Meest gelezen
Het verwijderen van een leerling van school is een ingrijpende en vaak ook lastige kwestie. Los van de impact die zo’n beslissing heeft, dient een school zich ook aan bepaalde regels te houden. Zo dient het bevoegd gezag, alvorens tot verwijdering over te gaan, eerst de betrokken leerkracht te ho...
Hoe kan een norm voor basisondersteuning bijdragen aan inclusiever onderwijs? Het samenwerkingsverband PO Friesland stelde twee jaar geleden een duidelijke norm voor basisondersteuning op voor hun scholen, die we terugzien in het voorstel voor de landelijke norm. Drie vragen aan directeur-bestuur...
Schoolleiders spelen een belangrijke rol in het realiseren van een inclusieve schoolomgeving. Wat staat je te doen om jouw school toegankelijk(er) te maken voor álle kinderen in de wijk? En hoe neem je anderen daarin mee? De leergang ‘Leiderschap voor inclusiever onderwijs’ rust schoolleiders toe...
Vroeg ingrijpen en samenwerken: het zijn kernwoorden voor een succesvolle aanpak van lees- en spellingproblemen. De methodiek Preventieve Dyslexiezorg pakt lees- en spellingproblemen vroegtijdig aan en voorkomt onnodige doorverwijzingen naar vergoede zorg. Onderzoeker Alice Visschedijk vertelt ov...
Het inclusief onderwijs in Canada staat hoog in aanzien in Nederland. Na studiereizen bejubelen onderwijscollega’s vaak de inclusieve mindset en het ontwikkelingsgerichte onderwijs. Toch zijn er ook in Canada hobbels op de weg. We kijken naar zo’n ‘rocky road’: het 12-puntenkader. Wat kunnen wij ...
Wat mogen we van de lokale overheid verwachten op de weg naar inclusief onderwijs? Linda den Bol, beleids- ontwikkelaar onderwijs in de gemeente Helmond, vertelt over de rol van de gemeente in het bevorderen van inclusief onderwijs en de uitdagingen die daarbij komen kijken.
“Aan de kant meester! Laat me erlangs!” Met een verwilderde blik staat Allison voor me in de gang. Donkere ogen, warrig lang haar. Boos op twee leerlingen van de bovenbouw. Ik versper met wijde armen de doorgang. Ze is twaalf en heeft bijna mijn lengte. “Laat me los!” schreeuwt ze, terwijl ze zél...
In 2023 is na de zomervakantie op basisschool Octant Triangel in Delfgauw een ‘Samennaar- School’ IEP-klas gestart, gerealiseerd door Stichting IEP in samenwerking met het schoolbestuur Octant. Het bleek de 50e SnS-klas in Nederland; een mijlpaal voor initiatiefnemer Stichting het gehandicapte ki...
Kinderen met een handicap vormen een van de grootste groepen in de samenleving die buitengesloten worden. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Stichting het Gehandicapte Kind. De stichting deed onderzoek onder 700 kinderen met en zonder handicap in de leeftijd van 6 t/m 18 jaar. Zo geeft 2...
De ervaringsdeskundigheid van ouders is waardevol bij het bieden van passende begeleiding. Maar goede samenwerking is vaak ook lastig. Want onderwijsprofessionals voelen zich verantwoordelijk om te handelen vanuit hun expertrol. Hoe maak je vanaf daar de stap naar co-creatie, om samen met ouders ...
Dat ouderbetrokkenheid belangrijk is in het onderwijs, staat buiten kijf. Maar hoe we ouders effectief betrekken, blijft in de praktijk weerbarstig. In dit artikel bekijken we ouderbetrokkenheid vanuit drie invalshoeken: wat moeten we blijven doen, waarmee kunnen we beter stoppen en waarmee is he...
Al van jongs af aan past de hoogbegaafde Wout niet goed in het ‘schoolsysteem’. Na veel proberen, praten, opnieuw proberen en over grenzen gaan, besluiten zijn ouders dat hij toe is aan rust en passende begeleiding. Ze houden hem thuis. Hoe is dat voor hen? Een interview met Wouts moeder.
...Vooropgesteld: ik ben een groot voorstander van inclusiviteit. Van een inclusieve samenleving waarin we er allemaal bij horen, ongeacht herkomst, geslacht, vermogen en andere persoonlijke kenmerken. Toch, als oude rot in het onderwijs, zet ik grote vraagtekens bij de wijze waarop wij met elkaar a...
Samen timmeren, koken of musiceren: in de Zwolse wijk Holtenbroek komen kinderen van verschillende scholen elkaar tegen bij leuke en leerzame activiteiten. Scholen in de wijk besteden een deel van hun subsidie ‘School en omgeving 2023- 2025’ aan een verrijkend buitenschools aanbod voor álle kinde...
Volgend jaar treedt (hopelijk) de nieuwe Wet van school naar duurzaam werk in werking. Het doel van deze wet is zorgen voor meer gelijke kansen voor jongeren. Als jongeren (tot 27 jaar) het nodig hebben, krijgen ze steun in de stap van school naar werk, gericht op duurzaam behoud van werk. Met He...
Ieder kind heeft het recht om zich gezien en gehoord te voelen. En dus om mee te denken over de plannen die binnen het inclusief onderwijs voor hem of haar worden gemaakt. Met de invoering van de Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs wordt per 1 augustus 2025 het h...
Opvang en onderwijs onder één bestuur, is dat wel handig? GOO Opvang en Onderwijs uit het Brabantse Gemert doet het. Op de kindcentra lopen opvang en onderwijs naadloos in elkaar over. Directeur Mireille Janssen en kindcentrumleider Marlon van Asten zijn overtuigd van de kracht van deze versmelti...
De Geschillencommissie Passend Onderwijs (GPO) heeft recent weer een aantal uitspraken gedaan over de verwijdering van leerlingen. Om rekening mee te houden. Ik bespreek deze hieronder.
Vorig jaar wonnen CBS De Schakel in Utrecht (po) en het Eligant Lyceum in Zutphen (vo) een award voor ‘meest oudervriendelijke school’. Een mooie aanleiding voor een interview. Wat doen deze schoolteams om ouders te betrekken en met hen samen te werken?
Inclusie, hoe doe je dat in de klas? We volgen Jenny Wishaupt, leerkracht van groep 1-2 op basisschool ’t Slingertouw in Eindhoven. Als startende onderwijsprofessional neemt ze ons mee in haar leer- en succesmomentjes, haar observaties en overwegingen. Deel 4: moeite met kiezen.
Sinds 2014 zijn scholen verplicht voor alle leerlingen passend onderwijsaanbod te realiseren. Basisondersteuning is de ondersteuning die scholen ten minste bieden om leerlingen passend onderwijs te geven zonder dat extra ondersteuning wordt ingezet.
