Meest gelezen

Dat de coronaperiode grote invloed heeft gehad op het welbevinden en de ontwikkeling van jeugdigen en hun relaties, mag duidelijk zijn. Universiteit Utrecht en Trimbos-instituut onderzochten hoe de situatie anno 2022 was ten opzichte van 2017, en hoe scholen de middelen uit het Nationaal Programm...
Het vorige nummer van OO Magazine stond in het teken van normaliseren, in de Jeugdwet van 2015 genoemd als een van de transformatiedoelen voor de jeugdzorgsector. Uitgangspunten van het Leernetwerk Normaliseren zijn herkenbare aanspreekpunten in de directe omgeving, en ondersteuning zoveel mogeli...
Eerder in OO Magazine schreef ik al over het recht op onderwijs, oftewel het leerrecht. Op 30 november 2022 is het wetsvoorstel “Verankering van het leerrecht” door het lid Van Meenen ingediend met als doel om het leerrecht te verankeren in de nationale weten regelgeving. Dit wetsvoorstel wijzigt...
Is melden helpend bij een vermoeden van kindermishandeling? Het eerste antwoord op deze vraag is: ‘Ja zeker.’ Kinderen die mishandeld of verwaarloosd worden, moeten hulp krijgen. In de praktijk is dit niet altijd zo eenvoudig. Meldingen bij Veilig Thuis (VT-melding) worden namelijk ook wel gedaan...
Alle kinderen en jongeren hebben recht op onderwijs, als essentiële stap naar volwaardige en gelijkwaardige deelname aan de samenleving. We willen dat realiseren door een inclusief onderwijssysteem, waarbij jongeren met en zonder beperking, ziekte of extra ondersteuningsbehoefte( n) samen naar sc...
Auteur Ewout Kattouw had problemen als adolescent. In het boek Wie is nou eigenlijk gek? beschrijft hij zijn tragische ervaringen met de psychiatrie. Hij kreeg letterlijk het ene label na het andere opgeplakt. In het boek gaat hij in op wat hielp en niet hielp tijdens zijn herstel. We lezen hoe m...

