Meest gelezen
werkenaaninclusie - 2019 / nr 3
De 'Samen naar School klas' geeft invulling aan leerrecht
Er zijn kinderen die als gevolg van hun beperking niet in staat zijn deel te nemen aan onderwijs. Dat wil niet zeggen dat deze kinderen niet leerbaar zijn. Basisschool De Vink, de Merel Foundation en samenwerkingsverband PPO Leiden zijn in 2017 een intensieve zorg- en onderwijssamenwerking aangeg...
Walter van de Calseyde
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2019 / nr 3
Hoogbegaafdheid en passend onderwijs
Hoogbegaafdheid en slimheid is een zegen. Want welke ouder wenst zijn kinderen dat niet toe: veel talent. Kinderen mogen van geluk spreken als ze (cognitief) een sterk potentieel hebben; hoe kun je dat nu problematiseren? Problematiek rondom meer- en hoogbegaafdheid wordt vaak geframed als een lu...
Jos Gerards, Tijl Koenderink
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2019 / nr 3
Onderwijs en jeugdhulp samen over de schutting
Onderwijsprofessionals en jeugdhulpverleners streven hetzelfde doel na: de veiligheid en voorspoedige ontwikkeling van het kind op school en in het gezinsverband. Toch berust het verbond tussen onderwijs en jeugdhulpverlening lang niet altijd op een gelukkige samenwerking. Een veelgehoorde klacht...
Job Verberne
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2019 / nr 3
Berséba, Reformatorisch Passend Onderwijs
Bijna alle samenwerkingsverbanden (swv) in het primair onderwijs zijn regionaal ingedeeld. Er is één verband in het primair onderwijs waarvoor dat niet geldt: Berséba. Dit swv verbindt reformatorische scholen in het hele land en heeft daarmee een uitzonderingspositie op de regionale verbanden.
Gert van Leeuwen
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2019 / nr 3
Schorsing en verwijdering terecht?
Op 5 december 2018 heeft de Raad van State een interessante uitspraak gedaan in een door de ouders ingestelde hoger beroepsprocedure, waarbij er eerder door de rechtbank een ander oordeel is geveld. Wat was er aan de hand?
Anne Dekkers
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2019 / nr 3
Netwerk LPO: Naar school allemaal!
Mijn moeder was, zoals bij velen, de drijvende kracht in ons gezin en soms in letterlijke zin. Met de woorden ‘Vooruit, naar school allemaal!’ dreef ze mijn broers en mijzelf richting de deur om op weg naar school te gaan.
Jack Biskop
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2019 / nr 3
Leerlingvervoer: In de gemeente Nieuwegein worden schoolbussen ingezet
De verantwoordelijkheid om leerlingen te vervoeren van huis naar school ligt bij de gemeenten. Gemeenten vervoeren leerlingen wanneer deze meer dan zes kilometer van de school wonen. Dit gebeurt in de regel met busjes, maar ook met begeleid openbaar vervoer (ov) of met een abonnement in het ov. M...
Guus Beenhakker, Gonnie Boerma-Sijbrandij, Barrie Piekema
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 3
Is ICT een kans voor passend onderwijs?
Op het eerste gezicht lijkt ICT in het onderwijs een goede hulp bij het vormgeven van passend onderwijs. Kinderen kunnen opdrachten uitvoeren die passen bij hun onderwijsbehoefte; moet je nog een stapje terug, dan kun je naar een niveautje lager, kun je al wat meer aan dan krijg je ingewikkelder ...
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 3
Structurele inzet onderwijsassistenten biedt veel ondersteuning
‘Thuisnabij passend onderwijs’ realiseren hangt nauw samen met een goed georganiseerde ondersteuningsstructuur. Binnen samenwerkingsverband Driegang (regio Gorinchem) regelt EC Rotonde de ondersteuning van de onderwijsprocessen op 44 scholen/locaties, waaronder enkele met inclusief onderwijs en é...
Walter van de Calseyde, Piet Vogel
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 3
De 'best practice' van Mischa Put
De ‘best practice’ van Mischa Put van twee kleine scholen De Wegwijzer in Piershil en De Ontmoeting in Capelle aan den IJssel.
Mischa Put
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 3
Onderwijs en jeugdhulp verbonden!?
Leraren op scholen en hulpverleners in jeugdhulp gaan anders met elkaar samenwerken. Door de invoering van passend onderwijs en de Transitie Jeugdzorg bij de gemeenten, is veel veranderd. In beide sectoren zijn ingewikkelde indicatiestelsels verdwenen. Welke ondersteuning wordt ingezet, hangt nie...
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 3
Overstappen van speciaal naar gewoon onderwijs
Als een leerling naar het so of sbo wordt verwezen, gaat bijna iedereen ervan uit dat dat voor de rest van de schoolperiode zo zal zijn. In steeds meer samenwerkingsverbanden worden daar vraagtekens bij geplaatst. Misschien is na verloop van tijd een leerling wel weer toe aan een gewone school. Z...
Ron Benjamins, Maartje Reitsma
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 3
Leiderschap: leg de regie op de juiste plek
Een schoolleider lijkt op een regisseur. Toneelregisseur Ivo van Hove zegt over zijn werk: “Als ik regisseer, voel ik me totaal op mijn gemak. Rustig, helemaal op mijn plek. Daar durf ik te falen, fouten te maken. Dan zeg ik drie dagen later tegen een acteur: ‘Je had gelijk – er klopt niets van w...
Nico Eigenhuis
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 3
Leiderschap in SWPBS-scholen: georganiseerd en gedeeld!
Verantwoordelijk leren zijn voor jezelf, voor elkaar en voor de omgeving. Positieve keuzes leren maken als het gaat om gedrag. Samen elke dag weer de school zijn waar iedereen er bij hoort, zichzelf mag en kan zijn. Samen kiezen voor wat de moeite waard is en de schouders eronder zetten en dit el...
Anita Blonk, Joke Kamstra
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 3
Vraag het de kinderen zelf
In Zeeland werken twee samenwerkingsverbanden met een kinderraad. Kinderen vergaderen over belangrijke vragen rond ondersteuning, bijvoorbeeld over wat basisondersteuning zou moeten zijn, hoe je geld eerlijk verdeelt en hoe je zorgt voor een veilige klas. De adviezen die dat oplevert zijn bepaald...
Madeleine Weij
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 3
Checklist: Een passende plek vinden voor een leerling
De school moet ouders van kinderen met extra ondersteuningsbehoeften meer informatie geven over passend onderwijs en de daarbij behorende ondersteuning en begeleiding die geboden kan worden. Ouders kunnen in samenwerking met de school een aantal stappen volgen om erachter te komen wat de meest pa...
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 4
'Ik heb getwijfeld over België'
Heel wat jaren geleden zong Het Goede Doel dat ze twijfelden over België en diezelfde tekst sprak mijn dochter toen ze het over de schoolkeuze van onze kleinzoon had. In gemeenten die grenzen aan Vlaanderen is het naar school gaan aan de andere kant van de grens geen ongewoon fenomeen. Sterker no...
Jack Biskop
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 4
De zoektocht van de inspectie naar een waarderingskader
Een jaar voordat passend onderwijs verplicht werd is de inspectie begonnen met het beoordelen van de kwaliteit van samenwerkingsverbanden. Floor Wijnands is vanuit de inspectie nauw betrokken bij het kwaliteitsonderzoek en bespreekt waar samenwerkingsverbanden nu staan. Hij is positief over de kw...
Guus Beenhakker, Floor Wijnands
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 4
Checklist: Geschillencommissie Passend Onderwijs
Pauline Demacker
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 4
Mees Kees vindt kinderen leuk
Schrijfster Mirjam Oldenhave over de populairste stagiair van Nederland
Mirjam Oldenhave is de eerste die met pretlichtjes in haar ogen relativeert wat Mees Kees doet. ‘Hij kan echt niet lesgeven, hoor. Hij zegt gewoon dat er vitamine C in paprikachips zit.’ Toch moet Mees Kees wel iets goed d...
Ron Benjamins, Mirjam Oldenhave
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 4
Resultaten verbeteren door inspirerend leiderschap
Over ‘Uplifting Leadership’, het nieuwste boek van Andy Hargreaves
Wat vraagt het om méér met minder te doen? Hoe kunnen we beter presteren dan voorheen? In hun boek ‘Uplifting Leadership’ nemen Andy Hargreaves en zijn collega’s ons mee in hun kijk op leiderschap dat prestaties van organisatie...
Nico Eigenhuis, Andy Hargreaves, Tijn Nuyens
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 4
Kwaliteitsondersteuners: de 'kritische vriend' van de directeur
In Nederland hebben scholen, samenwerkingsverbanden en andere organisaties verschillende manieren gevonden voor het inrichten van de kwaliteitsondersteuning. Stichting SKOzoK (Noord-Brabant) is een cluster van 30 scholen in verschillende grootten en maten. Deze scholen werken en professionalisere...
Guus Beenhakker, Tonnie van Geel, Lieke Kessels
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 4
Checklist: Wat staat er tenminste in de schoolgids?
Iedere school heeft verplicht een schoolgids die wordt verstrekt aan ouders. Deze school herziet en actualiseert de gids jaarlijks en deelt die ook ieder jaar opnieuw uit aan de ouders. De inspectie controleert scholen erop of de juiste gegevens vermeld zijn in de schoolgids. Scholen mogen allerl...
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 4
Hoogbegaafd zijn, een belemmering?
Het risico van onopgemerkt talent.
In dit artikel beschrijven we het belang van een onderzoekende houding en de dialoog met ouders bij het onderkennen van hoogbegaafdheid aan de hand van een praktijkvoorbeeld in het primair onderwijs. De beschreven situatie is voor de school aanleiding geweest...
Jet Barendrecht, Corrine Bleecke, Marianne Soeters
22 juli 2020