Meest gelezen
‘Inclusief onderwijs is onderwijs waarbij alle kinderen en jongeren dichtbij huis, volwaardig en gelijkwaardig toegang hebben tot een inclusieve leeromgeving waarin zij zich samen ontwikkelen en samen leren en participeren.’ Zo luidt de Nederlandse definitie. Maar waarom eigenlijk? Zes redenen op...
De norm basisondersteuning leverde in het begin wellicht weerstand op, maar nooit vanuit het perspectief van ouders. Zij zagen gelijk al de meerwaarde van een uitgeschreven norm die ouders meer informatie en duidelijkheid biedt over wat ze mogen verwachten van een school. Hoe helpt de norm ouders...
Binnen de scholen van Octant werd heel divers gedacht en gesproken over inclusief onderwijs. Dat was reden genoeg voor een verkenning van het verhaal dat ze met elkaar wilden vertellen als basis voor het te schrijven ondersteuningsaanbod in augustus 2025. We blikken terug op een traject waarin be...
Sinds 2014 zijn scholen verplicht voor alle leerlingen passend onderwijsaanbod te realiseren. Basisondersteuning is de ondersteuning die scholen ten minste bieden om leerlingen passend onderwijs te geven zonder dat extra ondersteuning wordt ingezet.
Op 1 januari 2023 ging de experimenteerregeling Onderwijs-Zorgarrangementen (OZA) van start. Dit experiment geeft scholen en zorginstellingen de ruimte om maatwerk te leveren aan kinderen met een complexe ondersteuningsbehoefte. We stellen drie vragen aan Arjan Miedema, teamleider Zorg en Onderwi...
Innovatie was altijd al een rode draad in de loopbaan van Tessa van Zadelhoff. Na een focus op digitale geletterdheid richt zij zich nu op inclusief onderwijs. Op haar basisschool in Schijndel sluit ze met haar team zo maximaal mogelijk aan bij iedere leerling.
Op veel plekken in ons land hebben we de afgelopen jaren initiatieven zien ontstaan voor zogenoemde onderwijszorgarrangementen. Ondanks veel verschillende namen hiervoor, is het doel doorgaans eenduidig: het faciliteren van een passende plek voor een leerling die is uitgevallen of dreigt uit te v...
Rond de zomer van 2022 presenteerden de ministeries van OCW en VWS hun droombeeld richting inclusief onderwijs. Dat leidde tot de publicatie die inmiddels bekend is als de ‘Werkagenda Route naar inclusief onderwijs 2035’
Hoe realistisch is deze werkagenda? Is het een droom die uit kan komen? Of...
Als we echt samen willen leven, moeten we elkaar ontmoeten. Hoe verschillend we ook zijn. Dat begint al jong. Een kind groeit op in een gezin en krijgt de normen en waarden mee die daar gelden. Met alle culturele verschillen in ons land, zijn dat heel verschillende normen en waarden. Daarbovenop ...
De invoering van inclusief onderwijs komt met uitdagingen. Hoe gaan andere landen hiermee om en wat kunnen wij daarvan leren? Deze keer: een kijkje in Portugal.
Column: Een paar weken geleden kwam ik erachter dat onze jongste dochter hoofdluis had. Paniek alom, want al is onze oudste al twaalf, deze ellende was ons tot nu toe bespaard gebleven. Omdat ik niet van half werk houd, besloot ik me in te lezen in de protocollen die er zijn rondom het thema ho...
Het platform Naar Inclusiever Onderwijs (NIO) helpt scholen, besturen en samenwerkingsverbanden om stappen te zetten richting inclusief onderwijs. Wat begon als een samenwerkingsinitiatief vanuit onderwijsprofielorganisaties, ontwikkelt zich nu met de samenwerkingsverbanden po en vo tot hét prakt...
Zestien coalities van in totaal 117 samenwerkingsverbanden gaan de komende tijd aan de slag met afstandsonderwijs op maat voor thuiszittende leerlingen. Het doel? Een landelijk dekkend netwerk van scholen die gespecialiseerd zijn in digitaal onderwijs voor thuiszittende leerlingen. We spreken hie...
Soms lukt het niet. Snap je niet hoe de leerling denkt. Is er geen externaliserend gedrag waarneembaar. Hoor je geen gerechtvaardigde of gefrustreerde boosheid, zie je geen rancune. Soms is er niets. Een afwezige aanwezigheid. Een stilzwijgen dat geluidloos doorklinkt tot in alle hoeken van het l...
De IJslandse onderwijscultuur kenmerkt zich door de inzet op autonomie, welzijn en inclusie. Wat betekent dat voor het onderwijssysteem en van welke inspirerende elementen kunnen wij iets leren? Een kijkje in het dunbevolktste land van Europa.
Victor heeft het syndroom van down en zit sinds 2021 op de basisschool. Hoe is dat voor hem, en voor zijn ouders? JaapJan Boer deelt over wat hem als vader bezighoudt op de weg naar inclusief onderwijs. Deel 2: leerzame pioniersjaren.
Ouders zijn in het algemeen positief over inclusief onderwijs. Ze zien graag dat elk kind een fijne schooldag heeft in de eigen omgeving. Maar ze zien ook uitdagingen, zeker wanneer inclusief onderwijs in de huidige scholen moet plaatsvinden. Hoe zit dat precies?
Jonas van Hest is docent maatschappijleer en burgerschapsonderwijs bij een vo-school in Groningen. Hij is zelf homoseksueel en komt op voor lhbtiq+- leerlingen op zijn school.
De route naar meer inclusie wordt regelmatig geblokkeerd door ‘system says no’. Neem nu het fenomeen zittenblijven. Meerdere wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat doubleren op langere termijn vooral negatief uitpakt voor leerlingen. Scholen verkiezen bovendien een ‘ononderbroken ont...
Inclusiever onderwijs vraagt van scholen dat ze leerlingen zo goed mogelijk
ondersteunen. Maar als een leerkracht moeilijkheden ervaart, verschuift de aandacht vaak naar wat er niet goed gaat. En kan een leerkracht zich soms best alleen voelen. In dit artikel bespreken we een concrete manier om ...
In 2024 reisden wij met het team van samenwerkingsverband Unita en vijf stakeholders af naar IJsland. Wij worstelen bij Unita met de vraag hoe we in 2035 inclusief onderwijs kunnen realiseren en welke keuzes en stappen we dan nu moeten maken. Op de korte termijn zien we zelfs de omgekeerde bewegi...