Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
Niks doen is geen optie
Hoe het samenwerkingsverband werk maakt van inclusie
“Passend en steeds inclusiever onderwijs? Dat is waar wij voor staan!” Zo opent SWV Helmond-Peelland PO op haar website. Het samenwerkingsverband verwijst na een eerdere daling steeds meer kinderen door naar gespecialiseerd onderwijs. Directeur-bestuurder Erik Wissink deelt zijn visie.
Erik Wissink
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
Zorg en onderwijs samen

Op 1 januari 2023 ging de experimenteerregeling Onderwijs-Zorgarrangementen (OZA) van start. Dit experiment geeft scholen en zorginstellingen de ruimte om maatwerk te leveren aan kinderen met een complexe ondersteuningsbehoefte. We stellen drie vragen aan Arjan Miedema, teamleider Zorg en Onderwi...

Vincent Fafieanie, Arjan Miedema
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
“De deuren open voor álle kinderen”

Innovatie was altijd al een rode draad in de loopbaan van Tessa van Zadelhoff. Na een focus op digitale geletterdheid richt zij zich nu op inclusief onderwijs. Op haar basisschool in Schijndel sluit ze met haar team zo maximaal mogelijk aan bij iedere leerling.

Carolien Drijfhout, Tessa van Zadelhoff
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
Een vast gezicht voor een kind op los zand

Op veel plekken in ons land hebben we de afgelopen jaren initiatieven zien ontstaan voor zogenoemde onderwijszorgarrangementen. Ondanks veel verschillende namen hiervoor, is het doel doorgaans eenduidig: het faciliteren van een passende plek voor een leerling die is uitgevallen of dreigt uit te v...

Bart Heeling
8 april 2025
werkenaaninclusie 2024 / nr 1
Een haalbare droom

Rond de zomer van 2022 presenteerden de ministeries van OCW en VWS hun droombeeld richting inclusief onderwijs. Dat leidde tot de publicatie die inmiddels bekend is als de ‘Werkagenda Route naar inclusief onderwijs 2035’ 

Hoe realistisch is deze werkagenda? Is het een droom die uit kan komen? Of...

Hilbert de Vries
26 november 2024
werkenaaninclusie 2024 / nr 1
Lessen uit Portugal

De invoering van inclusief onderwijs komt met uitdagingen. Hoe gaan andere landen hiermee om en wat kunnen wij daarvan leren? Deze keer: een kijkje in Portugal.

Hilbert de Vries
26 november 2024
werkenaaninclusie 2025 / nr 3
Mag ik even naar je luisteren?
Het hoorrecht in de praktijk

Ieder kind heeft het recht om zich gezien en gehoord te voelen. En dus om mee te denken over de plannen die binnen het inclusief onderwijs voor hem of haar worden gemaakt. Met de invoering van de Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs wordt per 1 augustus 2025 het h...

Anita van der Velden
3 juni 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 3
Thuisfront blij met norm

De norm basisondersteuning leverde in het begin wellicht weerstand op, maar nooit vanuit het perspectief van ouders. Zij zagen gelijk al de meerwaarde van een uitgeschreven norm die ouders meer informatie en duidelijkheid biedt over wat ze mogen verwachten van een school. Hoe helpt de norm ouders...

3 juni 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 3
Ondersteuningsaanbod in inclusieve taal

Binnen de scholen van Octant werd heel divers gedacht en gesproken over inclusief onderwijs. Dat was reden genoeg voor een verkenning van het verhaal dat ze met elkaar wilden vertellen als basis voor het te schrijven ondersteuningsaanbod in augustus 2025. We blikken terug op een traject waarin be...

Marieke Tjallema
3 juni 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 3
Lessen uit Canada
Geëffend pad of rocky road?

Het inclusief onderwijs in Canada staat hoog in aanzien in Nederland. Na studiereizen bejubelen onderwijscollega’s vaak de inclusieve mindset en het ontwikkelingsgerichte onderwijs. Toch zijn er ook in Canada hobbels op de weg. We kijken naar zo’n ‘rocky road’: het 12-puntenkader. Wat kunnen wij ...

Dian Fluijt-Lambert
3 juni 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 3
Basisondersteuning als basiskwaliteit

Sinds 2014 zijn scholen verplicht voor alle leerlingen passend onderwijsaanbod te realiseren. Basisondersteuning is de ondersteuning die scholen ten minste bieden om leerlingen passend onderwijs te geven zonder dat extra ondersteuning wordt ingezet.

Anne Dekkers
3 juni 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
De hulpverlener in het schoolteam
1-op-1 buiten de klas, in de groep of tussendoor bij het uitpraten van een ruzie: op De Oostvogel in Gouda begeleidt ambulant hulpverlener Nina Vuijk leerlingen met gedrags- of sociaal-emotionele problemen. De korte lijnen met de leerling, het schoolteam én de ouders maken de inzet extra effectie...
Carolien Drijfhout, Miriam Stolle, Nina Vuijk
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 1
Welkom in Jons cloud

Soms lukt het niet. Snap je niet hoe de leerling denkt. Is er geen externaliserend gedrag waarneembaar. Hoor je geen gerechtvaardigde of gefrustreerde boosheid, zie je geen rancune. Soms is er niets. Een afwezige aanwezigheid. Een stilzwijgen dat geluidloos doorklinkt tot in alle hoeken van het l...

Jelte van der Kooi
28 januari 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 1
Lessen uit IJsland
Aansluiten bij het kind is vanzelfsprekend

De IJslandse onderwijscultuur kenmerkt zich door de inzet op autonomie, welzijn en inclusie. Wat betekent dat voor het onderwijssysteem en van welke inspirerende elementen kunnen wij iets leren? Een kijkje in het dunbevolktste land van Europa.

Vincent Fafieanie
28 januari 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 1
Tegen de stroom in

Victor heeft het syndroom van down en zit sinds 2021 op de basisschool. Hoe is dat voor hem, en voor zijn ouders? JaapJan Boer deelt over wat hem als vader bezighoudt op de weg naar inclusief onderwijs. Deel 2: leerzame pioniersjaren.

JaapJan Boer
28 januari 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 1
Ouders zijn vóór inclusief
maar neem hen mee

Ouders zijn in het algemeen positief over inclusief onderwijs. Ze zien graag dat elk kind een fijne schooldag heeft in de eigen omgeving. Maar ze zien ook uitdagingen, zeker wanneer inclusief onderwijs in de huidige scholen moet plaatsvinden. Hoe zit dat precies?

Lobke Vlaming, Marieke Boon-Mens
28 januari 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 1
“Hoe is de leef?”

Jonas van Hest is docent maatschappijleer en burgerschapsonderwijs bij een vo-school in Groningen. Hij is zelf homoseksueel en komt op voor lhbtiq+- leerlingen op zijn school.

Jonas van Hest
28 januari 2025
werkenaaninclusie 2024 / nr 1
Doub(af)leren

De route naar meer inclusie wordt regelmatig geblokkeerd door ‘system says no’. Neem nu het fenomeen zittenblijven. Meerdere wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat doubleren op langere termijn vooral negatief uitpakt voor leerlingen. Scholen verkiezen bovendien een ‘ononderbroken ont...

Jos Gerards
26 november 2024
werkenaaninclusie 2024 / nr 1
Hoor de stem van het kind

Inclusiever onderwijs vraagt van scholen dat ze leerlingen zo goed mogelijk

ondersteunen. Maar als een leerkracht moeilijkheden ervaart, verschuift de aandacht vaak naar wat er niet goed gaat. En kan een leerkracht zich soms best alleen voelen. In dit artikel bespreken we een concrete manier om ...

Willeke Doornbos, Bert Wienen
26 november 2024
werkenaaninclusie 2025 / nr 3
Hoofdluis en basisondersteuning

Column: Een paar weken geleden kwam ik erachter dat onze jongste dochter hoofdluis had. Paniek alom, want al is onze oudste al twaalf, deze ellende was ons tot nu toe bespaard gebleven. Omdat ik niet van half werk houd, besloot ik me in te lezen in de protocollen die er zijn rondom het thema ho...

3 juni 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 3
Samen op weg

Het platform Naar Inclusiever Onderwijs (NIO) helpt scholen, besturen en samenwerkingsverbanden om stappen te zetten richting inclusief onderwijs. Wat begon als een samenwerkingsinitiatief vanuit onderwijsprofielorganisaties, ontwikkelt zich nu met de samenwerkingsverbanden po en vo tot hét prakt...

Dolf van Veen, Janneke van Loon
3 juni 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 3
Thuis en toch aanwezig

Zestien coalities van in totaal 117 samenwerkingsverbanden gaan de komende tijd aan de slag met afstandsonderwijs op maat voor thuiszittende leerlingen. Het doel? Een landelijk dekkend netwerk van scholen die gespecialiseerd zijn in digitaal onderwijs voor thuiszittende leerlingen. We spreken hie...

Marieke Boon-Mens
3 juni 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
“Vooroordelen zijn niet de waarheid”

In januari was ik bij een uniek event. Ik kom vaker op conferenties over inclusief onderwijs, steevast gericht op professionals. Maar dit was een event voor en door jongeren. Het programmateam inclusief onderwijs van het ministerie van OCW organiseerde het samen met jongerenorganisaties. De deeln...

Vera Meewis
8 april 2025
werkenaaninclusie 2025 / nr 2
Heel Wijchen inclusief
In de gemeente Wijchen werkt samenwerkingsstichting Kans & Kleur volop aan inclusief onderwijs. Intensieve samenwerking tussen regulier en gespecialiseerd basisonderwijs, én tussen onderwijs en zorg, helpt om werk te maken van de ambitie om ten minste 98 procent van de leerlingen regulier onderwi...
Reint Bos
8 april 2025
1234
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo