Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementColofonIn de praktijk
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement Colofon In de praktijk
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen

Artikelen Werken aan Inclusie

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 05
Werken aan inclusie 2025 04
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
OOM 2024-3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie - 2020 / nr 5
Van leerkracht naar leerpower

Over het belang van een bekwame leerkracht voor de klas als het gaat om hoogbegaafdheid Zoals geen twee leerlingen hetzelfde zijn, zo is ook de diversiteit tussen leerkrachten groot. Dat de ene leerkracht meer bij een specifieke leerling voor elkaar krijgt dan de andere, is dan ook geen verrassin...

Marleen Hilhorst, Sven Mathijssen
25 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 5
Netwerk LPO: Een tik op de vingers
Niets brengt een mens beter tot de orde dan een stevige tik op de vingers (in overdrachtelijke zin tenminste). Die tik heb ik onlangs mogen ontvangen na wederom een van mijn pleidooien om onderwijs en (jeugd) zorg beter te laten samenwerken. Niet dat die samenwerking als zodanig een probleem blee...
Jack Biskop
25 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 5
'Samen waar het kan, apart waar het nodig is'
Eigen Wijs: bo, sbo en kinderopvang onder één dak Al heel lang klinkt de roep om integratie van schoolconcepten; de huidige fysieke en mentale afstand tussen basisscholen en scholen voor speciaal onderwijs ervaren veel betrokkenen als groot. De Talentencampus Eigen Wijs is een voorbeeld van de...
Olga Koppenhagen, Erwin Lippold
25 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 4
Hobbelige weg naar inclusiever onderwijs
Evaluatie Passend Onderwijs Op 1 augustus 2014 is passend onderwijs bij wet ingevoerd. Bij de start van de wet is meteen afgesproken om in de periode 2015-2020 de wet goed te evalueren. Die opdracht is weggelegd bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). In dit artikel willen wij ...
Jack Biskop, Hilbert de Vries
18 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 4
Verevening versterkt kansenongelijkheid
Overheidsbeleid stuurt lang niet altijd in een consequente richting; maar werkt soms zelfs tegen elkaar in. Zo is kansengelijkheid een van speerpunten van het Nederlandse onderwijsbeleid. Ook benoemt OCW het tegengaan van segregatie en overbelaste scholen als actiepunten. Gek genoeg zorgt de ‘ver...
Jos Gerards, Hilbert de Vries
18 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 4
Ouders over passend onderwijs
Een veilige school waar kinderen prettig kunnen leren is normaal, toch? Elk jaar brengt Ouders & Onderwijs De Staat van de Ouder uit; een rapport dat de uitslagen van onderzoek bevat waarin ouders hun mening over het onderwijs geven. Dit jaar gaat het rapport over passend onderwijs in de prakt...
Olga Koppenhagen
18 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 4
Leerplicht en schoolverzuim: een overzicht
Leerplicht - Recht op passend onderwijs - (On)geoorloofd verzuim - Belastbaarheid - Vrijstellingen Leerplichtwet
Anne Dekkers
18 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 4
Samenwerkingsverband Utrecht PO
Samenwerkingsverband in the picture Binnen het Samenwerkingsverband Utrecht PO vallen ongeveer 130 basisscholen waaronder vier scholen voor speciaal basisonderwijs en zes scholen voor speciaal onderwijs. In totaal wordt er onderwijs gegeven aan ongeveer 31.000 leerlingen. Er zijn achttien scho...
Jetta Spaanenburg
18 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 4
Speciaal onderwijs: een geval apart
Onderzoek naar plaats, behoefte en toekomst Dit voorjaar verscheen nummer 60 in de reeks Evaluatie Passend Onderwijs, getiteld ‘Sectorrapport speciaal onderwijs’. Dit rapport belicht nu eens niet hoe passend onderwijs binnen de reguliere scholen vorm krijgt, maar men heeft onderzocht welke imp...
Olga Koppenhagen
18 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 4
Netwerk LPO: Inkoppertje
'De coronacrisis brengt ons veel leed. Maar er zijn ook kansen. Of zoals Johan Cruijff zou zeggen: ‘Elk nadeel heb z’n voordeel.’ Onderwijs staat doorgaans niet bekend als flexibel of buigzaam. De inrichting van het bestel is star en verkokerd en de uitvoering is erg gebonden aan protocollen en v...
Theo van Rijzewijk
18 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 4
Aanpak schoolverzuim in West- en Midden-Brabant
De intentie van het Landelijk Thuiszitterspact (2016) was dat in 2020 geen kind langer dan drie maanden thuis zou zitten zonder een passend aanbod aan onderwijs en/of zorg. Helaas zaten er medio 2019 toch nog zo’n 4.790 leerlingen langdurig thuis en dat waren er zelfs 311 meer dan een jaar eerder...
Jos Gerards
18 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 3
Toezicht en sturing van samenwerkingsverbanden bekeken vanuit de wetenschap

Samenwerking komt niet vanzelf tot stand en het pad van samenwerking kent vele valkuilen. Huxham & Vangen (2008) schreven daarover: “Unless there is no other opportunity, start collaborating.” Toch meende de overheid dat het oprichten van samenwerkingsverbanden passend onderwijs een goed idee was...

Hilbert de Vries
29 juli 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 3
Wanneer blijft een leerkracht zitten?
Het onderzoek Klassewerkplek is ontstaan om een bijdrage te leveren aan het oplossen van het lerarentekort in het primair onderwijs. De focus ligt op het voorkomen van uitstroom. Want hoewel er een positieve trend zichtbaar is, is de uitstroom nog steeds te hoog. Van de leraren die in 2017 in het...
Paul Baan
29 juli 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 3
Een revolutie ontketend?
Passend onderwijs thuis In de dagen en weken na 16 maart heeft het onderwijs laten zien hoe wendbaar het is. In plaats van overwegend traditioneel les in een klaslokaal, kregen tienduizenden leerlingen van de ene op de andere dag les op afstand. Plotseling belandde het onderwijs in een enorme ...
Guus Beenhakker
29 juli 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 3
Juridische aspecten van de toelaatbaarheidsverklaring (V)SO
Veel samenwerkingsverbanden zijn aangesloten bij de Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaring (afgekort LBT), die in stand wordt gehouden door de Stichting Onderwijsgeschillen in Utrecht. Uit de adviezen van de LBT blijkt dat in veel bezwaarzaken de deskundigenadviezen onderwer...
Rob Hendrikx
29 juli 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 3
Samenwerkingsverband Primair Onderwijs 30 06
Samenwerkingsverband in the picture Samenwerkingsverband Primair Onderwijs 30 06 ligt in Noordoost-Brabant en bestrijkt de gemeenten Oss, Uden, Meierijstad (behalve Schijndel), Bernheze en Landerd. Het verbindt daar 14 schoolbesturen met in totaal 95 basisscholen. Drie daarvan zijn scholen voo...
Joris Elbers
29 juli 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 3
Ouderbetrokkenheid: de les van thuisonderwijs

Thuisonderwijs heeft ouders tijdelijk een andere rol gegeven in het onderwijs. Ze raakten plotseling zeer actief betrokken en werden ook geconfronteerd met de soms stagnerende ontwikkeling van hun kind. Waar ze eerst vaak niet realistisch over hun kind leken te denken en soms de signalen van de s...

Peter de Vries
29 juli 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 3
Hoe functioneert intern toezicht bij SWV's?
Onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs De samenwerkingsverbanden bestaan nu ruim zes jaar en de ontwikkeling van passend onderwijs komt in veel regio’s goed op gang. Wel vragen de bestuurlijke inrichting en het functioneren van de governance bij de samenwerkingsverbanden nog om aandacht....
Olga Koppenhagen
29 juli 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 3
Netwerk LPO: Van crisis naar uitdaging
‘Never waste a good crisis’, zei Winston Churchill, om te benadrukken dat zonder WOII de Verenigde Naties niet hadden bestaan. In het onderwijs is de afgelopen maanden gebleken dat de crisis die het coronavirus ook in ons land heeft veroorzaakt, een aanjager is van allerlei veranderingen en vern...
Jack Biskop
29 juli 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 3
Omgaan met externaliserend leerlinggedrag
In de afgelopen jaren is vanuit het regulier onderwijs herhaaldelijk gemeld dat het lesgeven er sinds de invoering van Passend Onderwijs niet gemakkelijker op is geworden. Het zijn vooral leerlingen met externaliserend gedrag die bij veel leraren voor handelingsverlegenheid zorgen. Dat is kort ge...
Jan Bijstra
29 juli 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 2
De waarde van onderwijs-zorgcombinaties
De laatste jaren zijn er inspirerende voorbeelden ontwikkeld van onderwijs-zorgcombinaties. Zo ook het project Onderwijs-Zorg Groep, opgezet binnen het Kindcentrum Borgele in Deventer. De Groep OZ bestaat uit zes kinderen met meervoudige ondersteunings- en hulpvragen gesitueerd in een basisschool...
Marc Vermeulen, Mark Wolbert
28 juli 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 2
Professional in de spiegel: omgaan met eigen reacties bij leerlingen
De onderwijsinspectie constateert dat de kansenongelijkheid toeneemt. Dat is reden voor schoolbesturen en samenwerkingsverbanden om met dit onderwerp aan de slag te gaan. In de regio Noord-Kennemerland leidde dit tot de pilot ‘Professional in de spiegel’. Het doel is om het reflectievermogen van ...
Guus Beenhakker
28 juli 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 2
Ondergemiddeld is niet hetzelfde als onvoldoende
Interview met Niek Frans (RUG) over toetsen van kleuters Kleuters ontwikkelen zich niet lineair maar in sprongen, en daarom mogen toetsen in de kleuterklas vanaf augustus 2022 niet meer. Terecht? Niek Frans (RUG) onderzocht de voorspellende waarde van de toetsen en ontdekte iets dat hem verras...
Toske Andreoli, Niek Frans
28 juli 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 2
Netwerk LPO: Het belang van samenwerking tussen school en zorg
SWV de Eem is een vereniging van 30 samenwerkende schoolbesturen van ruim 130 reguliere en speciale (basis)scholen in noordelijk Utrecht. Als samenwerkingsverband willen we graag dat alle kinderen onderwijs kunnen volgen en zijn we steeds op zoek naar hoe de ondersteuning voor kinderen die wat ex...
Brigitta Gadella
28 juli 2020
1...121314...29
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo