Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 05
Werken aan inclusie 2025 04
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
OOM 2024-3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie - 2017 / nr 5
Gedifferentieerd onderwijs vergroot ongelijke kansen
Volgens bijzonder hoogleraar Eddie Denessen kan differentiatie de kansenongelijkheid van kinderen juist vergroten in plaats van verkleinen. “In het rapport ‘De Staat van het Onderwijs’ (2016) laat de inspectie zien dat de kansen van kinderen van hoogopgeleide ouders flink zijn toegenomen ten opzi...
Walter van de Calseyde, Eddie Denessen
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 5
Nederland kiest voor passend onderwijs, Vlaanderen heeft zijn M-decreet
Denk inclusief Nederland en Vlaanderen lijken te worstelen met de vraag hoe je via het onderwijs integratie van kinderen met een beperking tot stand brengt. Beide landen ondertekenden hiervoor internationale verdragen (Salamanca, 1994 en het internationaal verdrag voor de rechten van mensen me...
Teun Dekker
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 1
Niet breken maar bouwen
Sterke scholen die goed samenwerken in hun eigen wijk en kinderen die dicht bij huis naar school kunnen. Dat is de missie van Nicole Teeuwen, directeur van samenwerkingsverband PPO in Rotterdam. En het werkt, omdat besturen meewerken en scholen goed geholpen worden. Met als effect een kleiner sbo...
Ron Benjamins, Nicole Teeuwen
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 1
Zorgplicht school heeft grenzen
Sinds de invoering van de Wet Passend Onderwijs hebben scholen een extra zorgplicht bij het aanbieden van onderwijs, het verwijderen van een leerling of het doorverwijzen van een leerling naar een andere school. In uitspraak 106911 d.d. 19 oktober 2015 wordt duidelijk dat deze zorgplicht ook een ...
Pauline Demacker
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 1
Privacy beschermen en toch informatie delen
Binnen passend onderwijs voeren scholen overleg over leerlingen en gezinnen met andere scholen en met het adviesteam in het samenwerkingsverband over de ondersteuningsbehoefte van leerlingen. De wetgeving over passend onderwijs heeft voor het verstrekken van informatie over leerlingen en voor het...
Lydia Janssen
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 1
Professionele schoolcultuur? Doe aan ideeënsex en denk eens aan de Fiat 500
“Vorige week kregen we een trainingsdag ‘professionele cultuur’. En we hebben het al zo druk!” Deze, licht wanhopige, uitspraak hoorde ik laatst van een leerkracht, die ik ken als zeer plichtsgetrouw en betrokken in haar rol als leerkracht op een grote school. Zij had blijkbaar het idee dat een p...
Nico Eigenhuis
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 2
"Passend onderwijs is een teamopdracht"
De Werkplaats Kindergemeenschap in Bilthoven is geen doorsnee school. Zo kunnen kinderen er leren en spelen op de eigen boerderij en krijgen de groepen 5 tot en met 8 les in een grote, open ruimte met uiteenlopende werkplekken. De uitdaging van De Werkplaats is echter dezelfde als die van andere ...
Elleke van den Burg-Poortvliet, Jeroen Goes
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 1
Professionaliseren van leraren: informeel, autonoom en praktijkgericht
Leraren leren het best van elkaar, op een informele manier, als er onderling vertrouwen is. Dat zegt Maarten de Laat. Wat Andy Hargreaves en Michael Fullan verwoorden als ‘sociaal kapitaal’ wordt in Heerlen uitgevoerd onder de naam ‘netwerkleren’. In dit artikel verkennen we hoe leraren vanuit di...
Nico Eigenhuis, Maarten de Laat
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 1
Waar onderwijs en zorg elkaar ontmoeten
Passend onderwijs, transitie jeugdzorg, overheveling AWBZ, enzovoort, enzovoort. Het is een spannende tijd waarin we leven met veel veranderingen en eigenlijk is er ook niets tegen al die plannen en doelen. Uiteindelijk gaat het om meer eigen verantwoordelijkheid van burgers en professionals, ei...
Jack Biskop
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 4
Van spullen en papieren naar mensen en manieren
Wie meer op maat wil lesgeven, moet meer toetsen, analyseren, plannen maken en evalueren. Veel leerkrachten zijn nauwelijks in staat om de klassenpraktijk en de administratie de tijd en aandacht te geven die ze verdienen. Dat lijkt een typisch probleem voor het onderwijs te zijn, maar ook in ande...
Ron Benjamins, Nico Eigenhuis
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2013 / nr 1
Basisondersteuning: fundament voor passend onderwijs
In bijna alle samenwerkingsverbanden PO wordt deze periode besproken over afspraken op het gebied van basisondersteuning. Aan de hand van indrukwekkende overzichten en kengetallen worden normen bepaald voor ‘curatieve interventies’ of ‘kwaliteitstandaarden hgw’. Veel schoolleiders hebben het gevo...
Ron Benjamins, Jacques van den Born
16 juli 2020
werkenaaninclusie - 2013 / nr 1
Hoe inspireer je je leerkrachten?
Passend onderwijs vraagt veel van leerkrachten. De ambitie van het nieuwe beleid is om zoveel mogelijk leerlingen onderwijs te geven op gewone scholen, ook als leerlingen extra ondersteuning nodig hebben. En die extra ondersteuning wordt het liefst in de klas gegeven. Gaat dat lukken? Gaan leerkr...
Nico Eigenhuis
16 juli 2020
werkenaaninclusie - 2013 / nr 1
Wet- en regelgeving passend onderwijs
De Wet passend onderwijs geeft kaders en hoofdlijnen aan. De komende tijd worden nog nadere afspraken gemaakt door bijvoorbeeld de Tweede Kamer, het ministerie, de PO-Raad en de vakbonden. Met deze rubriek blijft u daarvan op de hoogte.
16 juli 2020
werkenaaninclusie - 2013 / nr 1
Ouders en personeel kunnen nu via de MR en de OPR op twee niveaus meedoen
De verplichte invoering van passend onderwijs heeft invloed meerdere bestuursniveaus binnen de school. Op schoolniveau heeft de medezeggenschapsraad (MR) adviesbevoegdheid op het schoolondersteuningsprofiel. Op het niveau van het samenwerkingsverband komt er een nieuw medezeggenschapsorgaan, de o...
Walter van de Calseyde, Jan de Vos
16 juli 2020
werkenaaninclusie - 2013 / nr 1
Checklist: Vijf actiepunten voor na de zomervakantie
16 juli 2020
werkenaaninclusie - 2013 / nr 2
Checklist: Leerlingenaanname
16 juli 2020
werkenaaninclusie - 2023 / nr 4
Droombeeld Inclusief onderwijs
10 oktober 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 4
Jong na corona
Hoe voelen jongeren zich nu?

Dat de coronaperiode grote invloed heeft gehad op het welbevinden en de ontwikkeling van jeugdigen en hun relaties, mag duidelijk zijn. Universiteit Utrecht en Trimbos-instituut onderzochten hoe de situatie anno 2022 was ten opzichte van 2017, en hoe scholen de middelen uit het Nationaal Programm...

Olga Koppenhagen
10 oktober 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 4
Goed leren kijken
Jongeren met hulpbehoefte geven signalen af

Het vorige nummer van OO Magazine stond in het teken van normaliseren, in de Jeugdwet van 2015 genoemd als een van de transformatiedoelen voor de jeugdzorgsector. Uitgangspunten van het Leernetwerk Normaliseren zijn herkenbare aanspreekpunten in de directe omgeving, en ondersteuning zoveel mogeli...

Olga Koppenhagen
10 oktober 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 4
Van leerplicht naar leerrecht?

Eerder in OO Magazine schreef ik al over het recht op onderwijs, oftewel het leerrecht. Op 30 november 2022 is het wetsvoorstel “Verankering van het leerrecht” door het lid Van Meenen ingediend met als doel om het leerrecht te verankeren in de nationale weten regelgeving. Dit wetsvoorstel wijzigt...

Anne Dekkers
10 oktober 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 4
Kindermishandeling: is melden helpend?

Is melden helpend bij een vermoeden van kindermishandeling? Het eerste antwoord op deze vraag is: ‘Ja zeker.’ Kinderen die mishandeld of verwaarloosd worden, moeten hulp krijgen. In de praktijk is dit niet altijd zo eenvoudig. Meldingen bij Veilig Thuis (VT-melding) worden namelijk ook wel gedaan...

Marieke Boon-Mens
10 oktober 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 3
Contouren werkagenda Route naar inclusief onderwijs 2035
Samenvatting brief Minister Wiersma (OCW) aan Tweede Kamer, 17 maart 2023

Alle kinderen en jongeren hebben recht op onderwijs, als essentiële stap naar volwaardige en gelijkwaardige deelname aan de samenleving. We willen dat realiseren door een inclusief onderwijssysteem, waarbij jongeren met en zonder beperking, ziekte of extra ondersteuningsbehoefte( n) samen naar sc...

27 juni 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 3
Wie is nou eigenlijk gek?
Ervaringen met de psychiatrie

Auteur Ewout Kattouw had problemen als adolescent. In het boek Wie is nou eigenlijk gek? beschrijft hij zijn tragische ervaringen met de psychiatrie. Hij kreeg letterlijk het ene label na het andere opgeplakt. In het boek gaat hij in op wat hielp en niet hielp tijdens zijn herstel. We lezen hoe m...

27 juni 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 3
Visual: De staat van het onderwijs
27 juni 2023
1...8910...29
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo