Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 04
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
OOM 2024-3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie - 2025 / nr 3
Lessen uit Canada
Geëffend pad of rocky road?

Het inclusief onderwijs in Canada staat hoog in aanzien in Nederland. Na studiereizen bejubelen onderwijscollega’s vaak de inclusieve mindset en het ontwikkelingsgerichte onderwijs. Toch zijn er ook in Canada hobbels op de weg. We kijken naar zo’n ‘rocky road’: het 12-puntenkader. Wat kunnen wij ...

Dian Fluijt-Lambert
3 juni 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 2
Vanuit de coulissen
Waarom de gemeente inclusief onderwijs niet kan trekken

Wat mogen we van de lokale overheid verwachten op de weg naar inclusief onderwijs? Linda den Bol, beleids- ontwikkelaar onderwijs in de gemeente Helmond, vertelt over de rol van de gemeente in het bevorderen van inclusief onderwijs en de uitdagingen die daarbij komen kijken.

Linda den Bol
8 april 2025
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
"Laat me los!"

“Aan de kant meester! Laat me erlangs!” Met een verwilderde blik staat Allison voor me in de gang. Donkere ogen, warrig lang haar. Boos op twee leerlingen van de bovenbouw. Ik versper met wijde armen de doorgang. Ze is twaalf en heeft bijna mijn lengte. “Laat me los!” schreeuwt ze, terwijl ze zél...

Bart Heeling
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Samen naar School in Delfgauw

In 2023 is na de zomervakantie op basisschool Octant Triangel in Delfgauw een ‘Samennaar- School’ IEP-klas gestart, gerealiseerd door Stichting IEP in samenwerking met het schoolbestuur Octant. Het bleek de 50e SnS-klas in Nederland; een mijlpaal voor initiatiefnemer Stichting het gehandicapte ki...

Jos Gerards
6 februari 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Buitensluiting verandert een kind
Cijfers over kinderen met een handicap

Kinderen met een handicap vormen een van de grootste groepen in de samenleving die buitengesloten worden. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Stichting het Gehandicapte Kind. De stichting deed onderzoek onder 700 kinderen met en zonder handicap in de leeftijd van 6 t/m 18 jaar. Zo geeft 2...

Stichting het Gehandicapte Kind
6 februari 2024
werkenaaninclusie - 2025 / nr 4
Wanneer school geen optie meer is

Al van jongs af aan past de hoogbegaafde Wout niet goed in het ‘schoolsysteem’. Na veel proberen, praten, opnieuw proberen en over grenzen gaan, besluiten zijn ouders dat hij toe is aan rust en passende begeleiding. Ze houden hem thuis. Hoe is dat voor hen? Een interview met Wouts moeder.

...
Esther Schepers
23 september 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 4
Het co-creatiemodel
Tool voor zorgvuldige samenwerking met ouders

In gesprek gaan met ouders om samen tot de beste oplossing te komen voor het kind: hoe doe je dat op een zorgvuldige en effectieve manier? Door eerst te werken aan veiligheid en vertrouwen. En vervolgens vanuit het ‘waarom’ te kijken naar de ‘hoe’ en ‘wat’. Het co-creatiemodel helpt scholen en le...

Dian Fluijt-Lambert
23 september 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 3
Op tijd aan de slag bij lees- en spellingproblemen

Vroeg ingrijpen en samenwerken: het zijn kernwoorden voor een succesvolle aanpak van lees- en spellingproblemen. De methodiek Preventieve Dyslexiezorg pakt lees- en spellingproblemen vroegtijdig aan en voorkomt onnodige doorverwijzingen naar vergoede zorg. Onderzoeker Alice Visschedijk vertelt ov...

Alice Visschedijk
3 juni 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Dichter bij huis of verder van huis?

Vooropgesteld: ik ben een groot voorstander van inclusiviteit. Van een inclusieve samenleving waarin we er allemaal bij horen, ongeacht herkomst, geslacht, vermogen en andere persoonlijke kenmerken. Toch, als oude rot in het onderwijs, zet ik grote vraagtekens bij de wijze waarop wij met elkaar a...

Rion Pennings
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Over schoolmuren heen
Zwolse scholen investeren in wijkaanbod voor álle kinderen

Samen timmeren, koken of musiceren: in de Zwolse wijk Holtenbroek komen kinderen van verschillende scholen elkaar tegen bij leuke en leerzame activiteiten. Scholen in de wijk besteden een deel van hun subsidie ‘School en omgeving 2023- 2025’ aan een verrijkend buitenschools aanbod voor álle kinde...

Carolien Drijfhout, Aafke Straat, Francien Schipper-Modderman
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 2
Van school naar duurzaam werk

Volgend jaar treedt (hopelijk) de nieuwe Wet van school naar duurzaam werk in werking. Het doel van deze wet is zorgen voor meer gelijke kansen voor jongeren. Als jongeren (tot 27 jaar) het nodig hebben, krijgen ze steun in de stap van school naar werk, gericht op duurzaam behoud van werk. Met He...

Vincent Fafieanie
16 april 2024
werkenaaninclusie - 2025 / nr 4
Van de expertrol naar co-creatie

De ervaringsdeskundigheid van ouders is waardevol bij het bieden van passende begeleiding. Maar goede samenwerking is vaak ook lastig. Want onderwijsprofessionals voelen zich verantwoordelijk om te handelen vanuit hun expertrol. Hoe maak je vanaf daar de stap naar co-creatie, om samen met ouders ...

Gretha Huinink-Snippe
23 september 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Van nul tot dertien
De integratie van onderwijs en opvang

Opvang en onderwijs onder één bestuur, is dat wel handig? GOO Opvang en Onderwijs uit het Brabantse Gemert doet het. Op de kindcentra lopen opvang en onderwijs naadloos in elkaar over. Directeur Mireille Janssen en kindcentrumleider Marlon van Asten zijn overtuigd van de kracht van deze versmelti...

Marlon van Asten, Mireille Janssen, Bertha Vogels
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Verwijdering van een leerling

De Geschillencommissie Passend Onderwijs (GPO) heeft recent weer een aantal uitspraken gedaan over de verwijdering van leerlingen. Om rekening mee te houden. Ik bespreek deze hieronder.

Anne Dekkers
6 februari 2024
werkenaaninclusie - 2025 / nr 3
De keuze is reuze

Inclusie, hoe doe je dat in de klas? We volgen Jenny Wishaupt, leerkracht van groep 1-2 op basisschool ’t Slingertouw in Eindhoven. Als startende onderwijsprofessional neemt ze ons mee in haar leer- en succesmomentjes, haar observaties en overwegingen. Deel 4: moeite met kiezen.

Jenny Wishaupt
3 juni 2025
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Wat is inclusief onderwijs?

We spreken steeds meer over inclusief onderwijs, maar wat houdt dat eigenlijk in? Wat verstaan we er precies onder? Een duiding aan de hand van het op 19 april 2024 gepubliceerde beleidskader ‘Met elkaar voor alle kinderen en jongeren’ van het ministerie van OCW.

Anne Dekkers
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Het begint bij stevig onderwijs

Niet alleen leerlingen zijn divers, ook scholen kunnen van elkaar verschillen als dag en nacht. De kunst is die verschillen te benutten en waarderen. En dat vraagt allereerst stevige scholen en schoolteams.

Bert Wienen
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 2
Wijkteam op school

Steeds meer scholen werken samen met een wijkteam (ook wel buurtteam of sociaal team genoemd) aan de ondersteuning van kinderen in hun eigen leefwereld. Wat daarvoor nodig is en wat het oplevert, blijkt uit de ervaringen van Joyce van der Zwart, projectmanager onderwijs bij Centrum voor Jeugd en ...

Armaghan Efat, Thijs Tuenter
16 april 2024
werkenaaninclusie - 2025 / nr 4
Inclusie begint op maandagochtend

Inclusief onderwijs is onze nieuwe stip op de horizon; over tien jaar is het de bedoeling dat de meeste scholen en kindcentra ‘inclusief’ zijn. Een ambitieus klinkend plan, gevangen in prachtige woorden als thuisnabij, gelijkwaardigheid en alle kinderen welkom. Daar zegt iedereen automatisch ‘ja’...

Bart Heeling
23 september 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 4
Inclusieve scholen in Newham
Engeland is geen gidsland voor inclusie, maar de scholen in de gemeente Newham (Oost-Londen) blinken uit als inspirerende voorlopers. Met een deelnamepercentage aan speciale voorzieningen van 0,34 procent is deze gemeente de meest inclusieve van Engeland. Wat kunnen wij ervan leren?
Alfons Timmerhuis
23 september 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 3
Mag ik even naar je luisteren?
Het hoorrecht in de praktijk

Ieder kind heeft het recht om zich gezien en gehoord te voelen. En dus om mee te denken over de plannen die binnen het inclusief onderwijs voor hem of haar worden gemaakt. Met de invoering van de Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs wordt per 1 augustus 2025 het h...

Anita van der Velden
3 juni 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 3
Basisondersteuning als basiskwaliteit

Sinds 2014 zijn scholen verplicht voor alle leerlingen passend onderwijsaanbod te realiseren. Basisondersteuning is de ondersteuning die scholen ten minste bieden om leerlingen passend onderwijs te geven zonder dat extra ondersteuning wordt ingezet.

Anne Dekkers
3 juni 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 2
De kracht van een intern opdc
Vijf jaar geleden zocht Portus Juliana een oplossing voor leerlingen die vastliepen. Die werd gevonden in het oprichten van een intern orthopedagogisch-didactisch centrum. Hoe ziet het dit centrum eruit en wat levert het op?
Carlijn Waaijer, Frank Studulski
8 april 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 2
Zorg en onderwijs samen

Op 1 januari 2023 ging de experimenteerregeling Onderwijs-Zorgarrangementen (OZA) van start. Dit experiment geeft scholen en zorginstellingen de ruimte om maatwerk te leveren aan kinderen met een complexe ondersteuningsbehoefte. We stellen drie vragen aan Arjan Miedema, teamleider Zorg en Onderwi...

Vincent Fafieanie, Arjan Miedema
8 april 2025
123...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo