Meest gelezen
werkenaaninclusie - 2022 / nr 2
Samenwerken aan inclusiever voortgezet onderwijs in Zaltbommel
In Zaltbommel sluiten drie organisaties in het voortgezet onderwijs en de gemeente in 2020 een overeenkomst die gericht is op ‘het best haalbare resultaat voor de leerling’. Het is niet zomaar een uitspraak. De vier betrokken bestuurders zijn overtuigd van het belang van inclusiever onderwijs. Ze...
Tinie van Aalsum, Sandra Beuving, Adrie Bragt, Hans van Gent, Sandra Hommers, Hanneke Koster
12 april 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 2
Netwerk LPO: En het overleg leverde inderdaad overeenstemming op!
Onderdeel van de procedure om te komen tot een nieuw ondersteuningsplan voor het samenwerkingsverband is het OOGO (Op Overeenstemming Gericht Overleg) met de gemeenten waarbinnen het samenwerkingsverband werkzaam is. En zo bevond ik mij afgelopen week in het gezelschap van vijf onderwijswethouder...
Jack Biskop
12 april 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 2
Praten over inclusie
Hoe pak je dat aan?
Gesprekken over inclusief onderwijs vinden overal in het land plaats, op alle niveaus. De centrale overheid heeft het erover, samenwerkingsverbanden passend onderwijs, schoolbesturen en schoolteams, maar ook de kinderopvang, de gemeenten en ouderverenigingen laten van zich ...
Guillermo Holman, Sanne Spiero
12 april 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 2
Onderwijscollectief Voorne-Putten Rozenburg
Samenwerkingsverband in the picture
Het Onderwijscollectief Voorne-Putten Rozenburg (Onderwijscollectief VPR) is een collectieve samenwerking tussen de samenwerkingsverbanden voor passend primair (voorheen Kindkracht) en voortgezet onderwijs (voorheen VO-VPR). Deze intensieve samenwerking is e...
Dennis Gerits
12 april 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 1
Verplaats je in de ouder en stel het kind centraal
Een kind heeft meer begeleiding nodig op school. Er moet een oplossing komen. Ouders worden op school uitgenodigd voor een gesprek over passend onderwijs. Lobke Vlaming verzucht: ‘En dan gebeurt vaak wat koste wat het kost vermeden moet worden: aan tafel gaat het al snel over alle mogelijke regel...
Hugo de Jager, Lobke Vlaming
17 februari 2022
werkenaaninclusie - 2022 / nr 1
Checklist: In vier stappen naar het beste besluit voor het kind
17 februari 2022
werkenaaninclusie - 2021 / nr 5
Toelating van een leerling
Soms kan een geschil al ontstaan nog voordat een leerling op een school onderwijs gaat volgen. Ouders kunnen met een school een geschil hebben over het al dan niet toelaten van hun kind(eren) tot de school. Hieronder bespreek ik een aantal interessante uitspraken inzake toelatingsperikelen.
Anne Dekkers
6 december 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 5
Niet alleen achterom kijken maar juist ook vooruit
In het onderwijs is het belangrijk om precies te weten hoe leerlingen ervoor staan. Leerkrachten kunnen in dat geval bijsturen in leerprocessen en afstemmen op specifieke onderwijsbehoeften. Diverse leerlingvolgsystemen bieden hiertoe goede mogelijkheden. In de praktijk is het dikwijls zo: hoe ve...
Michiel de Haan, Rosa van Santbrink
6 december 2021
werkenaaninclusie - 2021 / nr 2
Voorkom uitval op de brug van PO naar VO
Volgens de officiële cijfers waren er 4790 thuiszitters in 2019 (Slob, 2020). Al deze kinderen zitten al langer dan 3 maanden zonder onderwijs thuis. Volgens oudervereniging Balans zijn er zelfs meer dan 15.000 kinderen die langdurig niet naar school gaan waaronder zelfs leerlingen van 8 jaar. Pe...
Pieter Gerrits
1 april 2021
werkenaaninclusie - 2020 / nr 5
'Samen waar het kan, apart waar het nodig is'
Eigen Wijs: bo, sbo en kinderopvang onder één dak
Al heel lang klinkt de roep om integratie van schoolconcepten; de huidige fysieke en mentale afstand tussen basisscholen en scholen voor speciaal onderwijs ervaren veel betrokkenen als groot. De Talentencampus Eigen Wijs is een voorbeeld van de...
Olga Koppenhagen, Erwin Lippold
25 november 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 4
Actief ouderschap
Kinderen presteren beter als de ouders betrokken zijn. Ouders raken meer betrokken als scholen en professionals daar bewust werk van maken. Goed aan de slag gaan met ouderbetrokkenheid? Wellicht kan dit model u daarbij helpen. Het is ontwikkeld door de Stichting Actief Ouderschap, met als om de s...
28 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 4
Samenwerkingsvraagstukken vragen om vertrouwen
Aandacht voor meer informele relatieopbouw bij samenwerkingsverbanden
In onze rol als toezichthouders binnen het primair onderwijs zien wij relatief veel nieuwe samenwerkingen tussen schoolbesturen ontstaan. Samenwerking met ieder een eigen dynamiek, uiteenlopend op het terreinen van bedrijfsv...
Cees Roem, Bert Visser
28 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 5
Twents model: jeugdhulp in de school
De regio Twente organiseert gezamenlijk de inkoop van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning. Vanaf 2019 wordt onderwijs en jeugdhulp samengebracht volgens het nieuwe Twentse ondersteuningsmodel. Eelco Eerenberg, wethouder Jeugdhulp en Onderwijs in Enschede, neemt ons mee door het traject wa...
José Dankers, Eelco Eerenberg, Linda Kuiper
28 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 5
Samenwerking van onderwijs met jeugdhulpinstellingen en gemeenten
Gemiddeld heeft een samenwerkingsverband in het po te maken met 5,7 gemeenten, 90 scholen en 16,2 schoolbesturen. Wanneer er gezamenlijke afspraken gemaakt moeten worden, zijn er dus veel verschillende partners om mee af te stemmen.
Guus Beenhakker
28 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 1
Over moeten willen blijven verlangen
We moeten willen blijven veranderen als het aan Sandra van Kolfschoten ligt. De belangrijkste zelf wilt, volgens de onderwijskundige. Een reden om te veranderen is de constatering dat het onderwijs nog steeds veel kinderen niet past. En dat ligt niet aan die kinderen.
Jos Gerards, Sandra van Kolfschoten
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 1
Toelaatbaarheidsverklaring en verwijderingsbesluit
Recent heeft de Raad van State op 13 december 2017 (ECLI:NL:RVS:2017:3434) uitspraak gedaan in een door de ouders van een jongen met het Syndroom van Down ingestelde hoger beroepsprocedure, waarbij eerder door zowel de Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaring (LBT) als de Gesc...
Anne Dekkers
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 3
Wat is er mis met een stoornis?
Stel, je leidt een onderzoeksgroep die zich vastbijt in de vraag waarom we de neiging hebben om overal maar een label op te plakken en steeds meer menselijk gedrag als stoornis te willen beoordelen. Dan ontdek je op een dag dat jij en je naasten zelf aan de criteria voor verschillende stoornissen...
Laura Batstra
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 3
Effectiviteit anti-pest programma's discutabel
Er zijn tal van methodieken die pesten bespreekbaar maken en aanpakken. Het doel ervan is pesten terug te dringen, maar het succes van de verschillende aanpakken is nooit onderzocht. Recent onderzoek geeft uitkomst over de effecten.
Guus Beenhakker
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2018 / nr 3
Zin en onzin van labels
De meeste kinderen hebben het niet. Jij hebt het wel en een aantal andere kinderen ook: een label. Omdat je druk bent, omdat de letters zich voor je verstoppen op papier of omdat je graag in je eigen wereld verkeert. Is het een erkenning voor je eigenaardigheid of een etiket dat belemmert? Jos Ge...
Jos Gerards, Henk van der Pas
27 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 1
De rol van de schoolleider
‘De schoolleider als leider van een team’
De schoolleider kent meerdere rollen en gezichten, maar welke? En hoe zien die rollen en gezichten er dan uit? Passend Onderwijs Magazine beschrijft deze rollen in vijf thema’s, waarvan ‘De schoolleider als leider van een team’ de eerste is. De overige...
Marten Hazenberg, Deborah Snoeren, Jan Timmers, John Vullings
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 1
Het gaat niet alleen om thuiszitters
10e voortgangsrapportage passend onderwijs
In december stuurde staatssecretaris Sander Dekker een brief naar de Tweede Kamer over de voortgang van passend onderwijs. In de brief zijn gegevens opgenomen over recent onderzoek. Gaat het eigenlijk goed met passend onderwijs? Wat zijn de belangrijk...
Ron Benjamins
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 2
Checklist: Gebeurt wat bedoeld is?
Het consortium van Evaluatie Passend Onderwijs (www.evaluatiepassendonderwijs.nl) heeft in februari deel 2 uitgegeven van de ‘Stand van zaken Evaluatie Passend Onderwijs’. In dit deel staan eerste ervaringen met de stelselverandering centraal. De vraag ‘gebeurt er nu eigenlijk wat bedoeld is’ wor...
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 2
Welke invloed heeft een schoolleider op het samenwerkingsverband?
Een goed werkend samenwerkingsverband wordt gedragen door schoolleiders. Sommige regio’s zijn daar mooie voorbeelden van. Luuk van Aalst is directeur van het samenwerkingsverband in IJssel-Berkel. Hij vertelt hoe schoolleiders directe invloed kunnen hebben op passend onderwijs. Ook in Rotterdam w...
Luuk van Aalst, Nicole Teeuwen
23 juli 2020
werkenaaninclusie - 2017 / nr 4
De kracht van België
In gemeenten die aan België grenzen is het een veel voorkomende trend: kinderen die aan de andere kant van de grens naar school gaan. Blijkbaar vinden veel ouders het Vlaamse onderwijs een prettiger uitvalsbasis. Bijna tweeduizend Nederlandse leerlingen steken dagelijks de landsgrens over om naar...
Maaike van de Watering
23 juli 2020
