Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 05
Werken aan inclusie 2025 04
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
OOM 2024-3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie - 2023 / nr 3
Afgifte toelaatbaarheidsverklaring

Dat het nauw komt met de afgifte van een toelaatbaarheidsverklaring (tlv) is bekend en blijkt maar weer eens uit de onderstaande, recente uitspraken van de Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaring (LBT).

 

(Bron: Onderwijsgeschillen)

Anne Dekkers
27 juni 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 3
Visual: Burgerschap & Basiswaarden
27 juni 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 2
Expertise naar de leerling in plaats van kleine klassen

In 2022 gingen er meer leerlingen naar het gespecialiseerd onderwijs (GO), dan bij de invoering van Passend onderwijs in 2014 en is het aantal thuiszitters wederom gestegen. Dit zien we in het hele land en in sommige regio’s is de groei nog veel groter. Inmiddels ontvangt 1 op de 7 kinderen een v...

Hilbert de Vries
11 april 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 2
Werken bij een samenwerkingsverband: never a dull moment!

Column van het Netwerk LPO en de Sectorraad SWV VO, waarin leidinggevenden van samenwerkingsverbanden verenigd zijn om de belangen van samenwerkingsverbanden en passend onderwijs te behartigen.

Jack Biskop
11 april 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 2
Stoer

Soms heb je als leerling een nieuw vak op school nodig. Zeker als samenwerken, zelfstandigheid en regels naleven niet je sterkste kanten zijn. Voor Andries hebben we het vak “stoerheid” bedacht. Dat is tenminste een vak waar hij een dikke vette voldoende op scoort.

Jelte van der Kooi
11 april 2023
werkenaaninclusie - 2022 / nr 5
Leraren met speciale behoeften

Children with special needs is een wijdverbreid maar subjectief label dat problemen die zich voordoen in een context ten onrechte overwegend bij het kind legt. Als we voortaan spreken van Teachers with special needs oftewel Leerkrachten met speciale behoeften, heeft dat veel voordelen. We leggen ...

Laura Batstra, Marieke van Roy, Ernst D. Thoutenhoofd
6 december 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 4
Schaf het schooladvies in groep 8 af

Als we echt werk willen maken van gelijke kansen, moeten we de vroege selectie achter ons laten en leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs mogelijkheden geven om hun capaciteiten verder te verkennen. Eddie Denessen houdt een pleidooi voor het afschaffen van het schooladvies aan he...

Eddie Denessen
29 september 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 4
Uitspraken Onderwijsgeschillen
Bij Onderwijsgeschillen zijn de afgelopen tijd weer de nodige zaken behandeld die interessant zijn voor het passend onderwijs. Enkele gegrond verklaarde uitspraken over uiteenlopende onderwerpen worden nader uitgelicht.
Anne Dekkers
29 september 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 3
De smaad van het onderwijs

Schrikbarend, schrijft de Telegraaf: "Taal- en rekenniveau scholieren holt achteruit". Aanleiding: het jaarlijkse rapport van de Inspectie van het Onderwijs over onze toestand. "Nieuw dieptepunt", krijst het FD. "Het is dramatisch, maar er is ook iets aan te doen", zegt de inspecteur-generaal teg...

Tijl Rood
22 juni 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 2
'We moeten af van de arrangementencultuur'
In 2021 sprak de redactie van PO Magazine met Dolf van Veen, een van de drijvende krachten achter het platform Naar inclusiever onderwijs. Naar aanleiding van dit inspirerende gesprek besloot de redactie een nieuwe rubriek in te richten: ‘Zo kan het ook!’ Een jaar lang werd in elk nummer een incl...
Olga Koppenhagen, Dolf van Veen
12 april 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 1
Ik hoor, ik hoor wat jij niet hoort...
De stem van de leerling is belangrijk. Maar hoe geef je dat vorm? Een nieuwsgierige basishouding van leerkrachten is belangrijk om leerlingen (nog) beter te leren begrijpen. En een van de “ingangen” om kinderen werkelijk te horen en te begrijpen zijn de ouders. Dit artikel belicht hoe je leerling...
Peter de Vries
17 februari 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 1
Jezelf mogen zijn tussen de anderen, dát is inclusiviteit
NVA-Expertgroep autisme & onderwijs Sinds haar oprichting in 2020 heeft de NVA-Expertgroep Autisme & Onderwijs zich onder andere gericht op haar visie en missie als het gaat om onderwijs aan leerlingen (en studenten) met autisme. Er wordt veel gezegd en geschreven als het gaat om het falend ‘p...
Suzanne Agterberg-Rouwhorst, Geesje Duursma, Silke Polman, Saskia Sliepenbeek, Sylvia Stuurman, Jantiene Treurniet
17 februari 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 1
Het lef hebben om dingen anders te doen
Inclusief onderwijs op KindCentrum Borgele KindCentrum Borgele in Deventer is een plek waar ieder kind terecht kan. Een reguliere basisschool, speciaal onderwijs, dagbesteding en kleuter- en naschoolse opvang zitten er onder één dak. Algemeen directeur Huub de Haan vertelt vol enthousiasme ove...
Olga Koppenhagen
17 februari 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 1
Column: Stiltespiegel
We geven les. In die paar woorden zit iets wat met dienen te maken heeft. Alsof onderwijs draait om les GEVEN. We weten allemaal dat het om veel meer gaat dan dat. Dat het geven van les start met de relatie met elke leerling.
Jelte van der Kooi
17 februari 2022
werkenaaninclusie - 2021 / nr 5
'Kwaliteitscoördinator plakt geen labels'
KBS Drie Koningen in De Meern, onderdeel van het samenwerkingsverband Utrecht PO, heeft ervoor gekozen om niet meer de functie van intern begeleider in huis te hebben; sinds een jaar of drie werkt de school met kwaliteitscoördinatoren. Deze ontwikkeling past in het bredere ontwikkelingstraject va...
Noraly Snel
6 december 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 5
Inzetten op welbevinden!

In context van NPO Kinderen en jongeren gaan naar school om te leren én zichzelf te ontwikkelen. Dit lukt het best als ze goed in hun vel zitten, goede relaties hebben met anderen en zich veilig voelen op school. Welbevinden is bevorderend voor het leren. Maar ook andersom: het krijgen van goed o...

Chaja Deen, Anna den Haan, Marloes Kleinjan
6 december 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 4
Toetsing in het basisonderwijs: nuttig of belemmerend?
Onderwijs en toetsing worden veelal in één adem genoemd, als zou het één niet zonder het ander kunnen. Zeker: als het goed is, kan toetsing onderwijs versterken. Maar soms blijken toetsen in de praktijk heel andere effecten te hebben dan aanvankelijk bedacht of voorzien. Dat is zeker het geval bi...
Karen Heij
13 oktober 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 4
Werkwijze en nieuw kader extern toezicht
Vanaf 1 augustus 2021 werkt de Inspectie van het Onderwijs met herziene onderzoek kaders. Die worden voortaan gebruikt bij de vierjaarlijkse onderzoeken bij schoolbesturen. Wat is er veranderd in werkwijze en toetsingskader?
13 oktober 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 2
Meer vaart in de jeugdzorg
Samenwerking tussen huisartsen en jeugdprofessionals In Bergen op Zoom heeft medisch centrum De Poort sinds 2019 een interessante nieuwe werkwijze ingevoerd: het huisartsencollectief heeft vijf dagen per week een jeugdprofessional binnen het centrum beschikbaar om de artsen te ondersteunen. Jo...
Olga Koppenhagen, Joyce Suijkerbuijk
1 april 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 2
Bewaartermijn van toelaatbaarheidsverklaringen
De periode waarvoor een toelaatbaarheidsverklaring (tlv) wordt afgegeven moet minimaal een schooljaar zijn, maar mag meerdere schooljaren bedragen. Voor leerlingen met een ernstige meervoudige beperking (EMB) is het uitgangspunt dat de tlv afgegeven kan worden voor de hele (v)so-schoolloopbaan va...
Anne Dekkers
1 april 2021
werkenaaninclusie - 2020 / nr 4
Hobbelige weg naar inclusiever onderwijs
Evaluatie Passend Onderwijs Op 1 augustus 2014 is passend onderwijs bij wet ingevoerd. Bij de start van de wet is meteen afgesproken om in de periode 2015-2020 de wet goed te evalueren. Die opdracht is weggelegd bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). In dit artikel willen wij ...
Jack Biskop, Hilbert de Vries
18 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 4
Verevening versterkt kansenongelijkheid
Overheidsbeleid stuurt lang niet altijd in een consequente richting; maar werkt soms zelfs tegen elkaar in. Zo is kansengelijkheid een van speerpunten van het Nederlandse onderwijsbeleid. Ook benoemt OCW het tegengaan van segregatie en overbelaste scholen als actiepunten. Gek genoeg zorgt de ‘ver...
Jos Gerards, Hilbert de Vries
18 november 2020
werkenaaninclusie - 2020 / nr 4
Leerplicht en schoolverzuim: een overzicht
Leerplicht - Recht op passend onderwijs - (On)geoorloofd verzuim - Belastbaarheid - Vrijstellingen Leerplichtwet
Anne Dekkers
18 november 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 2
Handelingsgericht werken en de schoolleider
Passend onderwijs wordt geassocieerd met ‘goed onderwijs voor alle leerlingen’, ‘geen kind tussen wal en schip’ en ‘geen leerling die buiten de boot valt’. Hoe beter de basisondersteuning is en hoe sterker de interne en externe ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband, hoe meer leerlingen bi...
Tijn Nuyens, Noëlle Pameijer
30 juli 2020
1...91011...29
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo