Artikelen Werken aan Inclusie
Ouders zijn in het algemeen positief over inclusief onderwijs. Ze zien graag dat elk kind een fijne schooldag heeft in de eigen omgeving. Maar ze zien ook uitdagingen, zeker wanneer inclusief onderwijs in de huidige scholen moet plaatsvinden. Hoe zit dat precies?
Opvang en onderwijs onder één bestuur, is dat wel handig? GOO Opvang en Onderwijs uit het Brabantse Gemert doet het. Op de kindcentra lopen opvang en onderwijs naadloos in elkaar over. Directeur Mireille Janssen en kindcentrumleider Marlon van Asten zijn overtuigd van de kracht van deze versmelti...
Victor heeft het syndroom van down en zit sinds 2021 op de basisschool. Hoe is dat voor hem, en voor zijn ouders? JaapJan Boer deelt over wat hem als vader bezighoudt op de weg naar inclusief onderwijs. Deel 2: leerzame pioniersjaren.
Integratie gaat over participatie; samen leren en samen spelen met elkaar in dezelfde school. Wanneer leerlingen in het speciaal (basis)onderwijs stappen zetten in hun ontwikkeling en de basisschool in de wijk openstaat voor terugplaatsing, is dit een mooie kans. Wat is dan helpend bij deze terug...
Dit weekend luisterde ik naar de podcast van Tjipcast. Het was een aflevering over online pesten. Vrij vertaald was de boodschap dat de oplossing tegen pesten niet zit in allerhande anti-pestprogramma’s, maar in één woord te vangen is… empathie. Een woord waar we mogelijk allerlei associaties bij...
Rond de zomer van 2022 presenteerden de ministeries van OCW en VWS hun droombeeld richting inclusief onderwijs. Dat leidde tot de publicatie die inmiddels bekend is als de ‘Werkagenda Route naar inclusief onderwijs 2035’
Hoe realistisch is deze werkagenda? Is het een droom die uit kan komen? Of...
Samen timmeren, koken of musiceren: in de Zwolse wijk Holtenbroek komen kinderen van verschillende scholen elkaar tegen bij leuke en leerzame activiteiten. Scholen in de wijk besteden een deel van hun subsidie ‘School en omgeving 2023- 2025’ aan een verrijkend buitenschools aanbod voor álle kinde...
Als we echt samen willen leven, moeten we elkaar ontmoeten. Hoe verschillend we ook zijn. Dat begint al jong. Een kind groeit op in een gezin en krijgt de normen en waarden mee die daar gelden. Met alle culturele verschillen in ons land, zijn dat heel verschillende normen en waarden. Daarbovenop ...
‘Inclusief onderwijs is onderwijs waarbij alle kinderen en jongeren dichtbij huis, volwaardig en gelijkwaardig toegang hebben tot een inclusieve leeromgeving waarin zij zich samen ontwikkelen en samen leren en participeren.’ Zo luidt de Nederlandse definitie. Maar waarom eigenlijk? Zes redenen op...
We spreken steeds meer over inclusief onderwijs, maar wat houdt dat eigenlijk in? Wat verstaan we er precies onder? Een duiding aan de hand van het op 19 april 2024 gepubliceerde beleidskader ‘Met elkaar voor alle kinderen en jongeren’ van het ministerie van OCW.
Niet alleen leerlingen zijn divers, ook scholen kunnen van elkaar verschillen als dag en nacht. De kunst is die verschillen te benutten en waarderen. En dat vraagt allereerst stevige scholen en schoolteams.
“Aan de kant meester! Laat me erlangs!” Met een verwilderde blik staat Allison voor me in de gang. Donkere ogen, warrig lang haar. Boos op twee leerlingen van de bovenbouw. Ik versper met wijde armen de doorgang. Ze is twaalf en heeft bijna mijn lengte. “Laat me los!” schreeuwt ze, terwijl ze zél...
Inclusie, hoe doe je dat in de klas? We volgen Jenny Wishaupt, leerkracht van groep 1-2 op basisschool ‘t Slingertouw in Eindhoven. Als startende onderwijsprofessional neemt ze ons mee in haar leer- en succesmomentjes, haar observaties en overwegingen. Deel 1: Lia’s eerste wenmoment.
Gedrag is maar oppervlakte. Waar komt het vandaan en welke behoefte zit daarachter? Dat is telkens weer de belangrijke zoektocht op weg naar inclusie. Samenwerkingsverband PO Zuidoost-Utrecht (SWV PO ZOUT) zet concrete stappen om de inclusiegedachte praktisch vorm te geven.
Een kind is altijd samen met anderen. Een mens onder de mensen. Wat we afwijkend of normaal vinden, is een uitkomst van de keuzes die we maken. Hoe meer we dat beseffen, hoe inclusiever we worden. We omarmen élk kind. In verschillende contexten kunnen we verschillende dingen doen, voelen en denke...
De invoering van inclusief onderwijs komt met uitdagingen. Hoe gaan andere landen hiermee om en wat kunnen wij daarvan leren? Deze keer: een kijkje in Portugal.
Inclusiever onderwijs vraagt van scholen dat ze leerlingen zo goed mogelijk
ondersteunen. Maar als een leerkracht moeilijkheden ervaart, verschuift de aandacht vaak naar wat er niet goed gaat. En kan een leerkracht zich soms best alleen voelen. In dit artikel bespreken we een concrete manier om ...
Een column voor dit nieuwe magazine? Als nieuw bestuur van Overkoepelend
Netwerk Samenwerkingsverbanden (ONSwv) zeiden we daar dankbaar ja op.
Elke editie zal één van de bestuursleden de pen ter hand nemen. Als kersverse
voorzitter trap ik graag af.
De route naar meer inclusie wordt regelmatig geblokkeerd door ‘system says no’. Neem nu het fenomeen zittenblijven. Meerdere wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat doubleren op langere termijn vooral negatief uitpakt voor leerlingen. Scholen verkiezen bovendien een ‘ononderbroken ont...
Victor heeft het syndroom van down en zit sinds 2021 op de basisschool. Hoe
is dat voor hem, en voor zijn ouders? JaapJan Boer deelt over wat hem als vader raakt en bezighoudt op de weg naar inclusief onderwijs. Deel 1: de start.
“Waarom was jij afgelopen week steeds te laat op school en mag je vandaag eerder naar huis?” In elke klas zitten leerlingen die te maken hebben met beperkte of wisselende belastbaarheid. Dat zij fulltime naar school gaan, is voor hen niet vanzelfsprekend en ook praten ze er niet graag over. Dit z...
De Inspectie van het Onderwijs luidt de alarmbel: meer dan 20% van de scholen scoort onvoldoende. “Maar wat blijkt: de resultaten zijn op ruim 97% van de scholen voldoende en alle onvoldoende eindoordelen vallen bij scholen met een (zeer groot) lerarentekort. Dat is de echte crisis waar we nu de ...
Nadat Inge Verstraete en Marije de Wit, werkzaam bij SWV VO Zuid Kennemerland een congres in Oslo hadden bezocht, waren ze ervan overtuigd dat het belangrijk was om op een andere manier naar verzuim te kijken. Het is essentieel om in eerste instantie de aanwezigheid van alle leerlingen in beeld t...
De samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs moeten sinds 2023 een regeling voor tussentijdse groei in het gespecialiseerd onderwijs opnemen in het ondersteuningsplan. Daarmee wordt bepaald hoe de financiering daarvan wordt geregeld. De meeste samenwerkingsverbanden hebben hiertoe de landelijke mo...