Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementColofonIn de praktijk
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement Colofon In de praktijk
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen

Artikelen Werken aan Inclusie

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 04
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
OOM 2024-3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie - 2023 / nr 2
Auditieve beperking en onderwijs

Als een leerling een hoortoestel heeft, of een cochleair implantaat (CI), bepaalt dat mede de vraag naar ondersteuning. Elke leerling moet immers volwaardig deel kunnen nemen aan onderwijs! Het rapport ‘Recht op onderwijs voor dove en slechthorende leerlingen’ in opdracht van het (Nederlandse) Co...

Tinie van Aalsum
11 april 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 1
Bekostiging leerwegondersteuning en praktijkonderwijs

Eindelijk is er zicht op een nieuwe bekostigingssystematiek van praktijkonderwijs en leerwegondersteuning in het vmbo. Sinds 2016 is deze bekostiging gekoppeld aan de samenwerkingsverbanden voor passend voortgezet onderwijs. De gehanteerde systematiek is al die jaren gebaseerd geweest op de situa...

Jos Gerards
7 februari 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 1
Waar hoort dyslexiezorg thuis?

De afgelopen jaren konden ouders via de Jeugdwet onderzoek en behandeling voor dyslexie aanvragen bij de gemeente. De Tweede Kamer vraagt zich af of de dyslexiezorg niet in  het onderwijs thuishoort. In dit artikel wordt kort geschetst hoe deze discussie is ontstaan, wat onderzoek heeft opgelever...

Jack Biskop, Joli Luijckx
7 februari 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 1
Hoofdschudding

Laten we weer meer onbevangen zijn. Het kind in onszelf toelaten. Niet om in de top 10 van best scorende landen in West-Europa te komen op het gebied van taal en rekenen. Niet door hulptroepen in te vliegen om dat niveau omhoog brengen. Nee: laten we elke leraar gewoon zijn of haar werk laten doe...

Jelte van der Kooi
7 februari 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 1
Van ambitie naar praktijk
Eén toelaatbaarheidscommissie po en vo

Een klein deel van de leerlingen dat jaarlijks overstapt van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs heeft extra ondersteuning nodig. Voor deze groep is het des te meer van belang dat die overstap goed wordt voorbereid en dat zij een passende plek in het voortgezet of het voortgezet s...

Nanne Middelburg
7 februari 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 1
‘Ondersteun de ondersteuner!’
Interview met Jard de Jager, BiOND

Passend onderwijs krijgt vorm en betekenis in de school, in de klas met de leerling, ouders en de docent. Leerlingbegeleiders, ondersteuningscoördinatoren en orthopedagogen ondersteunen in de uitvoering ervan, maar ook bij het beleid van de school: een belangrijke en cruciale rol die nog niet ove...

Marieke Boon-Mens
7 februari 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 1
Afgifte van toelaatbaarheidsverklaring

Het afgeven van een toelaatbaarheidsverklaring (tlv) is niet nieuw, maar het is zeker geen vanzelfsprekendheid dat deze stand houdt. Hieronder bespreek ik twee zaken waarbij in het ene geval de Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaring oordeelde dat de afgegeven tlv in stand ka...

Anne Dekkers
7 februari 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 1
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs West-Friesland

De Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs West-Friesland tellen 108 scholen voor primair en voortgezet onderwijs in zeven gemeenten. Met die gemeenten zoekt directeur-bestuurder Karin Aarden actief de verbinding. “Samen werken we op een realistische manier aan passend onderwijs. Maar af en toe ...

Karin Aardsen
7 februari 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 1
Positieve attitude van schoolleiders
Voorwaarde voor inclusief onderwijs

Schoolleiders nemen een centrale positie in bij implementatie en beïnvloeding van inclusief beleid. Ook dragen zij zorg voor een inclusieve visie, bieden randvoorwaarden aan het team om inclusie mogelijk te maken en spreken verwachtingen uit naar het team. Zo ontstaat commitment voor het realiser...

Debbie Mol, Morris Oosterling
7 februari 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 1
Moeilijke vereenvoudiging en mistwaarschuwing

Column van het Netwerk LPO en de Sectorraad SWV VO, waarin leidinggevenden van samenwerkingsverbanden verenigd zijn om de belangen van samenwerkingsverbanden en passend onderwijs te behartigen.

Riemer Poortstra
7 februari 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 1
Gelijke kansen voor alle kinderen
De Lukasschool in Amsterdam: een familieschool

Op de Lukasschool in de Amsterdamse wijk Osdorp hebben ze één doel: gelijke kansen voor ieder kind. Daarom zijn ze met behulp van de gemeente sinds 2020 omgedoopt tot ‘familieschool’. Zo willen ze al hun leerlingen een stevige basis meegeven die hen wereldwijs en vol zelfvertrouwen aan de middelb...

Karin Broeren
7 februari 2023
werkenaaninclusie - 2022 / nr 5
Jeugdmaatschappelijk werk op school: een must
Facilitering en volume van ‘Maatschappelijk Werk op School’ is in veel gemeenten afgebouwd. Onbegrijpelijk. Daarmee is laagdrempelige eerste lijn hulp en advies voor kinderen en gezinnen via de basisschool of in het voortgezet onderwijs niet meer of minder beschikbaar, terwijl er flinke wachtlijs...
Hugo van der Wal
6 december 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 5
Samen praten en vooral samen doen
Hoe kunnen professionals in onderwijs en jeugdhulpverlening samenwerken aan groepsgerichte, preventieve interventies die het sociaal-emotioneel leren van alle leerlingen bevorderen? Dat was de hoofdvraag van een studie die Fontys samen met een groot aantal partijen uitvoerde in po, vo, mbo en (v)...
Mariette Haasen
6 december 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 5
Meer ruimte voor onderwijszorgarrangementen

Het ministerie van OCW start in 2023 een experimenteerregeling waardoor er meer mogelijkheden ontstaan om kinderen met een complexe ondersteuningsvraag een passend onderwijszorgarangement (OZA) aan te bieden. Dat is nodig om de (onderwijs)ontwikkeling van kinderen zo optimaal mogelijk te onderste...

Vincent Fafieanie
6 december 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 5
Geïntegreerde onderwijsvoorzieningen
In 2018 en 2019 startten op zeven onderwijslocaties in Nederland gemengde groepen met leerlingen uit het regulier- en speciaal onderwijs. De RUG (Universiteit Groningen) heeft in 2020 een eerste en in 2021 een tweede tussenrapportage geleverd die de resultaten van zowel beleids- als praktijkonder...
Tinie van Aalsum
6 december 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 5
De (on)mogelijkheden van een onderwijszorgarrangement (OZA)
Voor een optimale ontwikkeling hebben de meeste kinderen voldoende aan het regulier aanbod, de beschikbare basisondersteuning op scholen of vrij toegankelijke jeugdhulp. Maar er zijn ook kinderen met complexe zorg- en/of ondersteuningsbehoefte(n) dat regulier of speciaal onderwijs alleen er niet ...
Anne Dekkers
6 december 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 5
Samenwerkingsverband Brabantse Wal PO
Het Samenwerkingsverband Brabantse Wal PO werkt aan thuisnabij onderwijs voor ruim 8500 basisschoolleerlingen in Bergen op Zoom, Woensdrecht en Steenbergen. Het is een van de samenwerkingsverbanden die de Inspectie binnen haar nieuwe toezichtskader beloonde met een ‘Goed’. Het geheim van directeu...
Hellen Persoon
6 december 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 5
Leraren met speciale behoeften

Children with special needs is een wijdverbreid maar subjectief label dat problemen die zich voordoen in een context ten onrechte overwegend bij het kind legt. Als we voortaan spreken van Teachers with special needs oftewel Leerkrachten met speciale behoeften, heeft dat veel voordelen. We leggen ...

Laura Batstra, Marieke van Roy, Ernst D. Thoutenhoofd
6 december 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 5
Kinderopvang voor iedereen?
De Toeslagenaffaire heeft pijnlijk duidelijk gemaakt dat het stelsel eenvoudiger moet. Om ouders te beschermen worden de voorschotten en toeslagen aan ouders afgeschaft. De overheid keert de vergoeding voortaan rechtstreeks uit aan de kinderopvangorganisaties of gastouderbureaus. Werkende ouders ...
Jos Gerards
6 december 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 5
Buiten de lijntjes kleuren

De leidinggevenden en beleidsmedewerkers van alle samenwerkingsverbanden po en vo hadden op 3 en 4 november hun jaarlijkse bijeenkomst om o.a. door het ministerie van OCW bijgepraat te worden op komende ontwikkelingen en om met elkaar informatie te delen en ideeën op te doen. Dit jaar was het the...

Jack Biskop
6 december 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 4
Schaf het schooladvies in groep 8 af

Als we echt werk willen maken van gelijke kansen, moeten we de vroege selectie achter ons laten en leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs mogelijkheden geven om hun capaciteiten verder te verkennen. Eddie Denessen houdt een pleidooi voor het afschaffen van het schooladvies aan he...

Eddie Denessen
29 september 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 4
Overgang van PO naar VO
De afgelopen twee schooljaren waren bepaald onrustig. Periodes van schoolsluitingen vanwege COVID-19 en online onderwijs werden gevolgd door veel ziekte onder leerkrachten, vervangers en zelfs soms helemaal geen leerkracht voor de klas. Dat leverde uiteraard zorgen op voor alle leerlingen. De min...
Hilbert de Vries
29 september 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 4
Omdat het leven niet gestandaardiseerd is
In Almere staat het Oostvaarders College (OVC), voor havo en vwo. De school wil een inclusieve school zijn en richt zich daarbij vooral op kinderen met een stoornis binnen het autistisch spectrum of een aanverwante ondersteuningsbehoefte. In de structuurklas leren ze in de eerste twee leerjaren s...
Olga Koppenhagen
29 september 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 4
Uitspraken Onderwijsgeschillen
Bij Onderwijsgeschillen zijn de afgelopen tijd weer de nodige zaken behandeld die interessant zijn voor het passend onderwijs. Enkele gegrond verklaarde uitspraken over uiteenlopende onderwerpen worden nader uitgelicht.
Anne Dekkers
29 september 2022
1...789...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo