Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementColofonIn de praktijk
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement Colofon In de praktijk
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen

Artikelen Werken aan Inclusie

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 05
Werken aan inclusie 2025 04
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
OOM 2024-3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie - 2024 / nr 2
Basisondersteuning: hoe staat het ermee?

De huidige praktijk van de basisondersteuning is dat deze in elke regio verschillend wordt geregeld. De afspraken erover worden nu gemaakt door elk samenwerkingsverband afzonderlijk. Er is discussie over een landelijke norm voor basisondersteuning. Zo’n landelijke norm zou duidelijk maken wat er ...

Olga Koppenhagen
16 april 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 2
Van school naar duurzaam werk

Volgend jaar treedt (hopelijk) de nieuwe Wet van school naar duurzaam werk in werking. Het doel van deze wet is zorgen voor meer gelijke kansen voor jongeren. Als jongeren (tot 27 jaar) het nodig hebben, krijgen ze steun in de stap van school naar werk, gericht op duurzaam behoud van werk. Met He...

Vincent Fafieanie
16 april 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 2
Naar een kansrijker onderwijsstelsel
16 april 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 2
Nieuwe handreiking OPP

Sinds de invoering van passend onderwijs stellen scholen een ontwikkelingsperspectief (OPP) op voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit geldt voor leerlingen in het (v)so, po, sbo en het reguliere bo en vo. Reguliere bo- en vo-scholen hoeven geen OPP op te stellen als de onderste...

Anne Dekkers
16 april 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 2
Sorry

Aan het begin van de ochtend komt een collega binnen. Hij heeft leerling Jake vast en vraagt of deze even bij mij in de klas mag zijn, omdat het nu écht even niet gaat in z'n eigen groep.

Bart Heeling
16 april 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 2
Samenwerkingsverband PPO-Noord Kennemerland

PPO-Noord Kennemerland is een regionaal samenwerkingsverband van 13 schoolbesturen en 105 scholen voor primair en speciaal onderwijs in de gemeenten Alkmaar, Bergen, Dijk en Waard en Heiloo. In de regio gaan elke dag ruim 21.000 kinderen naar school, waarvan zo’n 1.650 kinderen passend onderwijs ...

Olga Koppenhagen
16 april 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 2
Inclusief onderwijs in Portugal
Verslag van een werkbezoek

Diversity is a fact, inclusion is an act, een van de vele rake uitspraken die wij hoorden tijdens ons werkbezoek aan Portugal en die tekenend is voor wat wij hebben gehoord, gezien en ervaren. Dolf van Veen en Marij Bosdriesz, beiden werkzaam bij het Nederlands Centrum Onderwijs en Jeugdzorg (NCO...

Diete de Vos, Jack Biskop, Sonay Mizrak, Jerôme Smits, Marij Bosdriesz
16 april 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 2
Klas op Wielen Alkmaar

De Klas op Wielen Alkmaar biedt zorg volgens de ideeën van Samen naar School. In deze Samen naar School-klas wordt zorg geboden aan kinderen met een (ernstige meervoudige) beperking bij een reguliere school. Dit gebeurt vanuit de overtuiging dat alle kinderen kunnen leren en dat kinderen met en z...

Olga Koppenhagen
8 april 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Samen naar School in Delfgauw

In 2023 is na de zomervakantie op basisschool Octant Triangel in Delfgauw een ‘Samennaar- School’ IEP-klas gestart, gerealiseerd door Stichting IEP in samenwerking met het schoolbestuur Octant. Het bleek de 50e SnS-klas in Nederland; een mijlpaal voor initiatiefnemer Stichting het gehandicapte ki...

Jos Gerards
6 februari 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Wie wil er voor de klas?

Het gebrek aan leraren is de grootste crisis in het Nederlandse onderwijs en het tekort loopt almaar verder op. Uit pure nood worden klassen naar huis gestuurd en vakken niet meer gegeven. Waarom zijn er zo weinig mensen te porren voor dit mooie en belangrijke vak? En waarom haken zoveel leraren ...

Olga Koppenhagen
6 februari 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Digitaal afstandsonderwijs
als een kind tijdelijk niet naar school kan

In de voorbije coronaperiode kregen scholen, ouders en kinderen/jongeren te maken met een nieuw fenomeen: digitaal afstandsonderwijs. Scholen en (teams van) leerkrachten ontwikkelden eerst schoorvoetend, maar later enthousiast manieren om volwaardig onderwijs op afstand aan te bieden. Met de less...

Olga Koppenhagen
6 februari 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Buitensluiting verandert een kind
Cijfers over kinderen met een handicap

Kinderen met een handicap vormen een van de grootste groepen in de samenleving die buitengesloten worden. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Stichting het Gehandicapte Kind. De stichting deed onderzoek onder 700 kinderen met en zonder handicap in de leeftijd van 6 t/m 18 jaar. Zo geeft 2...

Stichting het Gehandicapte Kind
6 februari 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Verwijdering van een leerling

De Geschillencommissie Passend Onderwijs (GPO) heeft recent weer een aantal uitspraken gedaan over de verwijdering van leerlingen. Om rekening mee te houden. Ik bespreek deze hieronder.

Anne Dekkers
6 februari 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Eenwoordige zinnen

Martijn ondertitelt zichzelf. Hij praat bijna niet. Hij heeft weinig tot geen gebaren; zijn toon is monotoon – zonder pieken en dalen. Zijn mimiek gaat wat heen en weer tussen “bevroren” en “zonder veel expressie”. Zijn lichaamshouding is rechtop, evenwichtig. Het lijkt of hij me niet ziet binnen...

Jelte van der Kooi
6 februari 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Samenwerkingsverband RSV Breda e.o. VO

Het samen doen, daar geloven ze in het Regionaal Samenwerkingsverband Breda en omgeving sterk in. Ze zijn dan ook trots op de richting die ze gezamenlijk inslaan: een goede sociale en pedagogische basis neerzetten voor elk van de ruim 22.000 leerlingen in het voortgezet onderwijs. Samen met de sc...

Anja Klein
1 februari 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Krachtig samenwerken

Column van het Netwerk LPO en de Sectorraad SWV VO, waarin leidinggevenden van samenwerkingsverbanden verenigd zijn om de belangen van samenwerkingsverbanden en passend onderwijs te behartigen.

Jetta Spaanenburg
6 februari 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Leerlingenvervoer: Een probleemkindje

Er zijn al jaren problemen in het leerlingenvervoer voor het speciaal onderwijs, maar de laatste tijd lijkt het extremer te worden. Er zijn te weinig chauffeurs beschikbaar, kinderen komen veel te laat of helemaal niet op school en af en toe wordt een kind bij het verkeerde huis afgeleverd. De kl...

Olga Koppenhagen
6 februari 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
‘Thuiszitters’ op AZC-school

AZC-school Het Uitzicht in Maasdam zet zich in om leerlingen zich thuis te laten voelen. De praktijk is helaas dat asielzoekende gezinnen met kinderen vaak van hot naar her worden gesleept. Daardoor is de onderwijspuzzel erg gecompliceerd geworden. Jovanka de Jong, directeur op AZC Basisschool He...

Neely Anne de Ronde-Davidse
16 april 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Nieuwe handreiking OPP

Sinds de invoering van de wet passend onderwijs is ervaring opgedaan met het Ontwikkelingsperspectief (OPP), zowel in het regulier als gespecialiseerd onderwijs. Van deze ervaringen valt veel te leren. Met behulp van inzichten uit de praktijk heeft het Steunpunt passend onderwijs een nieuwe handr...

6 februari 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Integratieklas De Blauwe Bloem
Novalis College in Eindhoven

Alweer zestien jaar geleden ging integratieklas De Blauwe Bloem van start op het Eindhovense Novalis College. De klas kwam er op initiatief van een groep van ouders, die een passende vorm van middelbaar onderwijs zochten voor hun kinderen met een verstandelijke beperking. Het Novalis College wier...

Olga Koppenhagen
6 februari 2024
werkenaaninclusie - 2023 / nr 5
Negatieve spiraal kantelen: meervoudig perspectief nemen

Je wilt dat elke leerling zich goed ontwikkelt, je doet er alles voor en dan wil het toch niet lukken. Moeilijk ervaren leerlinggedrag kan een reden zijn voor stagnerend schoolsucces, stress en afhaken van zowel leerling als leraar, met “lastige” oudergesprekken op de koop toe. Voor alle professi...

Astrid Ottenheym-Vliegen
6 december 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 5
Onderwijs van binnenuit

Het onderwijssysteem knelt. Steeds meer kinderen, ouders en professionals voelen dat het niet meer past. Scholen zoeken naar manieren om hun onderwijs binnen de wettelijke kaders te hervormen. Van binnenuit bewegen zij van systeemgericht naar mens- en wereldgericht. En dat kan op iedere school!

Olga Koppenhagen
6 december 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 5
Kennen kinderen hun kinderrechten?

Kinderen hebben rechten. Deze worden beschreven in het Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties. Het zijn afspraken tussen bijna alle staten in de wereld, ook Nederland, ze gaan onder andere over onderwerpen als onderwijs, gezondheid en de rol van familie en ouders. In het Kinderrechtenverdra...

Marieke Boon-Mens
6 december 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 5
Als je het kunt dromen, kun je het ook doen!

Rondom de zomer van 2022 presenteerden de ministeries van OCW en VWS hun droombeeld richting inclusief onderwijs. In de aanloop daarnaartoe waren er diverse overlegmomenten met het werkveld, ouderorganisaties, besturen, sectorraden. In dit artikel belichten we het droombeeld nader. Is dit een dro...

Hilbert de Vries
6 december 2023
1...567...29
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo