Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementColofonIn de praktijk
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement Colofon In de praktijk
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen

Artikelen Werken aan Inclusie

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 04
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
OOM 2024-3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie - 2023 / nr 4
Leren van Lissabon
Henric Bezemer
10 oktober 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 4
Jong na corona
Hoe voelen jongeren zich nu?

Dat de coronaperiode grote invloed heeft gehad op het welbevinden en de ontwikkeling van jeugdigen en hun relaties, mag duidelijk zijn. Universiteit Utrecht en Trimbos-instituut onderzochten hoe de situatie anno 2022 was ten opzichte van 2017, en hoe scholen de middelen uit het Nationaal Programm...

Olga Koppenhagen
10 oktober 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 3
Wat is normaal?
Visies op normaliseren

Transformatiedoelen in de Jeugdwet van 2015 zijn demedicaliseren, ontzorgen en normaliseren van de jeugdsector. Vooral dat laatste, normaliseren, heeft veel lijntjes met het onderwijs. Het Leernetwerk Normaliseren ging met het begrip aan de slag, en stelde een visie op, en houdt zich nu bezig met...

Olga Koppenhagen
27 juni 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 3
Wie is nou eigenlijk gek?
Ervaringen met de psychiatrie

Auteur Ewout Kattouw had problemen als adolescent. In het boek Wie is nou eigenlijk gek? beschrijft hij zijn tragische ervaringen met de psychiatrie. Hij kreeg letterlijk het ene label na het andere opgeplakt. In het boek gaat hij in op wat hielp en niet hielp tijdens zijn herstel. We lezen hoe m...

27 juni 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 3
Buddy’s in het onderwijs: ouders steunen ouders

Ieder samenwerkingsverband heeft nu een ouder- en jeugdsteunpunt. Naast het geven van informatie is het bieden van ondersteuning en begeleiding aan ouders en jeugdigen bij passend onderwijs een taak van deze steunpunten. Ze doen dat onafhankelijk en samen met ouders en jeugdigen. Maar hoe organis...

Marieke Boon-Mens
27 juni 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 3
Visual: Burgerschap & Basiswaarden
27 juni 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 3
Contouren werkagenda Route naar inclusief onderwijs 2035
Samenvatting brief Minister Wiersma (OCW) aan Tweede Kamer, 17 maart 2023

Alle kinderen en jongeren hebben recht op onderwijs, als essentiële stap naar volwaardige en gelijkwaardige deelname aan de samenleving. We willen dat realiseren door een inclusief onderwijssysteem, waarbij jongeren met en zonder beperking, ziekte of extra ondersteuningsbehoefte( n) samen naar sc...

27 juni 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 3
Visual: De staat van het onderwijs
27 juni 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 3
Afgifte toelaatbaarheidsverklaring

Dat het nauw komt met de afgifte van een toelaatbaarheidsverklaring (tlv) is bekend en blijkt maar weer eens uit de onderstaande, recente uitspraken van de Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaring (LBT).

 

(Bron: Onderwijsgeschillen)

Anne Dekkers
27 juni 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 3
Grenzen

De deur zwaait open en Tijn (10) stormt naar binnen. Zijn vader staat kort daarop bij de deuropening met de duim omhoog. Veilig afgeleverd. Tijn zit sinds oktober bij ons, begint wat later in de ochtend en komt vooralsnog twee keer in de week naar school. Méér gaat nu nog niet.

Bart Heeling
27 juni 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 3
Samenwerkingsverband PO Haaglanden

Meer dan tweehonderd scholen telt het Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH). Directeur Irene van Harten zet samen met de schoolbesturen in op inclusiever onderwijs in een regio met meer dan zestigduizend leerlingen. “De inclusiviteitsagenda staat bovenaan.”

Anja Klein, Irene van Harten
27 juni 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 3
DSM-5: handig handboek of normerende dwangbuis?

De DSM-5 wordt door psychiaters en therapeuten gebruikt als een handboek voor psychiatrische diagnostiek en als een routekaart die juiste of bijpassende behandeling voorschrijft. De DSM-5 wordt echter ook gebruikt door huisartsen om te signaleren, en sinds 2017 door zorgverzekeraars om te bepalen...

Jos Gerards
27 juni 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 3
Van controle en dwang naar richting, ruimte en ruggensteun

Column van het Netwerk LPO en de Sectorraad SWV VO, waarin leidinggevenden van samenwerkingsverbanden verenigd zijn om de belangen van samenwerkingsverbanden en passend onderwijs te behartigen.

Gerda Huizinga-Mijnhart
28 juni 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 3
Ontdekken, beleven & leren
Basisschool Jacinta in Breda

Basisschool Jacinta werkt vanuit units waarbij de kinderen niet meer vast met één leerkracht op één plek werken, maar met meerdere leerkrachten binnen een unit, waarbij de kinderen flexibel in de klasruimte en school kunnen werken. Zo krijgen ze aanbod op maat én wordt het leren op school leuk ge...

Olga Koppenhagen
27 juni 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 2
Visual: Teruggetrokken gedrag
Maaike van Hal
11 april 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 2
Help, het (v)so groeit!
Ontwikkelingen en oorzaken

Sinds 2017 zien we een gestage groei van het aantal leerlingen op scholen voor (v)so en sbo. In de regio Eindhoven, Helmond, De Kempen en de Peelgemeenten gaat het om een sterkere stijging dan landelijk gemiddeld. Dit is een zorgelijke ontwikkeling, dus onderzoek naar de precieze cijfers en voora...

Hilbert de Vries
11 april 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 2
Ouders, onderwijs en jeugdzorg in verbinding
Integraal perspectief op kind en jongere

Kinderen en jongeren hebben recht op de beste kansen om zichzelf te ontwikkelen. Dat lukt beter als professionals in het sociaal en pedagogisch domein en in het onderwijs goed samenwerken, zowel onderling als met de ouders of verzorgers. Het studieboek Ouders, onderwijs en jeugdzorg in verbinding...

Mark van de Meulen
11 april 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 2
Corona voorbij ≠ afstandsonderwijs voorbij

Afstandsonderwijs was tijdens de scholensluitingen vanwege corona de manier om leerlingen onderwijs te geven. Nu de pandemie voorbij is, lijkt ook het afstandsonderwijs voorbij. Maar onderwijs op afstand blijft om verschillende redenen nodig. Ook nu nog zijn er leerlingen die kortstondig of langd...

Marieke Boon-Mens
11 april 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 2
Onderinstroom in speciaal onderwijs

De instroom van jonge kinderen in het s(b)o daalde aanvankelijk na de invoering van passend onderwijs in 2014. Daarna begon een gestage groei die nog niet is gestopt. Een belangrijk deel daarvan zijn kinderen die niet eerder naar school gingen en rechtstreeks instromen vanuit dagverblijven, peute...

Jack Biskop, Peter Hulsen
11 april 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 2
Recht op onderwijs

Juridisch kader

Ieder kind heeft recht op onderwijs. Dit recht is vastgelegd in artikel 28 van het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK). Op grond van dit artikel moeten staten het recht op onderwijs verwezenlijken door onder meer het bieden van gelijke kansen. Primair ond...

Anne Dekkers
11 april 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 2
Stoer

Soms heb je als leerling een nieuw vak op school nodig. Zeker als samenwerken, zelfstandigheid en regels naleven niet je sterkste kanten zijn. Voor Andries hebben we het vak “stoerheid” bedacht. Dat is tenminste een vak waar hij een dikke vette voldoende op scoort.

Jelte van der Kooi
11 april 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 2
Samenwerkingsverband Fryslân-Noard

Het Samenwerkingsverband Fryslân-Noard biedt passend onderwijs aan ruim 14.000 Friese leerlingen in het voortgezet onderwijs. De komende jaren zet dit SWV in op het verbreden van de toegangspoort naar regulier onderwijs, vertelt directeur-bestuurder Anja Biemans. “Bijzonder is bij ons normaal, ni...

Anja Biemans
11 april 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 2
Expertise naar de leerling in plaats van kleine klassen

In 2022 gingen er meer leerlingen naar het gespecialiseerd onderwijs (GO), dan bij de invoering van Passend onderwijs in 2014 en is het aantal thuiszitters wederom gestegen. Dit zien we in het hele land en in sommige regio’s is de groei nog veel groter. Inmiddels ontvangt 1 op de 7 kinderen een v...

Hilbert de Vries
11 april 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 2
Werken bij een samenwerkingsverband: never a dull moment!

Column van het Netwerk LPO en de Sectorraad SWV VO, waarin leidinggevenden van samenwerkingsverbanden verenigd zijn om de belangen van samenwerkingsverbanden en passend onderwijs te behartigen.

Jack Biskop
11 april 2023
1...678...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo