Meest gelezen
In januari was ik bij een uniek event. Ik kom vaker op conferenties over inclusief onderwijs, steevast gericht op professionals. Maar dit was een event voor en door jongeren. Het programmateam inclusief onderwijs van het ministerie van OCW organiseerde het samen met jongerenorganisaties. De deeln...
Victor heeft het syndroom van down en zit sinds 2021 op de basisschool. Hoe is dat voor hem, en voor zijn ouders? JaapJan Boer deelt over wat hem als vader bezighoudt op de weg naar inclusief onderwijs. Deel 3: eind goed, al goed?
Een column voor dit nieuwe magazine? Als nieuw bestuur van Overkoepelend
Netwerk Samenwerkingsverbanden (ONSwv) zeiden we daar dankbaar ja op.
Elke editie zal één van de bestuursleden de pen ter hand nemen. Als kersverse
voorzitter trap ik graag af.
Inclusie, hoe doe je dat in de klas? We volgen Jenny Wishaupt, leerkracht van groep 1-2 op basisschool ‘t Slingertouw in Eindhoven. Als startende onderwijsprofessional neemt ze ons mee in haar leer- en succesmomentjes, haar observaties en overwegingen. Deel 1: Lia’s eerste wenmoment.
Ze fietst. Door de dorpskern van Waarde. Ik rijd in de auto achter haar aan. Inhalen durf ik niet. Hoe oud zal ze zijn? Vier, vijf? Beroepskleuter in elk geval. Over tien jaar in de derde van het vo, bedenk ik. Ze fietst op een roze fiets met een breed stuur. Haar voeten scheef op de trappers. Ha...
Vraag willekeurige voorbijgangers eens hoe de ontwikkeling van kinderen verloopt. Een enkele diehard vindt misschien nog dat het zich in gescheiden fases en ontwikkellijnen voltrekt. De meesten beseffen en ervaren echter dat het een wispelturig en ongrijpbaar geheel is. De lichamelijke, zintuigli...
In Oosterwolde biedt Onderwijs Zorgboerderij Natuurkr8 een unieke benadering voor zes kinderen van vier tot twaalf jaar die zijn vastgelopen in het reguliere onderwijs. Het is een van de onderwijszorgarrangementen die meedoen aan de experimenteerregeling OZA. Oprichter Driesje Boeve vertelt over ...
Wat moet je als onderwijsprofessional in huis hebben om inclusief onderwijs te kunnen bieden? Kindcentrum De Kroevendonk in Roosendaal werkte binnen een professionele leergemeenschap aan acht vaardigheden.
Victor heeft het syndroom van down en zit sinds 2021 op de basisschool. Hoe
is dat voor hem, en voor zijn ouders? JaapJan Boer deelt over wat hem als vader raakt en bezighoudt op de weg naar inclusief onderwijs. Deel 1: de start.
Een kind is altijd samen met anderen. Een mens onder de mensen. Wat we afwijkend of normaal vinden, is een uitkomst van de keuzes die we maken. Hoe meer we dat beseffen, hoe inclusiever we worden. We omarmen élk kind. In verschillende contexten kunnen we verschillende dingen doen, voelen en denke...
Met trots presenteer ik deze bijzondere editie van ons vakblad, met speciale aandacht voor de Landelijke Norm Basisondersteuning.
De termen inclusie en toegankelijkheid worden vaak naast elkaar gebruikt. Ze horen bij elkaar, maar hebben toch net een andere, aanvullende betekenis. Bijvoorbeeld als het gaat over onderwijs. Inclusie gaat over het creëren van een (leer)omgeving waarin iedereen zich welkom, gewaardeerd en onders...
_w300_h195_bg.png)
In strategische beleidsplannen van gemeenten en schoolbesturen worden burgers en kinderen centraal gesteld. Leerkrachten horen individueel maatwerk te leveren om het beste uit ieder kind te halen. Mooi, maar intussen loopt het systeem vast. We zijn ieder probleem als een individueel probleem gaan...
Op obs Pluspunt bestond inclusief onderwijs al voordat de term bedacht was, zeggen wij hier op school weleens gekscherend. De school biedt al vanaf de start naast onderwijs ook (jeugd)hulp. Zo kunnen leerlingen die extra verzorging, ondersteuning of uitdaging nodig hebben, gewoon op school blijven.
Integratie gaat over participatie; samen leren en samen spelen met elkaar in dezelfde school. Wanneer leerlingen in het speciaal (basis)onderwijs stappen zetten in hun ontwikkeling en de basisschool in de wijk openstaat voor terugplaatsing, is dit een mooie kans. Wat is dan helpend bij deze terug...
Inclusief onderwijs staat niet tegenover speciaal onderwijs. Het is vooral de scheiding tussen regulier en speciaal waar we vanaf moeten. Waarom? En vooral: hoe integreren we die twee werelden met elkaar?
Gedrag is maar oppervlakte. Waar komt het vandaan en welke behoefte zit daarachter? Dat is telkens weer de belangrijke zoektocht op weg naar inclusie. Samenwerkingsverband PO Zuidoost-Utrecht (SWV PO ZOUT) zet concrete stappen om de inclusiegedachte praktisch vorm te geven.

Onderwijszorgarrangementen: de redder van ons onderwijssysteem of een tijdelijke pleister op een diepe wond? Voor wie heeft het onderwijszorgarrangement vooral meerwaarde? Voor de leerling die net buiten het reguliere systeem valt? Voor de ouders die snakken naar rust en stabiliteit voor hun kind...
Dit jaar treedt de Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs in werking. Waarom is deze wet er gekomen en wat betekent het voor samenwerkingsverbanden en scholen?
Onderwijs wordt vaak gezien als de sleutel tot integratie. Scholen bieden immers een unieke kans om álle kinderen samen te laten leren en ontwikkelen. In de praktijk blijkt integratie in het onderwijs echter niet altijd een succesverhaal. We slagen er vaak nog niet in om kinderen met verschillend...