopen week in het gezelschap van vijf onderwijswethouder...
Jack Biskop
12 april 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 2
'We moeten af van de arrangementencultuur'
In 2021 sprak de redactie van PO Magazine met Dolf van Veen, een van de drijvende krachten achter het platform Naar inclusiever onderwijs. Naar aanleiding van dit inspirerende gesprek besloot de redactie een nieuwe rubriek in te richten: ‘Zo kan het ook!’ Een jaar lang werd in elk nummer een incl...
Olga Koppenhagen, Dolf van Veen
12 april 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 1
Bouwen aan ouder- en jeugdsteunpunten
Leidraad en vliegende brigade bieden houvast
Bij elk samenwerkingsverband moet een ouder- en jeugdsteunpunt worden ingericht. Om die ontwikkeling te ondersteunen heeft het ministerie een leidraad ‘Samen bouwen aan ouder- en jeugdsteunpunten’ opgesteld en een vliegende brigade aangesteld. De le...
Mark Weghorst
17 februari 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 1
Ik hoor, ik hoor wat jij niet hoort...
De stem van de leerling is belangrijk. Maar hoe geef je dat vorm? Een nieuwsgierige basishouding van leerkrachten is belangrijk om leerlingen (nog) beter te leren begrijpen. En een van de “ingangen” om kinderen werkelijk te horen en te begrijpen zijn de ouders. Dit artikel belicht hoe je leerling...
Peter de Vries
17 februari 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 1
Als ouders niet meewerken...
Het vaststellen van de ondersteuningsbehoefte van een kind
Indien de schoolleiding bij de aanmelding twijfels heeft of de school aan de ondersteuningsbehoefte kan voldoen, zal de school nader onderzoek moeten doen. In de praktijk betekent dit vaak dat nadere informatie bij ouders opgevraagd mo...
Cécile van der Goot-Koenig
17 februari 2022