Meest gelezen
werkenaaninclusie - 2015 / nr 4
1 jaar passend onderwijs: de stand van zaken
De afgelopen weken werden veel onderzoeken gepubliceerd, waarin de balans wordt opgemaakt na een schooljaar lang werken met passend onderwijs. Het lijkt erop dat de basale afspraken over de ondersteuning aan leerlingen in bijna alle regio’s wel geregeld is. Maar juist als het ingewikkeld wordt of...
Ron Benjamins
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 4
FAQ: Cijfers passend onderwijs
Onderwijs in Cijfers geeft de belangrijkste cijfermatige informatie over het onderwijs in Nederland. Een aantal cijfers met betrekking tot passend onderwijs worden gepubliceerd. Zo kunnen de volgende vragen kwantitatief beantwoord worden.
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 5
De toelaatbaarheidsverklaring: gift of last?
Als een leerling naar het speciaal (basis-)onderwijs gaat, is daarvoor een toelaatbaarheidsverklaring nodig van het samenwerkingsverband. Ouders die het niet eens zijn met een beslissing over de toelaatbaarheid van hun kind kunnen bij het samenwerkingsverband bezwaar maken. Die bezwaren worden vo...
Stephan Schellens
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 5
Andy Hargreaves over 'uplifting leadership'
Eind september bezocht de hoogleraar Andy Hargreaves Nederland voor een masterclass over ‘uplifting leadership’, georganiseerd door de Stichting Duurzaam Leren. Hoe zorg je ervoor dat je leiding geeft in een school op zo’n manier dat de leraren die er werken zich ‘opgetild’ voelen en het beste ui...
Gaby Ammerlaan, Andy Hargreaves
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 5
Checklist: Basisondersteuning
Alle samenwerkingsverbanden hebben een niveau van basisondersteuning afgesproken. Daarmee is vastgelegd welke ondersteuning een school zelf aan een leerling moet kunnen bieden, voordat een beroep wordt gedaan op extra ondersteuning. In veel regio’s zijn die afspraken over basisondersteuning vastg...
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 5
De so-expertise van school naar school verspreiden
Met de komst van passend onderwijs ontstaat de behoefte om kennis uit het speciaal onderwijs te delen met scholen uit het regulier onderwijs. Stichting Orion (Openbaar Speciaal Onderwijs Amsterdam) heeft hiervoor een oplossing. Van school naar school wordt informatie binnen en buiten de stichting...
Guus Beenhakker, Lieke Rigter
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 5
Zorgvuldig eigen onderzoek
Soms vraagt een school zich serieus af of het team passend onderwijs kan bieden aan een leerling. In dat geval moet eerst worden vastgesteld welke ondersteuning de leerling nodig heeft. Daarna dient de school te onderzoeken of zij de extra ondersteuning zelf kan bieden, in de vorm van doeltreffen...
Pauline Demacker
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 5
Waarom passend onderwijs in het buitenland beter geregeld is
Na de zomer van 2015 verscheen een viertal onderzoeken naar de start van passend onderwijs. Het ministerie, DUO, de kinderombudsman en het AVS. Wat kun je zeggen na één jaar? Dat het – nog niet – is geland op de werkvloer? Bert Groeneweg bepleit meer aandacht voor de manier waarop passend onderwi...
Bert Groeneweg
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 5
Checklist: Toelaatbaarheidsverklaring
Als een leerling naar het SBO of het SO gaat, vraagt de verwijzende school een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aan voor de leerling bij het samenwerkingsverband. Met die verklaring kan de leerling toegelaten worden op de school voor speciaal (basis-)onderwijs. De inhoudelijke afweging verschilt ...
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 5
Passend onderwijs voor vluchtelingen
In steeds meer plaatsen in ons land worden vluchtelingen opgevangen. Kinderen in de basisschoolleeftijd hebben recht op onderwijs. Veel scholen zien daarbij een rol voor zichzelf en vragen zich af hoe het onderwijs aan nieuwkomers is geregeld. Kun je zomaar een leerling die asiel zoekt inschrijve...
Ron Benjamins
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2015 / nr 5
Aandachtspunten voor het organiseren van efficiënte ondersteuning binnen het schoolteam
Met passend onderwijs is het verlenen van ondersteuning voor veel scholen dichterbij gekomen of intensiever geworden. Teams worstelen wel eens met de vraag hoe de ondersteuning binnen het team goed kan worden afgestemd en waar de belangrijkste winstpunten liggen om ondersteuning effectief te make...
Guus Beenhakker, Danny Wyffels
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 4
"Zodra zorgaanbieders zich mede-eigenaar gaan voelen van onderwijsdoelen, ontstaat ideaal passend onderwijs"
Een belangrijk fundament van passend onderwijs betreft het effectief en efficiënt verbinden van onderwijs en jeugdhulp. Zoals bij veel transities is de dagelijkse praktijk vaak iets weerbarstiger dan de ambities van de tekentafel. We vroegen twee experts, Monique Baan (MB) en Bert Wienen (BW), wa...
Monique Baan, Walter van de Calseyde, Bert Wienen
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 4
Instrumenten voor begeleiden in passend onderwijs - Nieuwe gereedschapskist voor leraren en begeleiders
Peter de Vries en Peter de Vries schreven samen een boek over begeleiden in het passend onderwijs. “We hopen dat lezers zich dankzij deze publicatie competenter zullen voelen: beter toegerust om het passend onderwijs zo goed mogelijk vorm te geven.”
Peter de Vries, Peter de Vries (HU), Femke van den Berg
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 4
Zorg kan kennis over ontwikkeling van kind overdragen op onderwijs
De Algemene Vereniging Schoolleiders wil met het programma Zorg en Onderwijs Matcht een brug slaan tussen de kennis, de ervaring en de inzichten in de zorg en de kennis daarover bij leerkrachten. Waar nodig wordt deze kennis op scholen bijgebracht. Dit gebeurt op zo’n manier, dat de zorgkennis bl...
Guus Beenhakker, Koos Stienstra
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 4
Vaste werkplek of beste omgeving
Het woord ‘klas’ heeft in onze taal twee betekenissen: een groep kinderen met hun leerkracht of de ruimte waarin deze groep les krijgt. Tegenwoordig wordt dit woord nauwelijks meer gebruikt, omdat beide betekenissen aan het verdwijnen zijn. Nieuwe onderwijsconcepten gaan uit van niveaugroepen, co...
Wendie Hardeman
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 4
Kindgericht onderwijs: wat wil ik later worden?
Jongeren hebben vaak grote moeite met het zoeken naar een passende studie. Al decennia lang blijkt dat afgestudeerden een baan vinden in een andere richting dan die van hun studie of tijd verkwanselen met studies die toch niet passend genoeg blijken. Basisschoolproject Zikke (staat voor ‘Zichtbar...
Guus Beenhakker, Gerard aan de Stegge
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 4
Checklist: Eigenaarschap
Wie wil er nu niet werken in een team met hoogopgeleide professionals die allemaal eigenaarschap tonen voor hun werk? In veel publicaties wordt eigenaarschap tegenwoordig opgevoerd als het uitgelezen middel tegen gelatenheid en moedeloosheid. Eigenaarschap heeft te maken met werken van onderop, m...
Ron Benjamins
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 4
'Gewoon normaal en veel leren'
“Een goede juf of meester is voor mij iemand die spiegelend is en goed kan omgaan met kinderen. Met spiegelen bedoel ik: ‘juf boos, kind boos. Juf blij, kind blij’. Wat ik ook zou waarderen, is dat de leerkracht kinderen soms ook gewoon begrijpt. En verschillen begrijpt.” Zomaar een uitspraak van...
Dave Ensberg-Kleijkers
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 4
Leergesprekken: waarom, hoe en wat
Er wordt de hele dag tegen leerlingen gepraat, maar wordt er ook voldoende met hen gesproken? Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld 80 procent van de interactie tussen leerkracht en leerling over de leerstof gaat. Er blijft dan nog 20 procent over voor gesprekken die gaan over de mening en beleving ...
Martine Creemers
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 4
Checklist: Ouderinformatie
In de eerste weken van het schooljaar wordt op de meeste scholen een informatieve ouderavond gehouden. Vaak wordt ook wel iets gezegd over de ondersteuning die op school gegeven wordt. Bijvoorbeeld: ‘Dit is juf Anja, onze intern begeleider. Ze test leerlingen en ze geeft de andere juffen tips. We...
Ron Benjamins
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
"Wij doen al zestig jaar aan passend onderwijs"
Stichting Rijdende School verzorgt basisonderwijs aan kinderen van wie de ouders werken op de kermis of in het circus. Altijd zijn ze onderweg van stad naar stad. Elke week krijgen ze in een andere samenstelling onderwijs in een vrachtwagen die is ingericht als klaslokaal, steeds in andere klasse...
Guus Beenhakker, Jan Roest
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
Passend onderwijs voor varende kinderen
Peuters en kleuters van binnenvaartschippers krijgen aan boord vaak les van hun ouders. Zij zorgen er samen met een mentor voor dat het kind goed wordt voorbereid op het reguliere basisonderwijs. “Ouders en mentor zijn gelijkwaardige educatieve partners die samen onderwijs op maat realiseren.”
Femke van den Berg, Annemieke Kik, Anita van Laren
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
Op de International School Breda is elke leerling 'bijzonder'
‘We believe that your child’s learning experience should be fun, exciting and challenging! We welcome children aged from 3 to 18 years and we’re proud to offer excellent primary and secondary international education under one roof. Our experienced, international team works hard to ensure every ch...
Walter van de Calseyde
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
Weigering toelating leerling in verband met wachtlijst mag
Zit een groep vol en werkt de school met een wachtlijst waarop een leerling na inschrijving wordt geplaatst, dan zijn onderzoek naar de ondersteuningsbehoefte en
toelating nog niet aan de orde. In de Wet op het primair onderwijs (WPO) is bepaald dat een school nog niet hoeft te beoordelen of een...
Pauline Demacker
22 juli 2020