Meest gelezen
werkenaaninclusie - 2021 / nr 1
Dubbel bijzonder
Het zit in onze aard. We willen mensen begrijpen en daarom categoriseren we mensen en kinderen graag. Het geeft mensen comfort als we weten in welk vakje iemand hoort. Dan weten we wie we tegenover ons hebben, wat te verwachten is en hoe we ons tot elkaar moeten verhouden. In de duiding rondom ho...
Peter de Vries, Bert Wienen
11 februari 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 1
Onderwijs en jeugdhulp: samen koers bepalen en doelgericht navigeren
Samenwerkingsverbanden en scholen hebben sinds de invoering van passend onderwijs (2014) meer ruimte om een eigen invulling te geven aan het ondersteuningsaanbod voor leerlingen met extra onderwijsbehoeften. Regelmatig is daarbij aanvullende begeleiding vanuit jeugdhulp nodig. In dat geval is het...
Tanja van Beukering, Anja Verwoerdt
11 februari 2021
werkenaaninclusie - 2020 / nr 5
Uitstroomperspectieven (V)SO in Noord-Nederland
De Onderwijsinspectie onderzoekt jaarlijks de uitstroom van (voortgezet) speciaalonderwijsscholen. In deze prestatieanalyse brengt de Inspectie vier indicatoren in
kaart: einduitstroom, tussentijdse uitstroom, juiste match en bestendigheid uitstroom (zie kader). Sinds schooljaar 2012-2013 inven...
Jan Bijstra
25 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 5
Kinderen voelen zich meer gezien
Koppeling van onderwijs en zorg in Amsterdam
Onlangs verscheen een evaluatierapport van het Kohnstamm instituut over de wijze waarop in Amsterdam (specialistische) zorg en onderwijs gekoppeld zijn (zie kader). Ouders en professionals zijn enthousiast hierover. Inge Scalé is directeur van sbo-s...
Vincent Fafieanie
25 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 5
Is passend onderwijs mogelijk voor iedereen?
Problemen voor leerlingen met combinatie ondersteunings- en zorgbehoeften
Passend onderwijs is complex en voldoet niet altijd aan de verwachtingen. Het eindrapport van de Evaluatie Passend Onderwijs1 meldt dat er voor leerlingen met een combinatie aan ondersteuningsen zorgbehoeften vaak geen g...
Sandra Geerdink
25 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 5
SWV Helmond-Peelland VO
Samenwerkingsverband in the picture
In het samenwerkingsverband Helmond-Peelland VO werken 25 scholen voor het voortgezet (speciaal) onderwijs nauw samen in negen (deel)gemeenten in de regio Helmond. In totaal zitten er ruim 14.000 leerlingen op de scholen. Directeur Marja van Leeuwen vertelt ...
Marja van Leeuwen
25 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 5
Van leerkracht naar leerpower
Over het belang van een bekwame leerkracht voor de klas als het gaat om hoogbegaafdheid Zoals geen twee leerlingen hetzelfde zijn, zo is ook de diversiteit tussen leerkrachten groot. Dat de ene leerkracht meer bij een specifieke leerling voor elkaar krijgt dan de andere, is dan ook geen verrassin...
Marleen Hilhorst, Sven Mathijssen
25 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 5
Netwerk LPO: Een tik op de vingers
Niets brengt een mens beter tot de orde dan een stevige tik op de vingers (in overdrachtelijke zin tenminste). Die tik heb ik onlangs mogen ontvangen na wederom een van mijn pleidooien om onderwijs en (jeugd) zorg beter te laten samenwerken. Niet dat die samenwerking als zodanig een probleem blee...
Jack Biskop
25 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 4
Ouders over passend onderwijs
Een veilige school waar kinderen prettig kunnen leren is normaal, toch?
Elk jaar brengt Ouders & Onderwijs De Staat van de Ouder uit; een rapport dat de uitslagen van onderzoek bevat waarin ouders hun mening over het onderwijs geven. Dit jaar gaat het rapport over passend onderwijs in de prakt...
Olga Koppenhagen
18 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 4
Samenwerkingsverband Utrecht PO
Samenwerkingsverband in the picture
Binnen het Samenwerkingsverband Utrecht PO vallen ongeveer 130 basisscholen waaronder vier scholen voor speciaal basisonderwijs en zes scholen voor speciaal onderwijs. In totaal wordt er onderwijs gegeven aan ongeveer 31.000 leerlingen. Er zijn achttien scho...
Jetta Spaanenburg
18 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 4
Speciaal onderwijs: een geval apart
Onderzoek naar plaats, behoefte en toekomst
Dit voorjaar verscheen nummer 60 in de reeks Evaluatie Passend Onderwijs, getiteld ‘Sectorrapport speciaal onderwijs’. Dit rapport belicht nu eens niet hoe passend onderwijs binnen de reguliere scholen vorm krijgt, maar men heeft onderzocht welke imp...
Olga Koppenhagen
18 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 4
Netwerk LPO: Inkoppertje
'De coronacrisis brengt ons veel leed. Maar er zijn ook kansen. Of zoals Johan Cruijff zou zeggen: ‘Elk nadeel heb z’n voordeel.’ Onderwijs staat doorgaans niet bekend als flexibel of buigzaam. De inrichting van het bestel is star en verkokerd en de uitvoering is erg gebonden aan protocollen en v...
Theo van Rijzewijk
18 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 4
Aanpak schoolverzuim in West- en Midden-Brabant
De intentie van het Landelijk Thuiszitterspact (2016) was dat in 2020 geen kind langer dan drie maanden thuis zou zitten zonder een passend aanbod aan onderwijs en/of zorg. Helaas zaten er medio 2019 toch nog zo’n 4.790 leerlingen langdurig thuis en dat waren er zelfs 311 meer dan een jaar eerder...
Jos Gerards
18 november 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 2
Een cultuur van professionele ontwikkeling
Eén van de sprekers op ‘Passend onderwijs in 1 dag’ is Tom Roetert, adviseur voor de AVS. Voorafgaand sprak ik met hem over zijn passie voor een klimaat van samen werken en samen leren in de school. De gedrevenheid is van zijn gezicht te lezen, zodra hij spreekt over belemmeringen en mogelijkhede...
Nico Eigenhuis, Tom Roetert
30 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 2
FAQ: Veel gestelde vragen rond het terugplaatsen van het speciaal naar gewoon onderwijs
Als een leerling eenmaal een plek heeft in het speciaal onderwijs, dan lijkt het vaak alsof dat voor de rest van de schoolcarrière zo blijft. Toch hoeft dat niet zo te zijn. Met passend onderwijs wordt een terugkeer naar een gewone school juist aangemoedigd. Hoe werkt dat? Zes vragen over de over...
Ron Benjamins
30 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 2
Scholen zijn zeer welwillend, maar ze weten soms niet wat ze moeten doen
“Het eerste jaar zal het nog wel druk worden. Maar als na verloop van tijd de lijnen wat duidelijker zijn voor iedereen, mag je toch hopen dat het minder wordt.” Hilde Mertens is directeur van de Stichting Onderwijsgeschillen, waar meningsverschillen tussen scholen en ouders worden voorgelegd aan...
Ron Benjamins, Hilde Mertens
30 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 2
De 'best practice' van Nanja van Es
Nanja van Es is directeur van SBO Het Noorderlicht in Dordrecht, die volgend schooljaar fuseert met SBO De Anne Frank School.
Nanja van Es
30 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 2
Iedere leerling heeft recht op een goede relatie tussen zijn ouders en de school
“Leerlingsucces wordt voor een groot deel beïnvloed door positieve ouderbetrokkenheid,” zegt Peter de Vries. Niet alleen onderzoeken tonen dat aan, ook landen met de beste leerresultaten. Ouderbetrokkenheid is dus belangrijk genoeg om volop aandacht aan te geven. Dat geldt ook voor passend onderw...
Jack Biskop, Peter de Vries
30 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 2
Mensen zijn belangrijker dan regels
Minder regels en meer ruimte voor eigen beleid in de eigen regio: passend onderwijs is een schoolvoorbeeld van decentralisatie en deregulering. Ondersteuning van leerlingen is niet meer afhankelijk van algemeen geldende, vooraf geregelde indicatiestellingen. Langzaamaan wordt duidelijker zichtbaa...
Ron Benjamins
30 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 2
Checklist: Flitsbezoeken
Terwijl de schoolleider vergadert, stukken schrijft, met de bestuurder overlegt en ouders te woord staat, speelt het echte schoolleven zich af in de klas. Geen tijd voor klasbezoeken. Maar met flitsbezoeken kunt u snelle en gerichte feedback geven op het gedrag van de leraar. Een ideale vorm om d...
30 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 2
Samenwerken met jeugdhulp
Sinds januari 2015 is de decentralisatie van de jeugdhulp een feit. Dit moet lokaal leiden tot nauwere samenwerking tussen jeugdhulp en het onderwijs. Dolf van Veen, voorzitter Nederlands Centrum Onderwijs en Jeugdzorg, spreekt zich uit over deze nieuwe ontwikkelingen: “De stand van zaken is niet...
Thieu Dollevoet, Dolf van Veen
30 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 2
Denk niet in hekjes
Nu samenwerkingsverbanden zicht krijgen op het organiseren van onderwijsondersteuning, is het tijd om de volgende stap te zetten. In de samenwerking met
jeugdhulp kan nog veel gewonnen worden, stelt Dick Rasenberg. Dat lukt alleen als iedereen echt bereid is om over de eigen schaduw heen te sta...
Ron Benjamins, Dick Rasenberg
30 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 2
FAQ: Veel gestelde vragen rond professionalisering
Als meer leerlingen met ondersteuning vaker in het regulier basisonderwijs les krijgen, vraagt dat om professionalisering van leraren. De meest gestelde vragen over de meest recente ontwikkelingen op het gebied van professionaliseren.
Ron Benjamins
30 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 2
Checklist: Uitspraken Geschillencommissie passend onderwijs
Uitspraak Geschillencommissie passend onderwijs 12 januari 2015 (nr. 106517).
In haar uitspraak van 12 januari jl. heeft de commissie het systeem van de Wet passend onderwijs nog eens uiteengezet. De uitspraak maakt duidelijk welke stappen een school in de praktijk dient te zetten voordat een ve...
Pauline Demacker
30 juli 2020
