Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Werken aan inclusie
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Werken aan inclusie 2025 05
Werken aan inclusie 2025 04
Werken aan inclusie 2025 03
Werken aan inclusie 2025 02
Werken aan inclusie 2025 01
2024
Werken aan Inclusie 2024 01
OOM 2024-3
OOM 2024-2
OOM 2024-1
2023
OOM 2023 nummer 5
OOM 2023 nummer 4
OOM 2023 nummer 3
OOM 2023 nummer 2
OOM 2023 nummer 1
2022
POM 2022 nummer 5
POM 2022 nummer 4
POM 2022 nummer 3
POM 2022 nummer 2
POM 2022 nummer 1
2021
POM 2021 nummer 5
POM 2021 nummer 4
POM 2021 nummer 3
POM 2021 nummer 2
POM 2021 nummer 1
2020
POM 2020 nummer 5
POM 2020 nummer 4
POM 2020 nummer 3
POM 2020 nummer 2
POM 2020 nummer 1
2019
POM 2019 nummer 5
POM 2019 nummer 4
POM 2019 nummer 3
POM 2019 nummer 2
POM 2019 nummer 1
2018
POM 2018 nummer 5
POM 2018 nummer 4
POM 2018 nummer 3
POM 2018 nummer 2
POM 2018 nummer 1
2017
POM 2017 nummer 5
POM 2017 nummer 4
POM 2017 nummer 3
POM 2017 nummer 2
POM 2017 nummer 1
2016
POM 2016 nummer 5
POM 2016 nummer 4
POM 2016 nummer 3
POM 2016 nummer 2
POM 2016 nummer 1
2015
POM 2015 nummer 5
POM 2015 nummer 4
POM 2015 nummer 3
POM 2015 nummer 2
POM 2015 nummer 1
2014
POM 2014 nummer 5
POM 2014 nummer 4
POM 2014 nummer 3
POM 2014 nummer 2
POM 2014 nummer 1
2013
POM 2013 nummer 3
POM 2013 nummer 2
POM 2013 nummer 1
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
werkenaaninclusie - 2025 / nr 4
De rol van de onderwijsprofessional
Studio TokTok
23 september 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 3
Toegankelijkheid = voorwaarde voor inclusie

De termen inclusie en toegankelijkheid worden vaak naast elkaar gebruikt. Ze horen bij elkaar, maar hebben toch net een andere, aanvullende betekenis. Bijvoorbeeld als het gaat over onderwijs. Inclusie gaat over het creëren van een (leer)omgeving waarin iedereen zich welkom, gewaardeerd en onders...

Vera Meewis
3 juni 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 2
Goed onderwijs past iedereen

In strategische beleidsplannen van gemeenten en schoolbesturen worden burgers en kinderen centraal gesteld. Leerkrachten horen individueel maatwerk te leveren om het beste uit ieder kind te halen. Mooi, maar intussen loopt het systeem vast. We zijn ieder probleem als een individueel probleem gaan...

René Peters
8 april 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 2
Ongelukjes gebeuren
Inclusie, hoe doe je dat in de klas? We volgen Jenny Wishaupt, leerkracht van groep 1-2 op basisschool ‘t Slingertouw in Eindhoven. Als startende onderwijsprofessional neemt ze ons mee in haar leer- en succesmomenten, haar observaties en overwegingen. Deel 3: een volgende uitdaging.
Jenny Wishaupt
8 april 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 2
“Ben jij gehandicapt dan?”

Op obs Pluspunt bestond inclusief onderwijs al voordat de term bedacht was, zeggen wij hier op school weleens gekscherend. De school biedt al vanaf de start naast onderwijs ook (jeugd)hulp. Zo kunnen leerlingen die extra verzorging, ondersteuning of uitdaging nodig hebben, gewoon op school blijven.

Martin Schreij
8 april 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Het begint in de wijk

Onderwijs wordt vaak gezien als de sleutel tot integratie. Scholen bieden immers een unieke kans om álle kinderen samen te laten leren en ontwikkelen. In de praktijk blijkt integratie in het onderwijs echter niet altijd een succesverhaal. We slagen er vaak nog niet in om kinderen met verschillend...

Dennis Gerits
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Empathie

Dit weekend luisterde ik naar de podcast van Tjipcast. Het was een aflevering over online pesten. Vrij vertaald was de boodschap dat de oplossing tegen pesten niet zit in allerhande anti-pestprogramma’s, maar in één woord te vangen is… empathie. Een woord waar we mogelijk allerlei associaties bij...

Annemieke Bouman
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Van speciaal naar regulier: wat helpt?

Integratie gaat over participatie; samen leren en samen spelen met elkaar in dezelfde school. Wanneer leerlingen in het speciaal (basis)onderwijs stappen zetten in hun ontwikkeling en de basisschool in de wijk openstaat voor terugplaatsing, is dit een mooie kans. Wat is dan helpend bij deze terug...

Annemie van Roij, Armaghan Efat
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 1
Twee werelden samenbrengen
Regulier en speciaal kunnen niet zonder elkaar

Inclusief onderwijs staat niet tegenover speciaal onderwijs. Het is vooral de scheiding tussen regulier en speciaal waar we vanaf moeten. Waarom? En vooral: hoe integreren we die twee werelden met elkaar?

Beno Schraepen
28 januari 2025
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
De kracht van de context

Gedrag is maar oppervlakte. Waar komt het vandaan en welke behoefte zit daarachter? Dat is telkens weer de belangrijke zoektocht op weg naar inclusie. Samenwerkingsverband PO Zuidoost-Utrecht (SWV PO ZOUT) zet concrete stappen om de inclusiegedachte praktisch vorm te geven.

Maaike Klinkenberg
26 november 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Digitaal afstandsonderwijs
als een kind tijdelijk niet naar school kan

In de voorbije coronaperiode kregen scholen, ouders en kinderen/jongeren te maken met een nieuw fenomeen: digitaal afstandsonderwijs. Scholen en (teams van) leerkrachten ontwikkelden eerst schoorvoetend, maar later enthousiast manieren om volwaardig onderwijs op afstand aan te bieden. Met de less...

Olga Koppenhagen
6 februari 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Wie wil er voor de klas?

Het gebrek aan leraren is de grootste crisis in het Nederlandse onderwijs en het tekort loopt almaar verder op. Uit pure nood worden klassen naar huis gestuurd en vakken niet meer gegeven. Waarom zijn er zo weinig mensen te porren voor dit mooie en belangrijke vak? En waarom haken zoveel leraren ...

Olga Koppenhagen
6 februari 2024
werkenaaninclusie - 2023 / nr 5
Een sterke pedagogische basis

Column van het Netwerk LPO en de Sectorraad SWV VO, waarin leidinggevenden van samenwerkingsverbanden verenigd zijn om de belangen van samenwerkingsverbanden en passend onderwijs te behartigen.

Jetta Spaanenburg
6 december 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 5
Samenwerkingsverband PPO Hoeksche Waard

In het Samenwerkingsverband passend primair onderwijs Hoeksche Waard gaat ruim 96 procent van de kinderen naar het regulier onderwijs. Ook kent het eiland een lage instroom richting speciaal onderwijs. Maar voor directeur Neely Anne de Ronde zijn die cijfers niet leidend: “Voor ieder kind een ple...

Anja Klein
6 december 2023
werkenaaninclusie - 2025 / nr 2
Noodzaak of noodverband

Onderwijszorgarrangementen: de redder van ons onderwijssysteem of een tijdelijke pleister op een diepe wond? Voor wie heeft het onderwijszorgarrangement vooral meerwaarde? Voor de leerling die net buiten het reguliere systeem valt? Voor de ouders die snakken naar rust en stabiliteit voor hun kind...

Esther Schepers
8 april 2025
werkenaaninclusie - 2025 / nr 2
Nieuwe taak voor scholen, sterkere positie voor leerlingen

Dit jaar treedt de Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs in werking. Waarom is deze wet er gekomen en wat betekent het voor samenwerkingsverbanden en scholen?

Anne Dekkers
8 april 2025
werkenaaninclusie - 2024 / nr 2
Inclusief onderwijs in Portugal
Verslag van een werkbezoek

Diversity is a fact, inclusion is an act, een van de vele rake uitspraken die wij hoorden tijdens ons werkbezoek aan Portugal en die tekenend is voor wat wij hebben gehoord, gezien en ervaren. Dolf van Veen en Marij Bosdriesz, beiden werkzaam bij het Nederlands Centrum Onderwijs en Jeugdzorg (NCO...

Diete de Vos, Jack Biskop, Sonay Mizrak, Jerôme Smits, Marij Bosdriesz
16 april 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
‘Thuiszitters’ op AZC-school

AZC-school Het Uitzicht in Maasdam zet zich in om leerlingen zich thuis te laten voelen. De praktijk is helaas dat asielzoekende gezinnen met kinderen vaak van hot naar her worden gesleept. Daardoor is de onderwijspuzzel erg gecompliceerd geworden. Jovanka de Jong, directeur op AZC Basisschool He...

Neely Anne de Ronde-Davidse
16 april 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 2
Klas op Wielen Alkmaar

De Klas op Wielen Alkmaar biedt zorg volgens de ideeën van Samen naar School. In deze Samen naar School-klas wordt zorg geboden aan kinderen met een (ernstige meervoudige) beperking bij een reguliere school. Dit gebeurt vanuit de overtuiging dat alle kinderen kunnen leren en dat kinderen met en z...

Olga Koppenhagen
8 april 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Nieuwe handreiking OPP

Sinds de invoering van de wet passend onderwijs is ervaring opgedaan met het Ontwikkelingsperspectief (OPP), zowel in het regulier als gespecialiseerd onderwijs. Van deze ervaringen valt veel te leren. Met behulp van inzichten uit de praktijk heeft het Steunpunt passend onderwijs een nieuwe handr...

6 februari 2024
werkenaaninclusie - 2024 / nr 1
Integratieklas De Blauwe Bloem
Novalis College in Eindhoven

Alweer zestien jaar geleden ging integratieklas De Blauwe Bloem van start op het Eindhovense Novalis College. De klas kwam er op initiatief van een groep van ouders, die een passende vorm van middelbaar onderwijs zochten voor hun kinderen met een verstandelijke beperking. Het Novalis College wier...

Olga Koppenhagen
6 februari 2024
werkenaaninclusie - 2023 / nr 5
Jeugdhulp op school

De samenwerkingsverbanden Noord- en Midden-Kennemerland zijn samen met Stiching Groeimee en gemeenten vorig jaar een project gestart: JOS ofwel Jeugdhulp op school. Inmiddels werken drie gedragswetenschappers op acht scholen vanuit een preventieve insteek. Wat hebben zij in het afgelopen jaar ged...

Jeugdhulp op school
6 december 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 5
"Bart, ga maar lekker zitten op je plek"

Vanochtend wil Stan een keer de meester zijn.

Een mooie kans voor mij, want met z'n huidige werkhouding kan hij nog geen goede start op het voortgezet onderwijs maken.

Bart Heeling
6 december 2023
werkenaaninclusie - 2023 / nr 5
Onderwijs en jeugdzorg: we blíjven maar hervormen

Onderzoeker Sharon Stellaard heeft een confronterende boodschap: landelijke hervormingen van het beleid voor de jeugdzorg en het passend onderwijs hebben zelden het gewenste resultaat opgeleverd. In haar boek Boemerangbeleid beschrijft ze de geschiedenis van passend onderwijs en de overheveling v...

Winnifred Jelier, Olga Koppenhagen
6 december 2023
1...567...29
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo