Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 05
Werken aan inclusie 2025 04
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
OOM 2024-3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie - 2025 / nr 2
Een vast gezicht voor een kind op los zand

Op veel plekken in ons land hebben we de afgelopen jaren initiatieven zien ontstaan voor zogenoemde onderwijszorgarrangementen. Ondanks veel verschillende namen hiervoor, is het doel doorgaans eenduidig: het faciliteren van een passende plek voor een leerling die is uitgevallen of dreigt uit te v...

Bart Heeling
8 april 2025
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Doub(af)leren

De route naar meer inclusie wordt regelmatig geblokkeerd door ‘system says no’. Neem nu het fenomeen zittenblijven. Meerdere wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat doubleren op langere termijn vooral negatief uitpakt voor leerlingen. Scholen verkiezen bovendien een ‘ononderbroken ont...

Jos Gerards
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Een haalbare droom

Rond de zomer van 2022 presenteerden de ministeries van OCW en VWS hun droombeeld richting inclusief onderwijs. Dat leidde tot de publicatie die inmiddels bekend is als de ‘Werkagenda Route naar inclusief onderwijs 2035’ 

Hoe realistisch is deze werkagenda? Is het een droom die uit kan komen? Of...

Hilbert de Vries
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Waarom? Daarom!

Als we echt samen willen leven, moeten we elkaar ontmoeten. Hoe verschillend we ook zijn. Dat begint al jong. Een kind groeit op in een gezin en krijgt de normen en waarden mee die daar gelden. Met alle culturele verschillen in ons land, zijn dat heel verschillende normen en waarden. Daarbovenop ...

Esther Schepers
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Lessen uit Portugal

De invoering van inclusief onderwijs komt met uitdagingen. Hoe gaan andere landen hiermee om en wat kunnen wij daarvan leren? Deze keer: een kijkje in Portugal.

Hilbert de Vries
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 3
Kommer en kwel, maar klopt dat wel?

De Inspectie van het Onderwijs luidt de alarmbel: meer dan 20% van de scholen scoort onvoldoende. “Maar wat blijkt: de resultaten zijn op ruim 97% van de scholen voldoende en alle onvoldoende eindoordelen vallen bij scholen met een (zeer groot) lerarentekort. Dat is de echte crisis waar we nu de ...

Marco Frijlink
18 juni 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 3
Alarmfase 1
in het gespecialiseerd onderwijs

De samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs moeten sinds 2023 een regeling voor tussentijdse groei in het gespecialiseerd onderwijs opnemen in het ondersteuningsplan. Daarmee wordt bepaald hoe de financiering daarvan wordt geregeld. De meeste samenwerkingsverbanden hebben hiertoe de landelijke mo...

Hilbert de Vries
18 juni 2024
werkenaaninclusie - 2023 / nr 5
Onderwijs van binnenuit

Het onderwijssysteem knelt. Steeds meer kinderen, ouders en professionals voelen dat het niet meer past. Scholen zoeken naar manieren om hun onderwijs binnen de wettelijke kaders te hervormen. Van binnenuit bewegen zij van systeemgericht naar mens- en wereldgericht. En dat kan op iedere school!

Olga Koppenhagen
6 december 2023
werkenaaninclusie - 2025 / nr 5
Zelfreflectie

‘Inclusief onderwijs is slecht voor iedereen’. Het was de stevige kop van een opinieartikel van Sezgin Cihangir en Paul Kirschner in dagblad Trouw eind oktober. Bert Wienen en Willeke Doornbos klommen in de pen voor een reactie.

Willeke Doornbos, Bert Wienen
25 november 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 5
Betere leerresultaten, meer plezier
De winst van collective teacher efficacy

Wanneer teams vertrouwen hebben in hun vermogen om impact te maken, presteren ze beter. Het is een leidende gedachte achter ‘collective teacher efficacy’. Teams kunnen een flinke sprong voorwaarts maken in hun schoolontwikkeling als leraren de kans krijgen zich te ontwikkelen tot mastery learners...

Dian Fluijt-Lambert
25 november 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 5
“We werden buitengesloten"

Ieder kind een plek bieden waar het kan leren en zich kan ontwikkelen, ongeacht achtergrond of ondersteuningsbehoefte. Het is een ambitie die veel scholen delen, maar in de praktijk vaak ingewikkelder is dan gedacht. Zoals bij Sam*. Zijn casus laat zien wat er kan gebeuren als een kind tussen wal...

Peter de Vries
25 november 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 5
Kinderen in een hokje/hartje

Vanuit de visie ‘Iedereen is welkom’ werkt IKC De Blieken aan schoolontwikkeling. De groeiende school in Klaaswaal denkt in mogelijkheden, maakt leerlingen mede-eigenaar en zet in op team-efficacy. Veel lukt! Maar niet alles. Ontschotting van budgetten is nodig om de inclusieve droom verder te ve...

Neely Anne de Ronde-Davidse
25 november 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 4
Van school af door vertrouwensbreuk

Een gebrek aan goede communicatie met ouders kan leiden tot een vertrouwensbreuk. Omdat de veilige pedagogische driehoek tussen school, ouders en leerling in zo’n situatie niet meer kan worden gewaarborgd, besluiten scholen soms zelfs een leerling te verwijderen. Een inkijkje in drie situaties.

...
Anne Dekkers
23 september 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 4
Schoolidentiteit die groeit in de context

De kracht van het onderwijs? Die ligt ook in de identiteit van de school, meent toezichthouder en bestuurder Tinie van Aalsum. Met dit artikel geeft ze een aanvulling op het boek Van individueel naar inclusief onderwijs van Bert Wienen. Ze pleit voor schoolidentiteit die meegroeit met de context,...

Tinie van Aalsum
23 september 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 4
De kunst van het opvoeden

De verhouding tussen onderwijs en ouders is complex te noemen. In een samenleving waarin iedereen zich als consument opstelt, vragen scholen veel van ouders en omgekeerd. Zeker als we dat, in een context van een geïndividualiseerde samenleving, leggen naast de psychologische basisbehoeften: relat...

Gert van de Kamp
23 september 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 3
Hoofdluis en basisondersteuning

Column: Een paar weken geleden kwam ik erachter dat onze jongste dochter hoofdluis had. Paniek alom, want al is onze oudste al twaalf, deze ellende was ons tot nu toe bespaard gebleven. Omdat ik niet van half werk houd, besloot ik me in te lezen in de protocollen die er zijn rondom het thema ho...

3 juni 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 3
Samen op weg

Het platform Naar Inclusiever Onderwijs (NIO) helpt scholen, besturen en samenwerkingsverbanden om stappen te zetten richting inclusief onderwijs. Wat begon als een samenwerkingsinitiatief vanuit onderwijsprofielorganisaties, ontwikkelt zich nu met de samenwerkingsverbanden po en vo tot hét prakt...

Dolf van Veen, Janneke van Loon
3 juni 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 3
Thuis en toch aanwezig

Zestien coalities van in totaal 117 samenwerkingsverbanden gaan de komende tijd aan de slag met afstandsonderwijs op maat voor thuiszittende leerlingen. Het doel? Een landelijk dekkend netwerk van scholen die gespecialiseerd zijn in digitaal onderwijs voor thuiszittende leerlingen. We spreken hie...

Marieke Boon-Mens
3 juni 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 3
Inspirerende verlengde schooldag

In 2024 reisden wij met het team van samenwerkingsverband Unita en vijf stakeholders af naar IJsland. Wij worstelen bij Unita met de vraag hoe we in 2035 inclusief onderwijs kunnen realiseren en welke keuzes en stappen we dan nu moeten maken. Op de korte termijn zien we zelfs de omgekeerde bewegi...

Johan Vroegindeweij
3 juni 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 3
Het kind leren fietsen

Ze fietst. Door de dorpskern van Waarde. Ik rijd in de auto achter haar aan. Inhalen durf ik niet. Hoe oud zal ze zijn? Vier, vijf? Beroepskleuter in elk geval. Over tien jaar in de derde van het vo, bedenk ik. Ze fietst op een roze fiets met een breed stuur. Haar voeten scheef op de trappers. Ha...

Jelte van der Kooi
3 juni 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 3
De landelijke norm voor basisondersteuning
Visual Studio TokTok
3 juni 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 2
De hulpverlener in het schoolteam
1-op-1 buiten de klas, in de groep of tussendoor bij het uitpraten van een ruzie: op De Oostvogel in Gouda begeleidt ambulant hulpverlener Nina Vuijk leerlingen met gedrags- of sociaal-emotionele problemen. De korte lijnen met de leerling, het schoolteam én de ouders maken de inzet extra effectie...
Carolien Drijfhout, Miriam Stolle, Nina Vuijk
8 april 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Welkom in Jons cloud

Soms lukt het niet. Snap je niet hoe de leerling denkt. Is er geen externaliserend gedrag waarneembaar. Hoor je geen gerechtvaardigde of gefrustreerde boosheid, zie je geen rancune. Soms is er niets. Een afwezige aanwezigheid. Een stilzwijgen dat geluidloos doorklinkt tot in alle hoeken van het l...

Jelte van der Kooi
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Lessen uit IJsland
Aansluiten bij het kind is vanzelfsprekend

De IJslandse onderwijscultuur kenmerkt zich door de inzet op autonomie, welzijn en inclusie. Wat betekent dat voor het onderwijssysteem en van welke inspirerende elementen kunnen wij iets leren? Een kijkje in het dunbevolktste land van Europa.

Vincent Fafieanie
28 januari 2025
12345...29
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo