Artikelen Werken aan Inclusie
Er zijn al jaren problemen in het leerlingenvervoer voor het speciaal onderwijs, maar de laatste tijd lijkt het extremer te worden. Er zijn te weinig chauffeurs beschikbaar, kinderen komen veel te laat of helemaal niet op school en af en toe wordt een kind bij het verkeerde huis afgeleverd. De kl...
AZC-school Het Uitzicht in Maasdam zet zich in om leerlingen zich thuis te laten voelen. De praktijk is helaas dat asielzoekende gezinnen met kinderen vaak van hot naar her worden gesleept. Daardoor is de onderwijspuzzel erg gecompliceerd geworden. Jovanka de Jong, directeur op AZC Basisschool He...
Sinds de invoering van de wet passend onderwijs is ervaring opgedaan met het Ontwikkelingsperspectief (OPP), zowel in het regulier als gespecialiseerd onderwijs. Van deze ervaringen valt veel te leren. Met behulp van inzichten uit de praktijk heeft het Steunpunt passend onderwijs een nieuwe handr...
Alweer zestien jaar geleden ging integratieklas De Blauwe Bloem van start op het Eindhovense Novalis College. De klas kwam er op initiatief van een groep van ouders, die een passende vorm van middelbaar onderwijs zochten voor hun kinderen met een verstandelijke beperking. Het Novalis College wier...
Je wilt dat elke leerling zich goed ontwikkelt, je doet er alles voor en dan wil het toch niet lukken. Moeilijk ervaren leerlinggedrag kan een reden zijn voor stagnerend schoolsucces, stress en afhaken van zowel leerling als leraar, met “lastige” oudergesprekken op de koop toe. Voor alle professi...
Het onderwijssysteem knelt. Steeds meer kinderen, ouders en professionals voelen dat het niet meer past. Scholen zoeken naar manieren om hun onderwijs binnen de wettelijke kaders te hervormen. Van binnenuit bewegen zij van systeemgericht naar mens- en wereldgericht. En dat kan op iedere school!
Kinderen hebben rechten. Deze worden beschreven in het Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties. Het zijn afspraken tussen bijna alle staten in de wereld, ook Nederland, ze gaan onder andere over onderwerpen als onderwijs, gezondheid en de rol van familie en ouders. In het Kinderrechtenverdra...
Rondom de zomer van 2022 presenteerden de ministeries van OCW en VWS hun droombeeld richting inclusief onderwijs. In de aanloop daarnaartoe waren er diverse overlegmomenten met het werkveld, ouderorganisaties, besturen, sectorraden. In dit artikel belichten we het droombeeld nader. Is dit een dro...
Het samenwerkingsverband SWV Helmond-Peelland PO heeft vorig jaar zijn werkwijze voor de -procedure rond de toelaatbaarheidsverklaring (TLV) geheel herzien en afgestemd op de nieuwste eisen. De aanleiding voor de veranderingen in de TLV procedure is onder andere dat het SWV zag dat het aantal ver...
In het Samenwerkingsverband passend primair onderwijs Hoeksche Waard gaat ruim 96 procent van de kinderen naar het regulier onderwijs. Ook kent het eiland een lage instroom richting speciaal onderwijs. Maar voor directeur Neely Anne de Ronde zijn die cijfers niet leidend: “Voor ieder kind een ple...
Vanochtend wil Stan een keer de meester zijn.
Een mooie kans voor mij, want met z'n huidige werkhouding kan hij nog geen goede start op het voortgezet onderwijs maken.
Onderzoeker Sharon Stellaard heeft een confronterende boodschap: landelijke hervormingen van het beleid voor de jeugdzorg en het passend onderwijs hebben zelden het gewenste resultaat opgeleverd. In haar boek Boemerangbeleid beschrijft ze de geschiedenis van passend onderwijs en de overheveling v...
Column van het Netwerk LPO en de Sectorraad SWV VO, waarin leidinggevenden van samenwerkingsverbanden verenigd zijn om de belangen van samenwerkingsverbanden en passend onderwijs te behartigen.
De samenwerkingsverbanden Noord- en Midden-Kennemerland zijn samen met Stiching Groeimee en gemeenten vorig jaar een project gestart: JOS ofwel Jeugdhulp op school. Inmiddels werken drie gedragswetenschappers op acht scholen vanuit een preventieve insteek. Wat hebben zij in het afgelopen jaar ged...
“Een school is veilig als de sociale, psychische en fysieke veiligheid van leerlingen niet door handelingen van anderen wordt aangetast. Dat betekent dat er een veilige en positieve sfeer is op school. Het betekent ook dat de school optreedt tegen pesten, uitschelden, discriminatie, geweld en and...

Is melden helpend bij een vermoeden van kindermishandeling? Het eerste antwoord op deze vraag is: ‘Ja zeker.’ Kinderen die mishandeld of verwaarloosd worden, moeten hulp krijgen. In de praktijk is dit niet altijd zo eenvoudig. Meldingen bij Veilig Thuis (VT-melding) worden namelijk ook wel gedaan...
Ik kan weer zien. Mijn netvlies liet een paar week geleden los. Als gevolg van een stoeierijtje met onze zoon. Na een operatie gaat het nu de goede kant op.
Ik kan je zeggen: half zien is niet fijn. Ik besef eens te meer hoe enorm fijn het is om in lokalen te komen en te luisteren met mijn ogen....


Eerder in OO Magazine schreef ik al over het recht op onderwijs, oftewel het leerrecht. Op 30 november 2022 is het wetsvoorstel “Verankering van het leerrecht” door het lid Van Meenen ingediend met als doel om het leerrecht te verankeren in de nationale weten regelgeving. Dit wetsvoorstel wijzigt...
Een klein samenwerkingsverband met grote uitdagingen, maar ook een geweldig leuke plek. Zo typeert plaatsvervangend directeur Martijn Schrijver het Samenwerkingsverband voor voortgezet onderwijs Lelystad. Een jaar geleden ging hij aan de slag bij dit samenwerkingsverband, dat onder meer met de Le...
Het vorige nummer van OO Magazine stond in het teken van normaliseren, in de Jeugdwet van 2015 genoemd als een van de transformatiedoelen voor de jeugdzorgsector. Uitgangspunten van het Leernetwerk Normaliseren zijn herkenbare aanspreekpunten in de directe omgeving, en ondersteuning zoveel mogeli...
Kindcentrum De Vaart staat in een wijk met grote sociale verschillen in Heerhugowaard (Noord-Holland). Kinderen vanuit 26 verschillende culturen komen er samen, de diversiteit is groot. Het kindcentrum is een voorloper in de gemeente Dijk en Waard (Heerhugowaard) en samenwerkingsverband Noord-Ken...