Meest gelezen
De IJslandse onderwijscultuur kenmerkt zich door de inzet op autonomie, welzijn en inclusie. Wat betekent dat voor het onderwijssysteem en van welke inspirerende elementen kunnen wij iets leren? Een kijkje in het dunbevolktste land van Europa.
Victor heeft het syndroom van down en zit sinds 2021 op de basisschool. Hoe is dat voor hem, en voor zijn ouders? JaapJan Boer deelt over wat hem als vader bezighoudt op de weg naar inclusief onderwijs. Deel 2: leerzame pioniersjaren.
Ouders zijn in het algemeen positief over inclusief onderwijs. Ze zien graag dat elk kind een fijne schooldag heeft in de eigen omgeving. Maar ze zien ook uitdagingen, zeker wanneer inclusief onderwijs in de huidige scholen moet plaatsvinden. Hoe zit dat precies?
Jonas van Hest is docent maatschappijleer en burgerschapsonderwijs bij een vo-school in Groningen. Hij is zelf homoseksueel en komt op voor lhbtiq+- leerlingen op zijn school.
De route naar meer inclusie wordt regelmatig geblokkeerd door ‘system says no’. Neem nu het fenomeen zittenblijven. Meerdere wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat doubleren op langere termijn vooral negatief uitpakt voor leerlingen. Scholen verkiezen bovendien een ‘ononderbroken ont...
Inclusiever onderwijs vraagt van scholen dat ze leerlingen zo goed mogelijk
ondersteunen. Maar als een leerkracht moeilijkheden ervaart, verschuift de aandacht vaak naar wat er niet goed gaat. En kan een leerkracht zich soms best alleen voelen. In dit artikel bespreken we een concrete manier om ...
In januari was ik bij een uniek event. Ik kom vaker op conferenties over inclusief onderwijs, steevast gericht op professionals. Maar dit was een event voor en door jongeren. Het programmateam inclusief onderwijs van het ministerie van OCW organiseerde het samen met jongerenorganisaties. De deeln...
Op 1 januari 2023 ging de experimenteerregeling Onderwijs-Zorgarrangementen (OZA) van start. Dit experiment geeft scholen en zorginstellingen de ruimte om maatwerk te leveren aan kinderen met een complexe ondersteuningsbehoefte. We stellen drie vragen aan Arjan Miedema, teamleider Zorg en Onderwi...
Victor heeft het syndroom van down en zit sinds 2021 op de basisschool. Hoe is dat voor hem, en voor zijn ouders? JaapJan Boer deelt over wat hem als vader bezighoudt op de weg naar inclusief onderwijs. Deel 3: eind goed, al goed?
Een column voor dit nieuwe magazine? Als nieuw bestuur van Overkoepelend
Netwerk Samenwerkingsverbanden (ONSwv) zeiden we daar dankbaar ja op.
Elke editie zal één van de bestuursleden de pen ter hand nemen. Als kersverse
voorzitter trap ik graag af.
Als we echt samen willen leven, moeten we elkaar ontmoeten. Hoe verschillend we ook zijn. Dat begint al jong. Een kind groeit op in een gezin en krijgt de normen en waarden mee die daar gelden. Met alle culturele verschillen in ons land, zijn dat heel verschillende normen en waarden. Daarbovenop ...
Inclusie, hoe doe je dat in de klas? We volgen Jenny Wishaupt, leerkracht van groep 1-2 op basisschool ‘t Slingertouw in Eindhoven. Als startende onderwijsprofessional neemt ze ons mee in haar leer- en succesmomentjes, haar observaties en overwegingen. Deel 1: Lia’s eerste wenmoment.
Vraag willekeurige voorbijgangers eens hoe de ontwikkeling van kinderen verloopt. Een enkele diehard vindt misschien nog dat het zich in gescheiden fases en ontwikkellijnen voltrekt. De meesten beseffen en ervaren echter dat het een wispelturig en ongrijpbaar geheel is. De lichamelijke, zintuigli...
Wat moet je als onderwijsprofessional in huis hebben om inclusief onderwijs te kunnen bieden? Kindcentrum De Kroevendonk in Roosendaal werkte binnen een professionele leergemeenschap aan acht vaardigheden.
Victor heeft het syndroom van down en zit sinds 2021 op de basisschool. Hoe
is dat voor hem, en voor zijn ouders? JaapJan Boer deelt over wat hem als vader raakt en bezighoudt op de weg naar inclusief onderwijs. Deel 1: de start.
Een kind is altijd samen met anderen. Een mens onder de mensen. Wat we afwijkend of normaal vinden, is een uitkomst van de keuzes die we maken. Hoe meer we dat beseffen, hoe inclusiever we worden. We omarmen élk kind. In verschillende contexten kunnen we verschillende dingen doen, voelen en denke...
In strategische beleidsplannen van gemeenten en schoolbesturen worden burgers en kinderen centraal gesteld. Leerkrachten horen individueel maatwerk te leveren om het beste uit ieder kind te halen. Mooi, maar intussen loopt het systeem vast. We zijn ieder probleem als een individueel probleem gaan...
Op obs Pluspunt bestond inclusief onderwijs al voordat de term bedacht was, zeggen wij hier op school weleens gekscherend. De school biedt al vanaf de start naast onderwijs ook (jeugd)hulp. Zo kunnen leerlingen die extra verzorging, ondersteuning of uitdaging nodig hebben, gewoon op school blijven.
Integratie gaat over participatie; samen leren en samen spelen met elkaar in dezelfde school. Wanneer leerlingen in het speciaal (basis)onderwijs stappen zetten in hun ontwikkeling en de basisschool in de wijk openstaat voor terugplaatsing, is dit een mooie kans. Wat is dan helpend bij deze terug...
Inclusief onderwijs staat niet tegenover speciaal onderwijs. Het is vooral de scheiding tussen regulier en speciaal waar we vanaf moeten. Waarom? En vooral: hoe integreren we die twee werelden met elkaar?
Gedrag is maar oppervlakte. Waar komt het vandaan en welke behoefte zit daarachter? Dat is telkens weer de belangrijke zoektocht op weg naar inclusie. Samenwerkingsverband PO Zuidoost-Utrecht (SWV PO ZOUT) zet concrete stappen om de inclusiegedachte praktisch vorm te geven.