Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 04
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
OOM 2024-3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie - 2025 / nr 2
“De deuren open voor álle kinderen”

Innovatie was altijd al een rode draad in de loopbaan van Tessa van Zadelhoff. Na een focus op digitale geletterdheid richt zij zich nu op inclusief onderwijs. Op haar basisschool in Schijndel sluit ze met haar team zo maximaal mogelijk aan bij iedere leerling.

Carolien Drijfhout, Tessa van Zadelhoff
8 april 2025
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
6 Redenen voor inclusief onderwijs

‘Inclusief onderwijs is onderwijs waarbij alle kinderen en jongeren dichtbij huis, volwaardig en gelijkwaardig toegang hebben tot een inclusieve leeromgeving waarin zij zich samen ontwikkelen en samen leren en participeren.’ Zo luidt de Nederlandse definitie. Maar waarom eigenlijk? Zes redenen op...

26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 3
Afwezige aanwezigheid

‘Ik zou zeggen dat ze vaak afwezig aanwezig is.’

Dat is wat juf Naomie een halfjaar geleden zei over Maaike, een inbundig groep 8-meisje met een lang lontje en wegdroomachtige ambities.

Jelte van der Kooi
18 juni 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 2
Basisondersteuning: hoe staat het ermee?

De huidige praktijk van de basisondersteuning is dat deze in elke regio verschillend wordt geregeld. De afspraken erover worden nu gemaakt door elk samenwerkingsverband afzonderlijk. Er is discussie over een landelijke norm voor basisondersteuning. Zo’n landelijke norm zou duidelijk maken wat er ...

Olga Koppenhagen
16 april 2024
werkenaaninclusie - 2023 / nr 5
Kennen kinderen hun kinderrechten?

Kinderen hebben rechten. Deze worden beschreven in het Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties. Het zijn afspraken tussen bijna alle staten in de wereld, ook Nederland, ze gaan onder andere over onderwerpen als onderwijs, gezondheid en de rol van familie en ouders. In het Kinderrechtenverdra...

Marieke Boon-Mens
6 december 2023
werkenaaninclusie - 2025 / nr 4
Letterfeest of koffiemoment: ouders doen mee
Drie voorbeelden van basisschool De Wereldwijzer
Basisschool De Wereldwijzer in de Utrechtse Rivierenwijk is een echte buurtschool. De school werkt doorlopend aan versterking van de samenwerking met ouders. Het afgelopen jaar kreeg dit een onderzoeksmatig karakter en is er doelgericht gewerkt aan activiteiten met ouders. Wat is de opbrengst hie...
Bert van Velthooven
23 september 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 4
De wereld van thuis in de klas

Het betrekken van ouders bij thema’s in onderwijs en opvang is vaak vanzelfsprekend. Maar het is een zoektocht om hun kracht en perspectief écht te benutten. Hoe kijk je als professional verder dan je eigen referentiekaders? En wat kan je doen om de verschillen in leefwerelden op te merken en te ...

Linda Dankers-Beks, Esther Schepers
23 september 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 4
Ouderbetrokkenheid: inclusief álle ouders

Dat ouderbetrokkenheid belangrijk is in het onderwijs, staat buiten kijf. Maar hoe we ouders effectief betrekken, blijft in de praktijk weerbarstig. In dit artikel bekijken we ouderbetrokkenheid vanuit drie invalshoeken: wat moeten we blijven doen, waarmee kunnen we beter stoppen en waarmee is he...

Peter de Vries
23 september 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 3
Thuisfront blij met norm

De norm basisondersteuning leverde in het begin wellicht weerstand op, maar nooit vanuit het perspectief van ouders. Zij zagen gelijk al de meerwaarde van een uitgeschreven norm die ouders meer informatie en duidelijkheid biedt over wat ze mogen verwachten van een school. Hoe helpt de norm ouders...

3 juni 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 3
Ondersteuningsaanbod in inclusieve taal

Binnen de scholen van Octant werd heel divers gedacht en gesproken over inclusief onderwijs. Dat was reden genoeg voor een verkenning van het verhaal dat ze met elkaar wilden vertellen als basis voor het te schrijven ondersteuningsaanbod in augustus 2025. We blikken terug op een traject waarin be...

Marieke Tjallema
3 juni 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 2
Niks doen is geen optie
Hoe het samenwerkingsverband werk maakt van inclusie
“Passend en steeds inclusiever onderwijs? Dat is waar wij voor staan!” Zo opent SWV Helmond-Peelland PO op haar website. Het samenwerkingsverband verwijst na een eerdere daling steeds meer kinderen door naar gespecialiseerd onderwijs. Directeur-bestuurder Erik Wissink deelt zijn visie.
Erik Wissink
8 april 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 2
Een vast gezicht voor een kind op los zand

Op veel plekken in ons land hebben we de afgelopen jaren initiatieven zien ontstaan voor zogenoemde onderwijszorgarrangementen. Ondanks veel verschillende namen hiervoor, is het doel doorgaans eenduidig: het faciliteren van een passende plek voor een leerling die is uitgevallen of dreigt uit te v...

Bart Heeling
8 april 2025
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Doub(af)leren

De route naar meer inclusie wordt regelmatig geblokkeerd door ‘system says no’. Neem nu het fenomeen zittenblijven. Meerdere wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat doubleren op langere termijn vooral negatief uitpakt voor leerlingen. Scholen verkiezen bovendien een ‘ononderbroken ont...

Jos Gerards
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Een haalbare droom

Rond de zomer van 2022 presenteerden de ministeries van OCW en VWS hun droombeeld richting inclusief onderwijs. Dat leidde tot de publicatie die inmiddels bekend is als de ‘Werkagenda Route naar inclusief onderwijs 2035’ 

Hoe realistisch is deze werkagenda? Is het een droom die uit kan komen? Of...

Hilbert de Vries
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Waarom? Daarom!

Als we echt samen willen leven, moeten we elkaar ontmoeten. Hoe verschillend we ook zijn. Dat begint al jong. Een kind groeit op in een gezin en krijgt de normen en waarden mee die daar gelden. Met alle culturele verschillen in ons land, zijn dat heel verschillende normen en waarden. Daarbovenop ...

Esther Schepers
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Lessen uit Portugal

De invoering van inclusief onderwijs komt met uitdagingen. Hoe gaan andere landen hiermee om en wat kunnen wij daarvan leren? Deze keer: een kijkje in Portugal.

Hilbert de Vries
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 3
Kommer en kwel, maar klopt dat wel?

De Inspectie van het Onderwijs luidt de alarmbel: meer dan 20% van de scholen scoort onvoldoende. “Maar wat blijkt: de resultaten zijn op ruim 97% van de scholen voldoende en alle onvoldoende eindoordelen vallen bij scholen met een (zeer groot) lerarentekort. Dat is de echte crisis waar we nu de ...

Marco Frijlink
18 juni 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 3
Alarmfase 1
in het gespecialiseerd onderwijs

De samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs moeten sinds 2023 een regeling voor tussentijdse groei in het gespecialiseerd onderwijs opnemen in het ondersteuningsplan. Daarmee wordt bepaald hoe de financiering daarvan wordt geregeld. De meeste samenwerkingsverbanden hebben hiertoe de landelijke mo...

Hilbert de Vries
18 juni 2024
werkenaaninclusie - 2023 / nr 5
Onderwijs van binnenuit

Het onderwijssysteem knelt. Steeds meer kinderen, ouders en professionals voelen dat het niet meer past. Scholen zoeken naar manieren om hun onderwijs binnen de wettelijke kaders te hervormen. Van binnenuit bewegen zij van systeemgericht naar mens- en wereldgericht. En dat kan op iedere school!

Olga Koppenhagen
6 december 2023
werkenaaninclusie - 2025 / nr 4
Van school af door vertrouwensbreuk

Een gebrek aan goede communicatie met ouders kan leiden tot een vertrouwensbreuk. Omdat de veilige pedagogische driehoek tussen school, ouders en leerling in zo’n situatie niet meer kan worden gewaarborgd, besluiten scholen soms zelfs een leerling te verwijderen. Een inkijkje in drie situaties.

...
Anne Dekkers
23 september 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 4
Op naar groep 2

Inclusie, hoe doe je dat in de klas? We volgen Jenny Wishaupt, leerkracht van groep 1-2 op basisschool ’t Slingertouw in Eindhoven. Als startende onderwijsprofessional neemt ze ons mee in haar leer- en succesmomentjes, haar observaties en overwegingen. De laatste aflevering: de afronding van Lia’...

Jenny Wishaupt
23 september 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 4
De kunst van het opvoeden

De verhouding tussen onderwijs en ouders is complex te noemen. In een samenleving waarin iedereen zich als consument opstelt, vragen scholen veel van ouders en omgekeerd. Zeker als we dat, in een context van een geïndividualiseerde samenleving, leggen naast de psychologische basisbehoeften: relat...

Gert van de Kamp
23 september 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 3
Hoofdluis en basisondersteuning

Column: Een paar weken geleden kwam ik erachter dat onze jongste dochter hoofdluis had. Paniek alom, want al is onze oudste al twaalf, deze ellende was ons tot nu toe bespaard gebleven. Omdat ik niet van half werk houd, besloot ik me in te lezen in de protocollen die er zijn rondom het thema ho...

3 juni 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 3
Samen op weg

Het platform Naar Inclusiever Onderwijs (NIO) helpt scholen, besturen en samenwerkingsverbanden om stappen te zetten richting inclusief onderwijs. Wat begon als een samenwerkingsinitiatief vanuit onderwijsprofielorganisaties, ontwikkelt zich nu met de samenwerkingsverbanden po en vo tot hét prakt...

Dolf van Veen, Janneke van Loon
3 juni 2025
1234...28
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo