Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 04
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
OOM 2024-3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
"Methoden loslaten en denken in individuele leerlijnen"
Een veelbesproken nieuwsthema dit jaar is de komst van duizenden vluchtelingen. Al deze nieuwkomers krijgen in Nederland onderwijs, op verschillende niveaus en in verschillende talen, nog los van trauma’s en verwerking persoonlijke gebeurtenissen in het recente verleden. Passend onderwijs is onve...
Marieke Postma, Michiel Wigman
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
Van leerlingsetje naar ligmatje
De inrichting van het traditionele klaslokaal is de afgelopen honderd jaar nauwelijks veranderd. Dat valt op als je bijvoorbeeld een bezoek brengt aan het onderwijsmuseum in Dordrecht. Leerlingsetjes staan in het gelid, er hangt een schoolbord aan de muur en het daglicht komt van links. Blijkbaar...
Wendie Hardeman
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
"Ik gun een leerling onderwijs dichtbij huis"
Met slechts zestig leerlingen op de hele school is er een gemoedelijke sfeer bij de Sint Gerardusschool in het oost-Brabantse plaatsje Weebosch, vlakbij de grens met België. De school kent maar twee klassen, waar leerlingen van verschillende leeftijden aan het werk zijn. Passend onderwijs aanbied...
Guus Beenhakker, Ton Paulusse
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
Checklist: De toekomst verandert
De samenleving verandert. Scholen moeten mee veranderen om leerlingen voor te bereiden op de maatschappelijke uitdagingen van morgen. Over die toekomstbestendigheid van het onderwijs is veel te doen. Dat het anders moet, daarover bestaat veel overeenstemming. Op de vraag wat er moet veranderen zi...
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
Passend onderwijs aan zieke kinderen
In het hele land zetten 120 consulenten onderwijsondersteuning zieke leerlingen (OZL) zich ervoor in om kinderen met een ziekte zo normaal mogelijk onderwijs te kunnen geven. Het gaat daarbij niet om een griepje of een verkoudheid, maar een chronische of langdurige ziekte die ervoor kan zorgen da...
Annemarie Kaptein, Janneke van Loon
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
De volgende stap in passend onderwijs is al lang gezet
Wat zou het opleveren als we een nummer maken waarin we op zoek gaan naar scholen die alles doen wat nodig is om hun leerlingen goed te laten leren? En die daarbij verder moeten gaan dan de meeste reguliere scholen? Dat was het idee achter dit nummer van Passend Onderwijs Magazine. Onderwijs in N...
Ron Benjamins
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2016 / nr 5
Checklist: Aanbevelingen van pioniers
In dit nummer komen bevlogen professionals aan het woord over de manier waarop zij nieuwe wegen zoeken in de organisatie van hun onderwijs. Daar valt iets van te leren. Dit zijn hun aanbevelingen.
22 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 1
Van leerorganisatie naar lerend organisme
De neiging om continu te veranderen en te verbeteren zit idealiter in de genen van elke onderwijsprofessional. Met passend onderwijs op komst lijkt er sowieso geen ontkomen aan steeds meer en verder professionaliseren. Maar hoe zorg je ervoor dat je team vaardigheden ontwikkelt die relevant zijn ...
Walter van de Calseyde, José Dankers
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 1
Checklist: Professionaliseren van uw team
Om passend onderwijs te realiseren is professionalisering van de teamleden belangrijk. Professionalisering heeft als doel de vakbekwaamheid te versterken en het arsenaal aan handelingsmogelijkheden te vergroten. Het vereist een lerende cultuur op school. Daarvoor is een aantal voorwaarden te onde...
Nico Eigenhuis
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 1
Het aftellen is begonnen
De invoering van passend onderwijs heeft de afgelopen weken veel aandacht gekregen van de politiek en landelijke organisaties. Over een half jaar gaat de nieuwe wet- en regelgeving in. Uit voortgangsrapportages blijkt dat nog lang niet alles geregeld is. De boodschap aan samenwerkingsverbanden is...
Ron Benjamins
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 1
5 Vragen aan Rien van den Heuvel
Vijf vragen aan directeur van de Schaepmanschool, een Jenaplanschool met drie locaties in Barendrecht en Ridderkerk.
Rien van den Heuvel
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 1
Leidinggeven aan leraren
Leraren die hun vak verstaan geven vorm aan passend onderwijs. Om dat te bereiken is een vernieuwde rol van de schoolleiding nodig. Dit is één van de verrassende stellingen die John Hattie formuleert in zijn boek “Visible Learning for Teachers”. Het gaat om een verschuiving van “onderwijskundige ...
Nico Eigenhuis
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 1
Verwijsindex voorkomt dat er langs elkaar heen wordt gewerkt
Eerst even een veel gehoord misverstand uit de wereld helpen: de verwijsindex risicojongeren (VIR) is géén meldpunt. Dit wordt geregeld met elkaar verward. Hoe werkt het dan wel? En waarom zouden scholen erop moeten aansluiten en wat moeten ze dan melden? Directeur Anouk Gommans van MULTIsignaal ...
Steffie van Gils, Anouk Gommers
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 2
Netwerkleren in de praktijk
“Onze docenten zijn enthousiast en voelen zich meer betrokken,” constateert de directie bij SKOEM, waar de teams dit schooljaar begonnen met netwerkleren. Hoe werkt netwerkleren in de praktijk? Passend Onderwijs Magazine nam een kijkje bij het schoolbestuur en de scholen in het Limburgse Echt.
Steffie van Gils
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 2
Overpeinzing
De meeste scholen in Nederland hebben in opdracht van het samenwerkingsverband PO een schoolondersteuningsprofiel (SOP) ingevuld om de kwaliteit van de basisondersteuning in kaart te brengen en inzicht te geven in de ambitie voor de toekomst. Tegelijkertijd heeft in veel gevallen ook een inventar...
Jacques van den Born
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 2
Landelijke ouderraad: schakel tussen ouder, school en politiek
Met de invoering van passend onderwijs verandert ook de rol van ouders. Er komt meer ruimte voor meedenken en meebeslissen via een eigen raad. De Landelijke Ouderraad hoopt een schakel te zijn tussen ouders, school en politiek. “Als ouders zich betrokken voelen, gaan de schoolprestaties van de le...
Nico Foppen, Steffie van Gils, Peter Hulsen
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 2
Checklist: Netwerkleren door onderwijsprofessionals
Voor de kwaliteitsverbetering en het realiseren van passend onderwijs is het belangrijk dat alle betrokkenen blijven leren en hun eigen deskundigheid daarmee versterken. Betrokken onderwijsprofessionals zijn onder andere leerkrachten, coördinatoren, directeuren en IB’ers. Hieronder een aantal b...
Nico Eigenhuis
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 2
De toekomstige rol en waarde van de Cito-toets
Jaarlijks wordt onder ongeveer 150.000 leerlingen uit groep 8 de Cito-eindtoets afgenomen. De eindtoets helpt om een beeld te krijgen welk vervolgonderwijs het best past bij de leerling. Bovendien gebruikt de Inspectie de resultaten van de Cito-eindtoets om de kwaliteit van de school te bepalen. ...
Guus Beenhakker, Jacques van den Born
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 2
5 Vragen aan Willemijn Kuijper, directeur van de Montessorischool in Oosterhout (NB)
Vijf vragen aan Willemijn Kuijper, directeur van de Montessorischool in Oosterhout (NB).
Willemijn Kuijper
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 2
Realiseren van passend onderwijs: zie de leerkrachten als professionals
Om passend onderwijs te realiseren wordt elke school geacht een schoolondersteuningsprofiel (SOP) op te stellen. Vrijwel alle scholen hebben dat inmiddels gedaan. In dat profiel staat aangegeven op welke wijze de school passend onderwijs wil gaan bieden. Tevens geeft de school aan waar haar grenz...
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 2
Passend onderwijs vergt 'omdenken'
Iedere leerkracht komt niveauverschillen tegen in een klas en moet daarmee omgaan. Dit kan via de methode van het omdenken. Omdenken is met andere ogen kijken naar een situatie en daardoor andere mogelijkheden zien. Omdenken is denken in termen van kansen en niet van problemen. Je gebruikt in fei...
Nico van der Meer, Tijn Nuyens
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 2
Op overeenstemming gericht overleg (OOGO) met de gemeenten
In het kalenderjaar 2014 vinden twee belangrijke overleggen plaats. In het voorjaar van 2014 nodigt het samenwerkingsverband de gemeente(n) uit voor overleg over het ondersteuningsplan passend onderwijs. In het najaar van 2014 nodigt de gemeente het samenwerkingsverband passend onderwijs uit om m...
Jacques van den Born
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 2
Dichtbij het kind - de toekomst van het SBO
Tien jaar geleden lag het speciaal basisonderwijs (SBO) onder vuur. De nadruk lag te veel op het pedagogisch klimaat. Onderwijskundige doelen waren ondergeschikt. Tegenwoordig is het SBO een belangrijke schakel binnen het samenwerkingsverband. Hoe komt dat zo? En blijft dat zo? Een gesprek met Ja...
Ron Benjamins, Jan van Etten
21 juli 2020
werkenaaninclusie - 2014 / nr 2
'Scholen kunnen het zelf'
“Er wordt heel wat afgeworsteld met leerlingen in het onderwijs. Het is proberen, proberen en proberen, totdat het echt niet meer gaat en de relatie met het kind en de ouders verstoord is. Dan ben je te laat. Je moet scholen zo helpen dat ze zelf op tijd en snel zijn.” Dat zegt Ad de Swart, progr...
Ron Benjamins, Ad de Zwart
21 juli 2020
1...25262728
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo