Meest gelezen
In Ridderkerk biedt Stichting Bram een rijke leeren leefomgeving voor kinderen met een lichamelijke en/of cognitieve beperking. Dagelijks spelen en leren zij met hun leeftijdsgenoten op reguliere basisschool obs De Botter. Het ‘Botter-arrangement’ zorgt voor natuurlijke integratie en wederzijds b...
Mag een school een docentassistent ontslaan als deze Paarse Vrijdag afwijst vanwege zijn geloof? Of homofobe uitspraken doet tegen leerlingen? We duiken in een recente rechtszaak.
Inclusie, hoe doe je dat in de klas? We volgen Jenny Wishaupt, leerkracht van groep 1-2 op basisschool ‘t Slingertouw in Eindhoven. Als startende onderwijsprofessional neemt ze ons mee in haar leer- en succesmomentjes, haar observaties en overwegingen. Deel 2: wat werkt voor Lia?
PPO-Noord Kennemerland is een regionaal samenwerkingsverband van 13 schoolbesturen en 105 scholen voor primair en speciaal onderwijs in de gemeenten Alkmaar, Bergen, Dijk en Waard en Heiloo. In de regio gaan elke dag ruim 21.000 kinderen naar school, waarvan zo’n 1.650 kinderen passend onderwijs ...
Martijn ondertitelt zichzelf. Hij praat bijna niet. Hij heeft weinig tot geen gebaren; zijn toon is monotoon – zonder pieken en dalen. Zijn mimiek gaat wat heen en weer tussen “bevroren” en “zonder veel expressie”. Zijn lichaamshouding is rechtop, evenwichtig. Het lijkt of hij me niet ziet binnen...

“Een school is veilig als de sociale, psychische en fysieke veiligheid van leerlingen niet door handelingen van anderen wordt aangetast. Dat betekent dat er een veilige en positieve sfeer is op school. Het betekent ook dat de school optreedt tegen pesten, uitschelden, discriminatie, geweld en and...
Schoolleiders nemen een centrale positie in bij implementatie en beïnvloeding van inclusief beleid. Ook dragen zij zorg voor een inclusieve visie, bieden randvoorwaarden aan het team om inclusie mogelijk te maken en spreken verwachtingen uit naar het team. Zo ontstaat commitment voor het realiser...

Aan het begin van de ochtend komt een collega binnen. Hij heeft leerling Jake vast en vraagt of deze even bij mij in de klas mag zijn, omdat het nu écht even niet gaat in z'n eigen groep.
Transformatiedoelen in de Jeugdwet van 2015 zijn demedicaliseren, ontzorgen en normaliseren van de jeugdsector. Vooral dat laatste, normaliseren, heeft veel lijntjes met het onderwijs. Het Leernetwerk Normaliseren ging met het begrip aan de slag, en stelde een visie op, en houdt zich nu bezig met...
Sinds 2017 zien we een gestage groei van het aantal leerlingen op scholen voor (v)so en sbo. In de regio Eindhoven, Helmond, De Kempen en de Peelgemeenten gaat het om een sterkere stijging dan landelijk gemiddeld. Dit is een zorgelijke ontwikkeling, dus onderzoek naar de precieze cijfers en voora...
