Artikelen Werken aan Inclusie
‘Inclusief onderwijs is onderwijs waarbij alle kinderen en jongeren dichtbij huis, volwaardig en gelijkwaardig toegang hebben tot een inclusieve leeromgeving waarin zij zich samen ontwikkelen en samen leren en participeren.’ Zo luidt de Nederlandse definitie. Maar waarom eigenlijk? Zes redenen op...
We spreken steeds meer over inclusief onderwijs, maar wat houdt dat eigenlijk in? Wat verstaan we er precies onder? Een duiding aan de hand van het op 19 april 2024 gepubliceerde beleidskader ‘Met elkaar voor alle kinderen en jongeren’ van het ministerie van OCW.
Niet alleen leerlingen zijn divers, ook scholen kunnen van elkaar verschillen als dag en nacht. De kunst is die verschillen te benutten en waarderen. En dat vraagt allereerst stevige scholen en schoolteams.
“Aan de kant meester! Laat me erlangs!” Met een verwilderde blik staat Allison voor me in de gang. Donkere ogen, warrig lang haar. Boos op twee leerlingen van de bovenbouw. Ik versper met wijde armen de doorgang. Ze is twaalf en heeft bijna mijn lengte. “Laat me los!” schreeuwt ze, terwijl ze zél...
Inclusie, hoe doe je dat in de klas? We volgen Jenny Wishaupt, leerkracht van groep 1-2 op basisschool ‘t Slingertouw in Eindhoven. Als startende onderwijsprofessional neemt ze ons mee in haar leer- en succesmomentjes, haar observaties en overwegingen. Deel 1: Lia’s eerste wenmoment.
Gedrag is maar oppervlakte. Waar komt het vandaan en welke behoefte zit daarachter? Dat is telkens weer de belangrijke zoektocht op weg naar inclusie. Samenwerkingsverband PO Zuidoost-Utrecht (SWV PO ZOUT) zet concrete stappen om de inclusiegedachte praktisch vorm te geven.
Een kind is altijd samen met anderen. Een mens onder de mensen. Wat we afwijkend of normaal vinden, is een uitkomst van de keuzes die we maken. Hoe meer we dat beseffen, hoe inclusiever we worden. We omarmen élk kind. In verschillende contexten kunnen we verschillende dingen doen, voelen en denke...
De invoering van inclusief onderwijs komt met uitdagingen. Hoe gaan andere landen hiermee om en wat kunnen wij daarvan leren? Deze keer: een kijkje in Portugal.
Inclusiever onderwijs vraagt van scholen dat ze leerlingen zo goed mogelijk
ondersteunen. Maar als een leerkracht moeilijkheden ervaart, verschuift de aandacht vaak naar wat er niet goed gaat. En kan een leerkracht zich soms best alleen voelen. In dit artikel bespreken we een concrete manier om ...
Een column voor dit nieuwe magazine? Als nieuw bestuur van Overkoepelend
Netwerk Samenwerkingsverbanden (ONSwv) zeiden we daar dankbaar ja op.
Elke editie zal één van de bestuursleden de pen ter hand nemen. Als kersverse
voorzitter trap ik graag af.
De route naar meer inclusie wordt regelmatig geblokkeerd door ‘system says no’. Neem nu het fenomeen zittenblijven. Meerdere wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat doubleren op langere termijn vooral negatief uitpakt voor leerlingen. Scholen verkiezen bovendien een ‘ononderbroken ont...
Victor heeft het syndroom van down en zit sinds 2021 op de basisschool. Hoe
is dat voor hem, en voor zijn ouders? JaapJan Boer deelt over wat hem als vader raakt en bezighoudt op de weg naar inclusief onderwijs. Deel 1: de start.
“Waarom was jij afgelopen week steeds te laat op school en mag je vandaag eerder naar huis?” In elke klas zitten leerlingen die te maken hebben met beperkte of wisselende belastbaarheid. Dat zij fulltime naar school gaan, is voor hen niet vanzelfsprekend en ook praten ze er niet graag over. Dit z...
De Inspectie van het Onderwijs luidt de alarmbel: meer dan 20% van de scholen scoort onvoldoende. “Maar wat blijkt: de resultaten zijn op ruim 97% van de scholen voldoende en alle onvoldoende eindoordelen vallen bij scholen met een (zeer groot) lerarentekort. Dat is de echte crisis waar we nu de ...
Nadat Inge Verstraete en Marije de Wit, werkzaam bij SWV VO Zuid Kennemerland een congres in Oslo hadden bezocht, waren ze ervan overtuigd dat het belangrijk was om op een andere manier naar verzuim te kijken. Het is essentieel om in eerste instantie de aanwezigheid van alle leerlingen in beeld t...
De samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs moeten sinds 2023 een regeling voor tussentijdse groei in het gespecialiseerd onderwijs opnemen in het ondersteuningsplan. Daarmee wordt bepaald hoe de financiering daarvan wordt geregeld. De meeste samenwerkingsverbanden hebben hiertoe de landelijke mo...
Het verwijderen van een leerling van school is een ingrijpende en vaak ook lastige kwestie. Los van de impact die zo’n beslissing heeft, dient een school zich ook aan bepaalde regels te houden. Zo dient het bevoegd gezag, alvorens tot verwijdering over te gaan, eerst de betrokken leerkracht te ho...
‘Ik zou zeggen dat ze vaak afwezig aanwezig is.’
Dat is wat juf Naomie een halfjaar geleden zei over Maaike, een inbundig groep 8-meisje met een lang lontje en wegdroomachtige ambities.
Met ruim 200 scholen onder de vleugels is het Samenwerkingsverband PPO Rotterdam een van de grootste van Nederland. Sinds 1 februari jl. is Marjolein de Heer er directeur-bestuurder. In een superdiverse stad als Rotterdam, met al haar grootstedelijke problematiek en uitdagingen, is er never a dul...
Uit onderzoek blijkt dat opvallend veel jonge kinderen in de afgelopen drie schooljaren ingeschreven worden op een school voor gespecialiseerd onderwijs. Meer dan de helft van de samenwerkingsverbanden voor primair onderwijs herkent deze trend en constateert verzwaarde problematiek bij jonge kind...
Het is al jarenlang bekend dat de telling van “langdurig ongeoorloofd verzuim” slechts een topje van de ijsberg is. Het aantal kinderen dat langdurig niet naar school gaat, is vele malen groter. Volgens recent onderzoek door Ingrado, de branchevereniging voor leerplichtambtenaren en doorstroompun...
Column van het Netwerk LPO en de Sectorraad SWV VO, waarin leidinggevenden van samenwerkingsverbanden verenigd zijn om de belangen van samenwerkingsverbanden en passend onderwijs te behartigen.
Steeds meer scholen werken samen met een wijkteam (ook wel buurtteam of sociaal team genoemd) aan de ondersteuning van kinderen in hun eigen leefwereld. Wat daarvoor nodig is en wat het oplevert, blijkt uit de ervaringen van Joyce van der Zwart, projectmanager onderwijs bij Centrum voor Jeugd en ...
Column van het Netwerk LPO en de Sectorraad SWV VO, waarin leidinggevenden van samenwerkingsverbanden verenigd zijn om de belangen van samenwerkingsverbanden en passend onderwijs te behartigen.
